Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een discussie nav reinigen plastic hevel met alcohol

Gestart door g.bakker, 25-03-2019 22:07 u

Vorige topic - Volgende topic

g.bakker

Dit is een afgesplitst topic.
Voor het oorspronkelijke topic zie hier.

Desinfecteren met alcohol/Ecolab is niet voor alle materialen geschikt #spontane ontbinding hevel

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-03-2019  22:13 uHet laat weer eens zien dat het goed is meerdere reinigings- en desinfecteermiddelen in huis te hebben.
En een goede hevel van een betere kwaliteit dan deze.   

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 26-03-2019  07:51 uEn een goede hevel van een betere kwaliteit dan deze.   

Nee joh. Deze is prima, er wordt ook duidelijk voor gewaarschuwd dat deze niet moet schoonmaken met niet-alcoholische desinfectans.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 26-03-2019  09:40 uNee joh. Deze is prima, er wordt ook duidelijk voor gewaarschuwd dat deze niet moet schoonmaken met niet-alcoholische desinfectans.
Volgens mij gaan ze ook snel lekken. Alcohol is een prima en goedkoop desinfectiemiddel. Voor mij dus een minpunt als het daar nier tegen kan.

Brouwert

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 26-03-2019  11:32 uVolgens mij gaan ze ook snel lekken. Alcohol is een prima en goedkoop desinfectiemiddel. Voor mij dus een minpunt als het daar nier tegen kan.

Hoe krijg jij ze aan het lekken? Ik heb ze al  ruim 20x in kunnen zetten, maar lekkage heb ik nog niet mee gehad.

Citaat van: Brouwert op 26-03-2019  12:57 uDeze staat al een tijdje hoog op mijn verlanglijst: https://www.brewsssential.com/products/brewsssiphon

Mooi ding, maar heeft ook een compleet andere prijsstelling. Je hebt er een hele schoonmaakset er bij nodig omdat je de hevel nauwelijks visueel kunt inspecteren, een hoop geld hoor 139 dollar, als zulke hevels in de EU worden verkocht moet je er ook nog BTW bij rekenen. Dan zit je zo op 167 euro, ouch, doe mij dan maar een Fermtech van 12 euro, en dan neem ik voor lief dat ik deze alleen met Purosan/Starsan ontsmetten kan.

Brouwert

Citaat van: dirk op 26-03-2019  13:28 uHoe krijg jij ze aan het lekken? Ik heb ze al  ruim 20x in kunnen zetten, maar lekkage heb ik nog niet mee gehad.

Mooi ding, maar heeft ook een compleet andere prijsstelling. Je hebt er een hele schoonmaakset er bij nodig omdat je de hevel nauwelijks visueel kunt inspecteren, een hoop geld hoor 139 dollar, als zulke hevels in de EU worden verkocht moet je er ook nog BTW bij rekenen. Dan zit je zo op 167 euro, ouch, doe mij dan maar een Fermtech van 12 euro, en dan neem ik voor lief dat ik deze alleen met Purosan/Starsan ontsmetten kan.

Ik kan hem hier lokaal ook bestellen, dus geen extra kosten (geen idee of hij ook in NL te krijgen is).  Zonder schoonmaakset kan ik hem nog altijd schoner krijgen dan een kunststof hevel omdat ik meer mogelijkheden heb qua reinigingsmiddelen en een borstel kan ik wellicht ook goedkoper krijgen.

Maar ik ben het met je eens: het is een behoorlijk heftig prijskaartje. Daarom heeft deze dan ook nog niet zijn de weg van mijn verlanglijst naar mijn brouwerij gevonden...

dirk

Citaat van: Brouwert op 26-03-2019  13:44 uZonder schoonmaakset kan ik hem nog altijd schoner krijgen dan een kunststof hevel omdat ik meer mogelijkheden heb qua reinigingsmiddelen en een borstel kan ik wellicht ook goedkoper krijgen.

De kunststof hevel krijg je prima schoon met afwasmiddel en warm water. Mocht het viezer worden, dan kun je alle reinigingsmiddelen (oxi, loog, PBW, etc.) rustig inzetten m.u.v. alcohol (maar dat is een desinfectans). Maar daarvoor heb ik Purosan/Starsan.

Brouwert

Citaat van: dirk op 26-03-2019  13:59 uDe kunststof hevel krijg je prima schoon met afwasmiddel en warm water. Mocht het viezer worden, dan kun je alle reinigingsmiddelen (oxi, loog, PBW, etc.) rustig inzetten m.u.v. alcohol (maar dat is een desinfectans). Maar daarvoor heb ik Purosan/Starsan.
Je komt er inderdaad wel met zo'n kunststof hevel, maar dat geld voor alle kunststof brouwmaterialen.

