Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afvullen flessen en kegs

Gestart door krek zat, 02-03-2020 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

krek zat

Een tijdje geleden heb ik twee torps gevuld met een tripel die ik in mijn cct had staan. Hierbij heb ik 3,5 gr/l suiker toegevoegd aan de inhoud van mijn cct. Na het afvullen heb ik extra suiker aan het bier toegevoegd (weer 3,5 gr/l) voor het afvullen van de rest in flesjes. Nu blijkt dat eigenlijk zowel de torps als de flesjes niet zo lekker waren. Volgens mij doordat er bij het mengen van de suiker er te veel luchtinslag heeft plaats gevonden. Heeft iemand meer ervaring met het splitsen van je bier in flessen en kegs? En hoe voorkom je dan zoveel mogelijk luchtinslag. Want dit heb ik nog niet eerder meegemaakt als ik alleen flesjes afvul.

Neetje

Niet zo lekker smaakt als...?

Martijn0172

Je moet meer info geven over je proces. Het kan niet zo zijn dat je oxidatie krijgt doordat je zowel in fusten/kegs/torps en flessen afvult. Het gaat om de manier hoe je het doet wat eventueel oxidatie kan betekenen.

krek zat

Een paar uur voordat ik ga afvullen los ik de hoeveelheid suiker op in 400 ml water. Om het toe te voegen open ik de deksel en giet het in de cct. Daarna laat ik het bier gedurende ca 1 minuut rondzwenken, zodat het suiker goed verdeeld is in het bier. Ik heb het eerder wat korter rond gezwengd, maar dan bleken sommige flessen bijna geen koolzuur te bevatten en andere weer met veel koolzuur. Nadat ik de kegs gevuld heb, heb ik bovenstaande procedure nogmaals uitgevoerd om de flessen te vullen.
Dus is er een andere manier om de suiker aan het bier toe te voegen en te mengen. Ik kan natuurlijk per flesje/keg suiker toevoegen, maar voor bottelen alle suiker aan het bier toevoegen vind ik wel wat praktischer.

krek zat

Citaat van: Neetje op 02-03-2020  21:51 uNiet zo lekker smaakt als...?

Het smaakt wat naar nat karton en dat is niet echt een prettige smaak.

Martijn0172

Citaat van: krek zat op 02-03-2020  23:28 uEen paar uur voordat ik ga afvullen los ik de hoeveelheid suiker op in 400 ml water. Om het toe te voegen open ik de deksel en giet het in de cct. Daarna laat ik het bier gedurende ca 1 minuut rondzwenken, zodat het suiker goed verdeeld is in het bier. Ik heb het eerder wat korter rond gezwengd, maar dan bleken sommige flessen bijna geen koolzuur te bevatten en andere weer met veel koolzuur. Nadat ik de kegs gevuld heb, heb ik bovenstaande procedure nogmaals uitgevoerd om de flessen te vullen.
Dus is er een andere manier om de suiker aan het bier toe te voegen en te mengen. Ik kan natuurlijk per flesje/keg suiker toevoegen, maar voor bottelen alle suiker aan het bier toevoegen vind ik wel wat praktischer.

Als ik naar deze werkwijze kijk zie ik niet per se een oorzaak voor oxidatie, tenzij je hevig gezwenkt heb wat luchtinslag heeft veroorzaakt. Ik zou je wel aanraden om het suiker NIET toe te voegen in de cct.  Door te zwenken komt er zeker wel (dode/uitgeputte) gistcellen van de koek mee, dit zorgt sowieso al voor een verminderde smaak. Al de benodigde (levendige) cellen zitten al in het bier. Ik zou het toch op een ander moment in je brouwproces gaan zoeken

Zoals ik het zie heb je wat betreft bottelen twee mogelijkheden; Gebruik maken van een bottelemmer, hier als eerste het gekookte en afgekoelde suikerwater indoen en vanuit hier dmv heveling of  decanteerkraan het jongbier in laten lopen. In mijn ervaring is dit voldoende voor een goede mix. Of Suiker toevoegen direct aan de flesjes / keg (niet opgelost) en vanuit de CCT overhevelen of via de decanteerkraan direct de fles/keg in.

In alle gevallen voorkom kletteren tijdens het maischen, koken, vergisting of vullen. Gebruik hevels/slangen die goed afsluiten en dus geen valse lucht aan zuigen. Zorg er voor dat het jong bier rustig de fles/keg/bottelemmer instroomt. Let op dat je CCT goed afgesloten is tijdens de vergisting. Doe dit zowel aan de warme kant als de koude kant, het enige moment dat zuurstofinslag niet veel uit maakt is na het koelen de transfer naar het cct, deze zuurstof wordt verbruikt tijdens de hoofdvergisting

Neetje

Citaat van: krek zat op 02-03-2020  23:32 uHet smaakt wat naar nat karton en dat is niet echt een prettige smaak.

Oxidatie geeft een papier/kartonachtige smaak. Mogelijk is je vat niet luchtdicht afgesloten geweest.

Vergelijkbare Topics (7)

37577

Reacties: 26
Gelezen: 4455

29862

Reacties: 18
Gelezen: 6573

27499

Reacties: 7
Gelezen: 3197

368

Reacties: 23
Gelezen: 15685

45517

Reacties: 32
Gelezen: 1207

40996

Reacties: 26
Gelezen: 3615

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.