Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flessen reinigen na bottelen

Gestart door knifeman, 26-09-2018 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

knifeman

Ik heb onlangs mijn eerste batch gebotteld, maar ben nogal een smosser, dus de flesjes plakken van het overgelopen bier, dat trekt vliegjes aan. Wat is de beste manier om te reinigen? Flesjes onderdompelen in de reinigingsoplossing? Of gaan de kroonkurken dan oxideren? Andere?

Bedankt

Mark GA

Gewoon afspoelen met warm water! De dop zit er op, kan geen kwaad.
Die gaan niet oxideren hoor.
Bij grote brouwerijen staan de kratten ook gewoon buiten in de regen.
Op verjaardagen doen wij altijd alle drank in grote emmers ijswater om te koelen.
Niet alles gaat op en soms heb ik die flesjes nog maanden voordat ze open gaan. Geen enkel probleem.

Dus: gewoon eerst alles bottelen, dan even onder warme kraan snel met de hand afspoelen en dan laten drogen of even met een theedoek afdoen.

brouwerwaldonk

Ik gebruik een stukje inox buis met daarop een siliconeslang waarmee ik het bier overhevel van de emmer naar de flesjes. Dat gaat hier zonder één druppel te morsen en alle flesjes even vol tot 2 cm van de rand.

Als je een uitgebreide uitleg wil hoe ik het doe stuur dan een PB

Haagse Wouter

Citaat van: knifeman op 26-09-2018  09:54 uIk heb onlangs mijn eerste batch gebotteld, maar ben nogal een smosser, dus de flesjes plakken van het overgelopen bier, dat trekt vliegjes aan. Wat is de beste manier om te reinigen ? flesjes onderdompelen in de sanitizer oplossing ? of gaan de kroonkurgen dan Oxideren ? andere?

thanks

Ik zet de kratjes in de douche en spoel ze af met warm water.

knifeman

Okido, goeie tips. Douche ...mmm ik ben al van de keuken naar de garage verbannen met mijn brouwgerief ;) bedankt mannen.

marc0871

Even afspoelen met de tuinslang?

Gossi

Je bent bezig bier te brouwen voor menselijke consumptie!
Dat doe je toch niet in de garage tussen de tangen, kruipolie en de vieze betonvloer?
Jullie koken daar toch ook niet neem ik aan.
Als je uien kookt of knoflook heeft dat ook zo zijn geurtjes.
De tranen springen mij soms in de ogen als ik hobbybrouwers zie die zo werken.

Martijn0172

Citaat van: Gossi op 26-09-2018  19:47 uJe bent bezig bier te brouwen voor menselijke consumptie!
Dat doe je toch niet in de garage tussen de tangen, kruipolie en de vieze betonvloer???

Je bent zeker niet getrouwd?  :biersmile:

Rely

Beste Knifeman, ik weet niet hoe je botteld maar ik gebruik dit
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/hevels-en-toebehoren/kraantjes-en-toebehoren/d/afvulpijpje-bottle-filler-transparant-zwart-ft?gaCategory=search
Werkt perfect het is makkelijk te doseren als je flesje bijna vol zit, even een handigheidje.

Gr Rely :brouwen:

dirk

Citaat van: Gossi op 26-09-2018  19:47 uJe bent bezig bier te brouwen voor menselijke consumptie!
Dat doe je toch niet in de garage tussen de tangen, kruipolie en de vieze betonvloer???

Wees blij dat je geen bierkeurmeester bent... ...want dan moet je dat ook eens proeven.

marc0871

Foto's van jouw brouwplek.

knifeman

Dat doe je toch niet in de garage tussen de tangen, kruipolie en de vieze betonvloer?

Check your facts man. Waarom denk je dat ik een betonvloer heb en dat die uberhaupt vies is ? Ik denk dat mijn garage properder is dan velen hun keuken. Ik reviseer daar al eens een motortje en dan is vuil en stof ook ook uit den boze. Verder is er daar geen organisch materiaal, dus minder kans op besmetting dunkt me, dat kan in een keuken al eens anders zijn.

En uiteindelijk volgens mij kan je overal brouwen. Zolang je je materiaal voldoende ontsmet.

