Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe hoeveelheid suiker berekenen voor een zoeter bier

Gestart door knifeman, 20-11-2018 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwMark

Citaat van: RoyB op 25-11-2018  02:58 uWow jacques; ooit actief iets gedaan aan het chloridegehalte om een zoetigheid te bewerkstelligen? Klinkt niet als een voordehandliggende methode om zoetigheid in het bier te verkrijgen.

Ik ben Jacques niet natuurlijk, maar zoek maar eens naar 'brouwzouten', bijvoorbeeld bij de tags.

Robert1968

Wat zoeter bier: beetje caramout in de stort, bv. carapils.

Oxhead

Citaat van: Jacques op 23-11-2018  14:39 u
Citaat van: RoyB op 22-11-2018  12:44 uAls je een eenstapsmaisch doet op 68 graden dan denaturaliseer je de alfa amylase enzymen grotendeels, en zul je meer onvergistbare suikers krijgen. Dus echt pas je moutstort doen als je water op temperatuur is, en zorgen dat dit ook op temperatuur blijft!

Een mooi overzicht Roy. Daar heb ik niet zo veel op aan te vullen.

Volgens de mij bekende informatie zal vooral de Beta-amylase denaturaliseren bij 68 graden omdat deze boven zijn optimale werktemperatuur zit (62 graden). De Alfa-amylase werkt het beste rond de 72 Graden.

Jacques

Citaat van: RoyB op 25-11-2018  02:58 uWow jacques; ooit actief iets gedaan aan het chloridegehalte om een zoetigheid te bewerkstelligen? Klinkt niet als een voor de hand liggende methode om zoetigheid in het bier te verkrijgen. Keukenzout als ook calciumchloride hebben best een uitgesproken smaak die volgens mij maar zelden tot zijn recht komt in bier.

Chloride toevoegen aan je bier is heel gebruikelijk.
Ze dragen bij aan een volmondig en een iets zoetige smaakbeleving.

Ik kan je aanraden om eens bij een droog en heel bitter bier een klein snufje zout toe te voegen. Je zult merken dat het een wereld van verschil maakt. Het hard bittere wordt veel aangenamer. Het bier lijkt zoeter te zijn geworden.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 25-11-2018  11:36 uEen mooi overzicht Roy. Daar heb ik niet zo veel op aan te vullen.

Ik denk dat Roy een verschrijving heeft gemaakt. Het was mij niet meteen opgevallen.

Overigens krijg je als je inmaischt bij 68 ºC veel meer vergistbare suikers dan wel eens aangenomen wordt.

Oxhead

Citaat van: Jacques op 25-11-2018  13:01 uIk denk dat Roy een verschrijving heeft gemaakt. Het was mij niet meteen opgevallen.

Overigens krijg je als je inmaischt bij 68 ºC veel meer vergistbare suikers dan wel eens aangenomen wordt.
Inderdaad alfa-amylase moet beta-amylase zijn. Dan klopt het verhaal.

Vergelijkbare Topics (7)

37936

Gestart door bramheus

Reacties: 4
Gelezen: 1459

4106

Gestart door karinara

Reacties: 3
Gelezen: 2267

30-03-2006 19:40 u
door karinara
41396

Reacties: 25
Gelezen: 3910

8702

Reacties: 17
Gelezen: 4175

33277

Reacties: 5
Gelezen: 1755

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.