Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lallemand Voss kveik ale yeast

Gestart door Brouwert, 23-12-2019 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

André de Laat

Citaat van: knifeman op 08-07-2020  20:43 uTwee keer gebruikt ... twee keer enorme diacetyl smaak. Aan 20 graden ongeveer. Niet zo tevreden van

Probeer eens bij 35 graden. Kost ook minder tijd met koelen!  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen:

Thom

Erg fijne gist, maar wat me opvalt is dat het bier zo goed als niet helder wordt en troebel blijft. Dit terwijl de gist volgens de verpakking goed uitvlokt. Hebben meerdere mensen dit? Andere bier soorten die ik brouw vlokken een stuk beter/sneller uit.

knifeman

Citaat van: André de Laat op 09-07-2020  15:11 uProbeer eens bij 35 graden. Kost ook minder tijd met koelen!  :proost: :proost: :brouwen: :brouwen:
Zal ik eens doen !

hansHalberstadt

Citaat van: Thom op 13-07-2020  09:17 uErg fijne gist, maar wat me opvalt is dat het bier zo goed als niet helder wordt en troebel blijft. Dit terwijl de gist volgens de verpakking goed uitvlokt. Hebben meerdere mensen dit? Andere bier soorten die ik brouw vlokken een stuk beter/sneller uit.
Toen ik de gist bij 37 graden gebruikte meen ik me inderdaad te herinneren dat het lang duurde voor het helder was. Laatst gebrouwen bij 20 graden en toen was het wel helder. Kan misschien zijn dan bij 37 graden andere effecten een rol gaan spelen mbt helderheid, bv eiwittten die zich dan anders gedragen, maar dat mechanisme is natuurlijk gokken zonder verdere kennis daarvan. 

Markie Mark

Ik herken het niet helder worden bij mijn Pale Ale en tevens de diacetyl bijsmaak volledig. Beide zijn sinds 28 juni nog niet weggetrokken. Zoals hierboven te lezen was de vergisting uitgevoerd bij 35 graden Celsius en de vergisting op de fles bij 21 graden Celsius.

GvB84

Mijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?

jaapz

Citaat van: GvB84 op 20-11-2020  17:15 uMijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Ik heb vernomen dat een beetje slurrie meenemen kan helpen. Of kan ik beter bottelgist gebruiken?

Ik hergist op fles op 35-40C voor een paar dagen (zelfde temperatuur als de hoofdgisting zelf). Niet te lang doen, dan wordt het bier snel vies. Na 2 of 3 dagen bij mij bijna altijd al wel op druk, dan zet ik ze gauw weg in de koelkast en laat ik ze daar nog even een weekje klaren.

biking rebel

Citaat van: GvB84 op 20-11-2020  17:15 uMijn ervaring tot nu toe is een snelle vergisting op hogere temperaturen. De hergisting op fles is dramatisch.
Hier geen last van. Zowel op 38 als 26 graden vergist. Daarna een weekje op 20 graden en er zit mooi koolzuur op. Voor mooi schuim nog een weekje langer wachten, al haalt ie het niet bij een M41 of T58 wat betreft schuim.

Johan_vL

Hergisten op fles is geen probleem bij mij. Dat van de troebelheid, dat herken ik wel op 35 en 37 graden, koeler heb ik niet vergist met Voss.
Maar persoonlijk vind ik het niet erg als bier troebel is. Bij Hornindal is het nog erger bij mijn brouwsels.

Brouwgroet, J.

wernerthefox

Dit zou kunnen komen door de flocculatie, die is echt heel sterk bij Voss. Ik heb wel kunnen hergisten zonder grote problemen maar neem wat slurry mee bij bottelen.

Markie Mark

Hergisten op de fles ging hier iedere keer prima met deze gist. Heb de hergisting bij 20 °C uitgevoerd en er was na 3-4 dagen al voldoende koolzuur om een fles te testen. Gezien de korte vergistingstijd bij 35 °C en daarmee tijd tot bottelen zit er ook gist zat in suspensie om die hergisting vlot te trekken. Zoals eerder gezegd is het helder worden iets wat wel meer tijd kost maar dat was voor mijn Pale Ales geen noodzaak.

Hopfenfox

Iemand dit wel eens geprobeerd?

https://www.clawhammersupply.com/blogs/moonshine-still-blog/azacca-kveik-smash-ipa?_pos=2&_sid=78668f265&_ss=r

Vergisten in de brouwautomaat. Eenvoudige manier om de temperatuur drie dagen op 35 graden te houden toch? Bij gebrek aan een gistkast zou dit een leuke oplossing kunnen zijn om in elk geval eens te proberen.

JanDeGraaff

Citaat van: Hopfenfox op 24-11-2020  13:55 uIemand dit wel eens geprobeerd?

https://www.clawhammersupply.com/blogs/moonshine-still-blog/azacca-kveik-smash-ipa?_pos=2&_sid=78668f265&_ss=r

Vergisten in de brouwautomaat. Eenvoudige manier om de temperatuur drie dagen op 35 graden te houden toch? Bij gebrek aan een gistkast zou dit een leuke oplossing kunnen zijn om in elk geval eens te proberen.
Leuk idee, maar gaat bij mijn brouwautomaat al niet werken; die krijg ik niet luchtdicht afgesloten. Ik denk dat dat bij de meeste niet gaat lukken.

Ik heb laatst een bier met Voss vergist op 37ºC in mijn brewbucket met warmteriem en Inkbird 308. Ging prima en luchtdicht, etc. Dus ik zie niet in waarom ik het in een brouwautomaat zou doen?