Gossi

Ik begrijp best dat je van ouds her met grote branders en gamellen bezig bent dat je wel naar de garage uit moest wijken.
Maar als je eerlijk bent kan er van alles in vallen. Maar ook de lucht en het stof is niet bevorderlijk voor je bier. Maar ja met het koken gaan toch alle bacteriën dood niet waar? Maar HACCP is het niet. (Dat is de standaard als je eten bereid voor menselijke consumptie)
Tegenwoordig met die mooie elektrische automaten kunnen we bovenstaande vermijden.
In de moderne brouwerijen is alles even schoon en netjes. Wij als amateurs kunnen op zijn minst proberen om schoon te werken. Op dit forum is heel wat afgeschreven over hygiëne. Tot in het extreme. En dan ga je naar het hok???

Silky

Als je het droog wil houden raad ik je af bij andere hobbybrouwers op bezoek te gaan. Je wil niet weten waar er allemaal gebrouwen wordt  ::)

Kassie

Citaat van: Martijn0172 op 26-09-2018  20:11 uJe bent zeker niet getrouwd?  :biersmile:

Kies je gevecht :)
Mijn Meissie komt lekker aan de (keuken)bar zitten als ik aan het brouwen ben en dan drinken we een eerder brouwsel.
(Ze kijkt ook graag voetbal)  :o ;D

Jedoka

Citaat van: Gossi op 27-09-2018  23:12 uIk begrijp best dat je van ouds her met grote branders en gamellen bezig bent dat je wel naar de garage uit moest wijken.
Maar als je eerlijk bent kan er van alles in vallen. Maar ook de lucht en het stof is niet bevorderlijk voor je bier. Maar ja met het koken gaan toch alle bacteriën dood niet waar? Maar HACCP is het niet. (Dat is de standaard als je eten bereid voor menselijke consumptie)
Tegenwoordig met die mooie elektrische automaten kunnen we bovenstaande vermijden.
In de moderne brouwerijen is alles even schoon en netjes. Wij als amateurs kunnen op zijn minst proberen om schoon te werken. Op dit forum is heel wat afgeschreven over hygiëne. Tot in het extreme.En dan ga je naar het hok???

Ik kan beamen dat het ene 'hok' het andere niet is. Ik brouw zelf ook in een 'hok' met links de tuinspullen, parasols en hogedrukreiniger en rechts mijn 'brouwerij' met 3 ketels, tapkoeler en afzuigkap. Ik kan je garanderen dat ik daar prima schoon en netjes kan werken. Voor wat betreft de HACCP, leuk als je dat na wilt streven maar dat haalt wat mij betreft wel een beetje de 'jeux' uit de hobby.... Laat elkaar toch lekker kliederen met potten en pannen en zelfgemaakte filters en systemen, dat maakt voor mij de hobby. Neemt niet weg dat ik zo'n halfautomatisch systeem van Grainfather, Brewmonk en Easybrew ook prachtig vind en voorzie dat ik zoiets in de toekomst ook aanschaf maar dan wel voor het gemak en niet ivm de hygiëne...

Jelle

Haagse Wouter

Citaat van: Gossi op 27-09-2018  23:12 uIk begrijp best dat je van ouds her met grote branders en gamellen bezig bent dat je wel naar de garage uit moest wijken.
In de moderne brouwerijen is alles even schoon en netjes. Wij als amateurs kunnen op zijn minst proberen om schoon te werken. Op dit forum is heel wat afgeschreven over hygiëne. Tot in het extreme.En dan ga je naar het hok???

Hygiene heeft niets te maken met of je in een garage zit.

hansHalberstadt

Klopt. Je bier komt als het goed is niet in contact met de tangen, betonvloer en andere zaken in de garage. Niet iedereen (of vrijwel niemand) heeft zo'n mooie betegelde brouwruimte. Wees dus blij als je die zelf hebt, maar laat anderen op voor hen haalbare manier brouwen.

marc0871

Ik brouw vooral voor eigen consumptie.
Wat kan mij het dan schelen dat het niet op een HACCP manier gebeurt?
Natuurlijk wel zo netjes, schoon en veilig mogelijk.

CiteerDat doe je toch niet in de garage tussen de tangen, kruipolie en de vieze betonvloer?

Ik brouw buiten.

CiteerJullie koken daar toch ook niet neem ik aan.

