Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Drab op bodem fles tijdens hergisting (weizen)

Gestart door jayless, 16-05-2020 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

jayless

Hallo Mede brouwers,

Ik ben net gestart met bier brouwen met een pakketje dat ik voor mijn verjaardag kreeg.

Dit beviel wel dus heb meteen een brouwketel gekocht dus ga hier lekker verder mee.

Nu zit ik alleen met het volgende:

Het pakket was een weizen en deze is na 2 weken gisting gebotteld en staat nu te wachten tot ze de koelkast in mogen (nog 1 weekje).
Nu keek ik er vanmorgen naar en overal zat er een soort drab op de bodem van de flesjes, dit heb ik even doorgeschud.

Is dit normaal? Wat kan ik hier anders de volgende keer aan doen?

Alvast bedankt voor de hulp

gr.

Jeroen

brouwerwaldonk

Dat pakketje was dat er een met mout, hop en gist. Heb je in een ketel gemaischt daarna gefilterd en het wort gekookt met de hop en daarna laten gisten.

jayless

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-05-2020  11:16 uDat pakketje was dat er een met mout, hop en gist. Heb je in een ketel gemaischt daarna gefilterd en het wort gekookt met de hop en daarna laten gisten.

Precies zoals je zegt dat heb ik gedaan  :D

En voordat ik het heb gebotteld nog een keer gefilterd en toen suiker toegevoegd +/- 8gr per liter.

trebvuister

Een klein beetje drab kan geen kwaad. Mijn Weizen had dat ook. Als de flesjes eenmaal gekoeld zijn slaat de drab neer op de bodem. Mijn Weizen was daarna mooi helder

Tip: een paar flesjes nog 2 weken langer laten staan en dan in de koelkast. Worden ze lekkerder van (bij mij tenminste)

brouwerwaldonk

En hoe helder was het wort na het koken en koelen en vooral hoe helder was het bier na het gisten, vertel daar eens wat over.

Zag het wort vóór het gisten er zo uit

En na het gisten dus vóór het bottelen ook zo.

Of eerder zo

jayless

Of eerder zo

[/quote]

Het bier zag en ziet er troebel en viezig uit eigenlijk, beetje net als je laatste foto en dan nog wat dikker lijkt wel.
Had 1 flesje gevuld met het restant oftewel een heel klein beetje nog en deze nu na een week opengemaakt maar dat is creme kleurig en ruikt niet al te fris....

brouwerwaldonk

Wel Jayless,
Zorg tijdens het maischen dat de pH waarde van het beslag na 10 minuten een waarde heeft van 5,5.
Gebruik volgende keer een hevelfilter na het maischen zo krijg je helder wort wat naar de kookketel gaat. Tijdens het vullen van de kookketel, zorg dat de pH waarde van het bij het begin koken een waarde heeft van 5,1 door nog een beetje aan te zuren.
In de kookketel laat je hopbellen los meekoken en ook 1,2 g Iers mos per 10 L wort. Gebruik een spiraalkoeler om nadien snel te koelen.
Na het koelen roer je alles goed rond, zet je ketel een beetje schuin en plaats een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt op de bodem.

Als alles terug stil staat bezinken de uitgevlokte eiwitten heel snel bovenop de laag verkookte hopbellen. Na een 10 tal minuten kan je helder wort van onder die laag overhevelen naar je gistvat

Dan ziet je wort er zo uit.

Na het gisten gebruik je weer de hevelbuis met droesemkapje om het jonge bier over te hevelen naar je lagervat en van je lagervat naar je bottelemmer ook.

Zo komt er helder bier zonder trub of drab in je flessen terecht.
Voor 2 euro, exclusief verzendkosten, bekom je een inox hevelbuis met een los droesemkapje.

jayless

Eigenlijk wil ik met die brouwketel gaan werken met een brouwzak en hopzakjes e.d.
en dus alleen met die enne ketel gaan werken.

(Het is zo een elektrische brouwketel van Argesan van 27 liter, gewoon een soort pan met een element onderin)

Maar mbt de eerste test is die dan in feite mislukt, dus wegspoelen of wat langer laten staan? (ipv nu nog een week nog dik 2 weken doen)?

Jacques

Laat het bier rustig staan. Er is altijd een depot in de fles als je een hergisting op de fles uitvoert.
Na een tijdje wordt het depot wat compacter.

Proef om de zoveel tijd het bier, je zult zien dat het helderder wordt en ook dat de smaak verandert. Overigens hoort enige troebelheid bij een weizen.

jayless

Citaat van: Jacques op 17-05-2020  00:39 uLaat het bier rustig staan. Er is altijd een depot in de fles als je een hergisting op de fles uitvoert.
Na een tijdje wordt het depot wat compacter.

Proef om de zoveel tijd het bier, je zult zien dat het helderder wordt en ook dat de smaak verandert. Overigens hoort enige troebelheid bij een weizen.

Vandaag de weizener door de gootsteen heen gespoeld.

Was nog steeds echt zuur en als je een flesje opende dan kon je tot 10 tellen ongeveer en het schuim spoot eruit, ook erg veel zooi op de bodem.

Nu maar hopen dat mijn tripel het wel goed doet (die proeft in ieder geval al als een tripel zonder koolzuur)

Morgen die gaan bottelen, staat sinds woensdag in de "cold crash".

Voegen jullie nog suiker toe bij het bottelen na zo een cold crash (lees daar nm verschillende dingen over ...)

Gossi

Als je koolzuur in je bier wilt hebben moet je bij het bottelen suiker toevoegen. Anders krijg je plat bier.
Overigens zou ik je sterk aanbevelen om de brouwcursus van deze site te lezen en deze werkwijze stipt na te volgen. Brouwen is schoon, schoon en nogmaals schoon en geduld is een groot goed.
Later als je meer ervaring krijgt ga je snappen waarom sommige dingen wel of niet moeten.
Bier weggooien doet een brouwer niet zo vaak. Al was het maar om er van te leren hoe de smaak en de troebelheid zich ontwikkeld.

Vergelijkbare Topics (7)

28364

Reacties: 2
Gelezen: 1780

13746

Reacties: 15
Gelezen: 7485

27607

Reacties: 45
Gelezen: 18965

34455

Reacties: 2
Gelezen: 1534

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.