Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste brouwervaring van een beginner (met vragen)

Gestart door trebvuister, 23-04-2020 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

trebvuister

Omdat dit forum ook bedoeld is voor absolute beginners (zoals ik) wil ik mijn  eerste brouwervaring met jullie delen. Tussendoor stel ik een paar vragen die bij mij leven. Ik heb zelf al veel geleerd en heb dit ook kunnen toepassen in een tweede brouwsel. Zeker nadat ik het boek van Adrie Otten had aangeschaft

Mijn eerste ervaring heb ik opgedaan met een Weizen-pakket van Brouwbroeders (inhoud 5 liter). Gezien mijn achtergrond ben ik niet bang om te meten en ook ben ik gewend om te koken volgens recept, dus vol goede moed begon ik aan het brouwen.

Mijn eerste uitdaging was het constant houden van de maisch-temperatuur in een gewone pan. Na een klein beetje pielen, viel dit eigenlijk heel erg mee. Door af en toe het gas weer aan te doen kon ik de temperatuur vrij eenvoudig binnen een graad van de gewenste temperatuur houden.

Vraag: hoe nauw luistert de maisch-temperatuur (kan een graadje meer of minder kwaad?)

Bij het filteren naar de kookpan bleek mijn vergiet iets aan de kleine kant, maar dat ging gelukkig net goed. Inmiddels heb ik een grotere vergiet. Ik  had geen idee wat mijn verdamping was, maar ik kwam uiteindelijk uit op 1 liter per uur. In het begin van het koken kwamen er, zoals verwacht, veel eiwitten boven drijven.

Vraag: is  het beter om deze eiwitten er af te scheppen?

Na een uurtje koken heb ik de hele pan in de gootsteen met stromend water gezet. Het duurde ongeveer een 20 minuten voordat het wort afgekoeld was naar 21 graden. Ondertussen had ik de gistemmer en meetapparatuur (thermometer en hydrometer) gereinigd met OxiPro. Ik had gelezen dat hygiëne superbelangrijk is bij brouwen.
Na het  koelen heb ik het wort via de vergiet in de gistemmer laten kletteren. Later bedacht ik mij dat ik de vergiet niet had gereinigd. Helaas vergeten de begin-SG te meten.

Vraag: ik lees regelmatig dat ontsmet wordt door de spullen in te spuiten met Starsan. Werkt dit echt goed en is inspuiten voldoende?

Na twee weekjes gisten het bier in de flessen gedaan. Uiteraard eerst de flesjes goed gereinigd en ontsmet. ik kwam op 4 liter bier uit. Even geproefd en het smaakte inderdaad naar Weizen zonder prik.  SG was 1012

Nog twee weken later mijn eerste gekoelde bier uitgeschonken. Mooie heldere lichtgele kleur, een fijne schuimkraag en niet onbelangrijk hij smaakte ook goed. Redelijk koolzuur en een licht zuurtje. Ik was zo trots als een haan met stront aan zijn poten
Als ik heel goed rook aan het bier was er een vage "natte pantoffel"-lucht te herkennen. Ik proefde het niet in het  bier terug

Vraag: waar komt deze lucht vandaan? En verdwijnt deze lucht als ik de flesjes nog iets langer laat nagisten op fles?

Ik heb nog 6 flesjes bewaard die ik begin volgende week in de koelkast zet. Ze hebben dan 4 weken op fles gezeten.  Ik hoorde laatst ergens dat je per procent alcohol een week op fles moet rekenen

Vraag: in hoeverre is dit waar en wat is ongeveer de tijd die je een bier op fles laat rijpen?

Al met een al een hele leuke ervaring om bier te brouwen. Zo leuk dat ik inmiddels ook een Tripel heb gebrouwen en gebotteld.

Ik hoop dat mede-beginners dit relaas leuk vonden en dat ik wat antwoorden op mijn vragen krijg. Bedankt alvast

André de Laat

Misschien, ik weet het wel zeker, is het raadzaam een goed boek aan te schaffen. Verander water in bier of Brouwen voor dummies. Daarin worden veel van je vragen beantwoord. Of de tags gebruiken. Succes!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

André.

tdp

Vraag: hoe nauw luistert de maisch-temperatuur (kan een graadje meer of minder kwaad?)
- Is niet zo spannend, graadje meer of minder.

Vraag: is  het beter om deze eiwitten er af te scheppen?
- Heb het vaak gedaan, vaak ook niet. Zie bijna geen verschil.

Vraag: ik lees regelmatig dat ontsmet wordt door de spullen in te spuiten met Starsan. Werkt dit echt goed en is inspuiten voldoende?
- Ja, en ja
Vraag: waar komt deze lucht vandaan? En verdwijnt deze lucht als ik de flesjes nog iets langer laat nagisten op fles?
- Is dat niet het weeïge van de tarwemout wat je ruikt?

Vraag: in hoeverre is dit waar en wat is ongeveer de tijd die je een bier op fles laat rijpen?
- Weizen drink je vers, dat scheelt. Die stelregel kun je toepassen, zelf proef ik regelmatig om te bepalen of het bier 'goed' is. Met 4 liter netto resultaat is dat natuurlijk niet de meest economische manier van testen. Wanneer het bier 4 weken op fles zit, heeft een weizen normaal gesproken genoeg tijd gehad.

Welkom verder op het forum!

tdp

Citaat van: André de Laat op 23-04-2020  13:30 uMisschien, ik weet het wel zeker, is het raadzaam een goed boek aan te schaffen. Verander water in bier of Brouwen voor dummies. Daarin worden veel van je vragen beantwoord. Of de tags gebruiken. Succes!