Trouwens, leuk detail uit de handleiding:
Gebruiksaanwijzing:
1. Ontsmet / spoel vóór gebruik met een ontsmettingsmiddel op basis van alcohol. Pomp er oplossing door of
demonteer.
2. Verwarm het einde van de sifonslang met warm water en verbind. Gebruik geen kracht bij het buigen.
3. Verleng de centrale buis tot halverwege
4. Dompel onder
5. Pomp. Verwijder de tip bij het overhevelen zonder sediment.
6. Ontsmet / spoel na gebruik met een ontsmettingsmiddel op basis van alcohol.
Belangrijk:
Niet voor het overhevelen van hete vloeistoffen. Maximale temperatuur van 120°F of 49°C
Om knikken in de slang te verwijderen:
Dompel de slang in warm water uit de kraan of laat het er door lopen. (maar minder dan 49°C)

dirk

Ik weet niet waar je de info vandaan hebt, maar Fermtech (daar hebben we het toch over?) schrijft toch heel wat anders.

Kijk hier.

Brouwert

Citaat van: dirk op 26-03-2019  14:36 uIk weet niet waar je de info vandaan hebt, maar Fermtech (daar hebben we het toch over?) schrijft toch heel wat anders.

Kijk hier.

Van Brouwland: https://www.Brouwland.com/content/docs/018/018%20Hevels%20en%20accessoires/018.xxx.x_MAN_NL-FR-EN-IT_Automatic%20syphons.pdf

Raar dat ze zo verschillen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt twee (wezenlijk) verschillende producten zijn... maar het zou kunnen.

dirk

Citaat van: Brouwert op 26-03-2019  15:49 uVan Brouwland: https://www.Brouwland.com/content/docs/018/018%20Hevels%20en%20accessoires/018.xxx.x_MAN_NL-FR-EN-IT_Automatic%20syphons.pdf

Raar dat ze zo verschillen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het echt twee (wezenlijk) verschillende producten zijn... maar het zou kunnen.

Gaat om het product van Fermtech, alleen geven ze daar liever niet zo veel ruchtbaarheid aan.

Blijkbaar hebben ze daar in België de knip/plak functionaliteit nog niet ontdekt. Wat een prutsers van vertalers hebben ze daar in dienst.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwert op 26-03-2019  15:49 uVan Brouwland: https://www.Brouwland.com/content/docs/018/018%20Hevels%20en%20accessoires/018.xxx.x_MAN_NL-FR-EN-IT_Automatic%20syphons.pdf

Volgens mij zijn ze van plexiglas. dat kan toch gewoon tegen alcohol?

Scorpionrose

Citaat van: Brouwert op 26-03-2019  14:10 uJe komt er inderdaad wel met zo'n kunststof hevel, maar dat geld voor alle kunststof brouwmaterialen.

Trouwens, leuk detail uit de handleiding:
Gebruiksaanwijzing:
1. Ontsmet / spoel vóór gebruik met een ontsmettingsmiddel op basis van alcohol. Pomp er oplossing door of
demonteer.
2. Verwarm het einde van de sifonslang met warm water en verbind. Gebruik geen kracht bij het buigen.
3. Verleng de centrale buis tot halverwege
4. Dompel onder
5. Pomp. Verwijder de tip bij het overhevelen zonder sediment.
6. Ontsmet / spoel na gebruik met een ontsmettingsmiddel op basis van alcohol.
Belangrijk:
Niet voor het overhevelen van hete vloeistoffen. Maximale temperatuur van 120°F of 49°C
Om knikken in de slang te verwijderen:
Dompel de slang in warm water uit de kraan of laat het er door lopen. (maar minder dan 49°C)

Bij Van der Kooy staat vermeld.
Opgelet: niet geschikt voor vloeistoffen met een alcoholpercentage boven 40%.

Serge VL

Citaat van: dirk op 26-03-2019  14:36 uIk weet niet waar je de info vandaan hebt, maar Fermtech (daar hebben we het toch over?) schrijft toch heel wat anders.

Kijk hier.
Voor zover ik weet komen die nog steeds van Enolandia http://www.enolandia.it/En/index.php

dirk

Citaat van: Serge VL op 26-03-2019  22:54 uVoor zover ik weet komen die nog steeds van Enolandia http://www.enolandia.it/En/index.php

Ik denk het niet. Althans Brouwland verkoopt het model waar de slangaanzet gebogen is (Fermtech), Enolandia heeft daarvoor een aparte zwarte slangaanzet. Ik prefereer Fermtech aangezien deze in Canada gemaakt is, hier is strengere regelgeving omtrent het inzetten van Bisfenol A t.o.v. de EU landen (m.u.v. Frankrijk).

Vergelijkbare Topics (7)

31746

Reacties: 5
Gelezen: 1732

22862

Reacties: 7
Gelezen: 3571

41144

Reacties: 3
Gelezen: 641

33395

Reacties: 15
Gelezen: 3846

26215

Reacties: 3
Gelezen: 2008

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.