Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aantal vragen over het brouwen van Tripel

Gestart door BrouwerijBelfeld, 24-01-2020 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwerijBelfeld

Hallo allemaal,

Wij zijn nu met 3 vrienden samen tripel bier gaan brouwen in 2019.
Nu hebben wij een aantal vragen waar we niet weten waar we deze kunnen stellen.
Daarom dat we nu een account hebben aangemaakt op dit forum.

Het gaat om het volgende:

1.
Voor het brouwen kook ik eerst de tarwevlokken 30 minuten en laat dit afkoelen en giet ze af, nu is de vraag, moet ik de tarwevlokken afschudden of moet ik met het kookwater en al bij het wort doen?

2.
Filter hebben jullie nog tips qua filteren van het wort? Waar doen jullie dat mee?

3.
Als het bier is uit gegist doen we het bier filteren doormiddel van een handdoek of waszak, daarna voegen we de suiker toe en dan bottelen we het bier.

Nu vragen wij ons af als bier gefilterd dient te worden na het gisten voor het bottel, nu is de vraag, is het verstandig om te filteren want ik denk dat door het filteren mogelijk resten gist verwijdert wat nodig is voor het her gisten op de fles. klopt dit?

We hebben ook onderin in de fles op de bodem rommel drijven, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet,
Hardy Mertens

Brouwert

Hoi Hardy,

Ik denk dat je bets een anatal stappen kunt overslaan en alsnog goed (zelfs beter) bier kunt krijgen.

1. Het koken van tarwevlokken is niet nodig. Dit is al gestoomd en gewalst waardoor alle zetmelen al bechikbaar zijn.

2. Hierover is heel veel informatie vinden op het forum. Sommigen gebruiken een valse bodem, anderen een javalfilter of filterheks. Het ligt een beetje aan de rest van je systeem wat voor jullie de beste oplossing is. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

3. Niet doen, hierdoor krijg je veel zuurstofinslag in je bier en het is niet nodig. Beter is om je bier na de vergisting even te laten staan (bij voorkeur wat koeler) zodat alle deeltjes rustig kunnen bezinken. Daarna hevel je het over zonder dat bezinksel mee te nemen.

De rommel onderin je flessen zou heel goed het gistdepot kunnen zijn wat ontstaat door de hergisting op de fles.

:brouwen:

BrouwerijBelfeld

Bedankt voor de informatie, we gaan er morgen direct mee aan de slag.

Neetje

Citaat van: Brouwert op 24-01-2020  10:36 uBeter is om je bier na de vergisting even te laten staan (bij voorkeur wat koeler) zodat alle deeltjes rustig kunnen bezinken. Daarna hevel je het over zonder dat bezinksel mee te nemen.

De rommel onderin je flessen zou heel goed het gistdepot kunnen zijn wat ontstaat door de hergisting op de fles.

En mogelijk na maischen niet helder naar de kookketel gefilterd.
Ook kan teveel trub/eiwitten/gist uit vergistingsvat meegenomen zijn met bottelen.

EBC

Volg eens een cursus bij een biergilde in de buurt. Of vraag eens aan een andere hobbybrouwer of je mag meekijken.

Wat ik in je beschrijving lees is nog van ruim voor de middeleeuwen. Filteren door doeken en zo dat is niet echt ok. Zo gaat dat niet meer tegenwoordig.

Er zijn vast gildes bij jullie in de buurt waar je eens kan meekijken. Daar leer je meer van dan theoretisch advies hier op dit forum, jullie hebben een achterstand in te halen.

Succes!

Jacques

Of lees een boek...  :)

Bierbrouwen voor dummies is door mij geschreven. Hierin staat veel kennis afkomstig van het forum. Het bevat veel praktische informatie voor de beginner. Maar ook voor de meer gevorderde brouwer bevat het veel informatie.

Eric v B

Een andere aanrader: Verander water in Bier van Adrie Otte. Heel veel brouwers hebben met dit boek in de hand de eerste stapjes in de wereld van het brouwen gezet. Ik ook!

https://www.bol.com/nl/p/verander-water-in-bier/9200000082164008/?promo=40461_411_book-table_1_book-table-book_8_9200000082164008

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.