Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp komt niet overeen met gist

Gestart door L.win, 03-05-2020 15:36 u

Vorige topic - Volgende topic

L.win

Hallo,

Dinsdag staat mijn eerste pils op de planning. Voor het eerst met een ondergist aan de slag.
Volgens recept ga ik 20 ltr brouwen met een eind SG van 1044.
Als ik naar de gebruiksaanwijzing kijk van mijn WLP830 gist, dan moet ik 20 ltr kunnen vergisten tot een SG van 1048.
Ik val met mijn recept binnen deze waardes en 1 zakje moet dus voldoende zijn.
Het vreemde is dat BrouwHulp wil dat ik 3 zakjes toe ga voegen om voldoende gistcellen te krijgen.

Wat gaat hier niet goed?

Chris71

Gebruik eens een gistcalculator om de aanbevolen hoeveelheid gist te berekenen. Ik zou drie zakjes aanhouden... Aangezien het vloeibare gist betreft, zou ik een starter maken.

DirkB

Kort gezegd: Op het zakje staat het reclamepraatje van de fabrikant, je software kent de realiteit...

Voor het vergisten met een lager gist, op de bijbehorende lage temperaturen, heb je een hoop gist nodig. Je kan dit uitrekenen met verschillende tooltjes (BrouwHulp doet dit dus ook voor je, maar ter vergelijk):

https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Die komt voor jou SG en fermentatietype (Lager) ook uit op dik 300 miljard benodigde cellen. 3 zakjes dus! Dure grap, dus wat gebruikerlijk is, is om een starter te maken. Je kweekt dan extra gist. Zoek maar even op 'starter maken' in dit forum.

Succes!

Snelbier

Foutje of verwarring zit waarschijnlijk in je tabblad Vergisting.  Klik op Starter, en schaal je starter op.. Dan red je het met 1 zakje, ook volgens BrouwHulp.

Vergelijkbare Topics (7)

32566

Reacties: 5
Gelezen: 2315

37703

Reacties: 16
Gelezen: 2576

27404

Reacties: 26
Gelezen: 13447

22614

Reacties: 19
Gelezen: 5478

18489

Gestart door imker84

Reacties: 4
Gelezen: 4228

7021

Reacties: 30
Gelezen: 9536

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.