Hopfenfox

Dat kan natuurlijk ook. Lees de link maar eens, die cowboys hebben in drie dagen drie batches gebouwen en telkens dezelfde slurry gebruikt. Je moet wat om je Youtube-kanaal te laten opvallen he?  8)

JanDeGraaff

Citaat van: Hopfenfox op 24-11-2020  15:11 uDat kan natuurlijk ook. Lees de link maar eens, die cowboys hebben in drie dagen drie batches gebouwen en telkens dezelfde slurry gebruikt. Je moet wat om je Youtube-kanaal te laten opvallen he?  8)
Als ik de info van Lars Garshol volg, dan brouwen ze in Noorwegen al decenia lang batches met telkens dezelfde slurry (vaak gedroogd, op een stok), dus ik geloof wel dat het kan, ja. Ik vind het alleen niet zo heel erg opvallend ;D

Derp

Heeft iemand de Lallemand Voss wel eens gebruikt onder druk? Gister 2 x een batch van 15 liter gebrouwen met allebei een half zakje. Gingen zeer snel aan de slag. Omdat ik de esters wil heb ik ze 24 uur zonder druk laten vergisten maar nu zet ik ze onder druk zodat ze meteen koolzuur zullen hebben. Om 2.5 vol koolzuur te bereiken bij 35 graden moet ik er 3.05 bar op zetten.

Iemand ervaring met de Voss onder zoveel druk? Of überhaupt met een andere gist? Doet de gist zijn werk nog bij 3 bar?

Edit - was vergeten dat ik het er al eerder over had gehad: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35885.msg655912.html#msg655912

Neemt niet weg dat ik nog van niemand heb gehoord dat ze daadwerkelijk bij deze temperaturen zo werken en dan direct bier onder druk van het vat krijgen.

jwf

Citaat van: Derp op 15-07-2021  17:16 uHeeft iemand de Lallemand Voss wel eens gebruikt onder druk? Gister 2 x een batch van 15 liter gebrouwen met allebei een half zakje. Gingen zeer snel aan de slag. Omdat ik de esters wil heb ik ze 24 uur zonder druk laten vergisten maar nu zet ik ze onder druk zodat ze meteen koolzuur zullen hebben. Om 2.5 vol koolzuur te bereiken bij 35 graden moet ik er 3.05 bar op zetten.

Iemand ervaring met de Voss onder zoveel druk? Of überhaupt met een andere gist? Doet de gist zijn werk nog bij 3 bar?

Edit - was vergeten dat ik het er al eerder over had gehad: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35885.msg655912.html#msg655912

Neemt niet weg dat ik nog van niemand heb gehoord dat ze daadwerkelijk bij deze temperaturen zo werken en dan direct bier onder druk van het vat krijgen.

David Heath heeft hier iets over gezegd in één van zijn YouTube video's. Volgens hem houd alles op boven de 15 PSI. Gist gaat niet per se dood, maar wordt inactief.

in het volgende filmpje geeft ie een bescheiden overzicht van wat gisten en drukken (helaas niet de Lallemand Kveik)

Wellicht dat het helpt
`

jaapz

Gisteren het wort af laten koelen tot zo'n 30C, overgeheveld in mijn vergistingsfles en de Voss Kveik erbij gegooid. Nog geen 30 minuten later was hij al weer actief aan het bubbelen. Met 2 uur stond er twee centimeter schuim op het bier.

hans_nwk

Heeft er al eens iemand een Oraval -achtig bier gebrouwen met deze gist? Die heb ik tot nu gebrouwen met Belgian Ardennes en dan nagisten met Brett.

Wat ik begrepen heb heeft de Voss geen hoge vergistingsgraad. Doet de Brett er dan gewoon wat langer over of wordt dit dan een heel ander bier.
Het fruitige lijkt me wel passen in een bier met Brett nagisting.

Fractus

Ik wil binnenkort voor het eerst een kveik biertje brouwen met deze gist. Doel is om echt het 'kveik-karakter' naar voren te laten komen. Op dit moment is het plan om een simpele stort te gebruiken van 5% cara30, 5% suiker en de rest pilsmout, met wat Saaz en Styrian Golding voor rond 10 en 20 min voor aroma, wat bitterhop tot 20-25 IBU bij 1.060 SG. Eigenlijk een beetje een blond/pale ale, maar dan met kveik op 35 graden vergisten.
Zou dit een leuk farmhouse-achtig bier kunnen worden, of kan ik beter iets anders proberen om die kveik naar voren te laten komen?

Thom

Citaat van: Fractus op 17-03-2022  10:06 uIk wil binnenkort voor het eerst een kveik biertje brouwen met deze gist. Doel is om echt het 'kveik-karakter' naar voren te laten komen. Op dit moment is het plan om een simpele stort te gebruiken van 5% cara30, 5% suiker en de rest pilsmout, met wat Saaz en Styrian Golding voor rond 10 en 20 min voor aroma, wat bitterhop tot 20-25 IBU bij 1.060 SG. Eigenlijk een beetje een blond/pale ale, maar dan met kveik op 35 graden vergisten.
Zou dit een leuk farmhouse-achtig bier kunnen worden, of kan ik beter iets anders proberen om die kveik naar voren te laten komen?
Klinkt als een prima gerecht. Gewoon lekker simpel houden. Zo lang de temperatuur hoog is krijg je het Kveik karakter. Ook hoe hoger het start SG hoe meer de typische kveik smaak naar voren komt.

Later is het leuk om met dry hop te experimenteren, daar leent de gist zich mooi voor vind ik.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

24964

Reacties: 14
Gelezen: 5075

39894

Gestart door Charl

Reacties: 7
Gelezen: 2002

17366

Reacties: 10
Gelezen: 4986

35850

Reacties: 4
Gelezen: 2139

12460

Reacties: 4
Gelezen: 2294

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.