André.

Raadzaam is ook om een topic goed te lezen, het boek 'Verander water in bier' is reeds aangeschaft ;)

trebvuister

Citaat van: André de Laat op 23-04-2020  13:30 uMisschien, ik weet het wel zeker, is het raadzaam een goed boek aan te schaffen. Verander water in bier of Brouwen voor dummies. Daarin worden veel van je vragen beantwoord. Of de tags gebruiken. Succes!

André.
Ik heb het boek van Adrie "Verander water in bier" direct na de eerste keer brouwen aangeschaft. Heel fijn boek

Jacques

Citaat van: trebvuister op 23-04-2020  13:18 uOmdat dit forum ook bedoeld is voor absolute beginners (zoals ik) wil ik mijn  eerste brouwervaring met jullie delen. Tussendoor stel ik een paar vragen die bij mij leven. Ik heb zelf al veel geleerd en heb dit ook kunnen toepassen in een tweede brouwsel. Zeker nadat ik het boek van Adrie Otten had aangeschaft

Mijn eerste ervaring heb ik opgedaan met een Weizen-pakket van Brouwbroeders (inhoud 5 liter). Gezien mijn achtergrond ben ik niet bang om te meten en ook ben ik gewend om te koken volgens recept, dus vol goede moed begon ik aan het brouwen.

Mijn eerste uitdaging was het constant houden van de maisch-temperatuur in een gewone pan. Na een klein beetje pielen, viel dit eigenlijk heel erg mee. Door af en toe het gas weer aan te doen kon ik de temperatuur vrij eenvoudig binnen een graad van de gewenste temperatuur houden.

1 Vraag: hoe nauw luistert de maischtemperatuur (kan een graadje meer of minder kwaad?)

Bij het filteren naar de kookpan bleek mijn vergiet iets aan de kleine kant, maar dat ging gelukkig net goed. Inmiddels heb ik een grotere vergiet. Ik  had geen idee wat mijn verdamping was, maar ik kwam uiteindelijk uit op 1 liter per uur. In het begin van het koken kwamen er, zoals verwacht, veel eiwitten boven drijven.

2 Vraag: is  het beter om deze eiwitten er af te scheppen?

Na een uurtje koken heb ik de hele pan in de gootsteen met stromend water gezet. Het duurde ongeveer een 20 minuten voordat het wort afgekoeld was naar 21 graden. Ondertussen had ik de gistemmer en meetapparatuur (thermometer en hydrometer) gereinigd met OxiPro. Ik had gelezen dat hygiëne superbelangrijk is bij brouwen.
Na het  koelen heb ik het wort via de vergiet in de gistemmer laten kletteren. Later bedacht ik mij dat ik de vergiet niet had gereinigd. Helaas vergeten de begin-SG te meten.

3 Vraag: ik lees regelmatig dat ontsmet wordt door de spullen in te spuiten met Starsan. Werkt dit echt goed en is inspuiten voldoende?

Na twee weekjes gisten het bier in de flessen gedaan. Uiteraard eerst de flesjes goed gereinigd en ontsmet. ik kwam op 4 liter bier uit. Even geproefd en het smaakte inderdaad naar Weizen zonder prik.  SG was 1012

Nog twee weken later mijn eerste gekoelde bier uitgeschonken. Mooie heldere lichtgele kleur, een fijne schuimkraag en niet onbelangrijk hij smaakte ook goed. Redelijk koolzuur en een licht zuurtje. Ik was zo trots als een haan met stront aan zijn poten
Als ik heel goed rook aan het bier was er een vage "natte pantoffel"-lucht te herkennen. Ik proefde het niet in het  bier terug

4 Vraag: waar komt deze lucht vandaan? En verdwijnt deze lucht als ik de flesjes nog iets langer laat nagisten op fles?

Ik heb nog 6 flesjes bewaard die ik begin volgende week in de koelkast zet. Ze hebben dan 4 weken op fles gezeten.  Ik hoorde laatst ergens dat je per procent alcohol een week op fles moet rekenen

5 Vraag: in hoeverre is dit waar en wat is ongeveer de tijd die je een bier op fles laat rijpen?

Al met een al een hele leuke ervaring om bier te brouwen. Zo leuk dat ik inmiddels ook een Tripel heb gebrouwen en gebotteld.

Ik hoop dat mede-beginners dit relaas leuk vonden en dat ik wat antwoorden op mijn vragen krijg. Bedankt alvast

1. Maischtemperaturen hebben minder invloed op je bier dan vaak gedacht wordt. Een graad meer of minder maakt niet zo veel uit.
2. Het afscheppen van eiwitten is nergens voor nodig.
3. Star San werkt goed en inspuiten is voldoende als je het gehele oppervlak inspuit.
4. Geen idee wat je bedoeld met "natte pantoffel"-lucht
5. Elk bier ontwikkelt zich anders. Maak vanaf het bottelen een flesje open en ontdek.  :proost:

trebvuister

Vervolg op mijn relaas:
Ik heb de helft van de flesjes nog 2 weken laten staan, en de "natte-pantoffel"-lucht was verdwenen.
Toch nog een beetje gist dat ik rook.

Ze smaakten een stuk beter trouwens (ze zijn inmiddels op). Voller van smaak en het licht zuurtje paste beter bij het geheel.

Nu wachten tot mijn tripels klaar zijn

tdp

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.