Ik wil er nog wel eens de barbecue aansteken, ja.
Geeft zo'n hoop rook en stank binnen.

CiteerAls je uien kookt of knoflook heeft dat ook zo zijn geurtjes.

Dat is het probleem bij mij niet eens.
Het gasfornuis trekt geen 25 liter wort.
Daarom heb ik een grote brander gekocht, die ik met gasflessen voed.
Die wil ik liever niet binnen hebben.

CiteerDe tranen springen mij soms in de ogen als ik hobbybrouwers zie die zo werken.

Je kan ook te overgevoelig zijn, natuurlijk.
En het dan in je volgende post hebben over brouwautomaten, die alles magisch oplossen.
Hoeveel krijg je om ze aan te prijzen?
Jemig man, vergeet de kool-aid. Drink een biertje.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 28-09-2018  19:50 uHoeveel krijg je om ze aan te prijzen?
Jemig man, vergeet de kool-aid. Drink een biertje.

De laatste tijd zie ik vaker dit soort uitspraken op het forum.

Hierbij doe ik het verzoek om met respect met elkaar om te gaan en iedereen in zijn waarde te laten.
Dat je niet eens bent met een stelling hoeft nog niet te betekenen dat je de ander van allerlei zaken beschuldigt.

Jacques

Citaat van: knifeman op 26-09-2018  09:54 uIk heb onlangs mijn eerste batch gebotteld, maar ben nogal een smosser, dus de flesjes plakken van het overgelopen bier, dat trekt vliegjes aan. Wat is de beste manier om te reinigen? Flesjes onderdompelen in de reinigingsoplossing? Of gaan de kroonkurken dan oxideren? Andere?

Bedankt

Hier is echt heel veel geschreven op het forum. Menig heftige discussies heeft dat opgeleverd. Zie de tags reinigen/desinfecteren en flessen

Eskil

Hallo Knifeman,

Toch eerst het probleem bij de bron aanpakken. Bottelemmer met afvulpijpje en Steinies/Duvel flesjes. Zet de bottelemmer hoog, en een lampje achter het afvulpijpje/flesje, zo zie je wat je doet. Waarom steinie flesjes, als je die vult tot aan het randje en je haalt het afvulpijpje er uit dan zit er precies genoeg in en hoef je niet bij te vullen, wat vaak het meeste geklieder oplevert. En bijna iedereen zet Steinies rechtop in de koelkast zodat de gist mooi op de bodem blijft. Zorg er voor dat je makkelijk/ergonomisch kunt werken, en als je toch knoeit, in de krat ff afspuiten met lauw water, of dompelen in lauw water met een miniscul druppeltje afwasmiddel. :biersmile:

CeesM

Het gaat hier over het afspoelen van gevulde en gekroonkurkte flesjes. Waar de topicstarter het ook doet en wat zijn burgelijke status is, is niet relevant met zijn vraag.

knifeman

Citaat van: Eskil op 30-09-2018  21:19 uHallo Knifeman,

Toch eerst het probleem bij de bron aanpakken. Bottelemmer met afvulpijpje en Steinies/Duvel flesjes. Zet de bottelemmer hoog, en een lampje achter het afvulpijpje/flesje, zo zie je wat je doet. Waarom steinie flesjes, als je die vult tot aan het randje en je haalt het afvulpijpje er uit dan zit er precies genoeg in en hoef je niet bij te vullen, wat vaak het meeste geklieder oplevert. En bijna iedereen zet Steinies rechtop in de koelkast zodat de gist mooi op de bodem blijft. Zorg er voor dat je makkelijk/ergonomisch kunt werken, en als je toch knoeit, in de krat ff afspuiten met lauw water, of dompelen in lauw water met een miniscul druppeltje afwasmiddel. :biersmile:
Lampje... goeie tip! Bedankt.

freelive

Citaat van: knifeman op 26-09-2018  11:06 uOkido, goeie tips. Douche ...mmm ik ben al van de keuken naar de garage verbannen met mijn brouwgerief ;) bedankt mannen.

Dat laat je zelf gebeuren he Wie is nou de ...

Vergelijkbare Topics (7)

39057

Reacties: 12
Gelezen: 1886

27410

Reacties: 6
Gelezen: 2996

44116

Gestart door Enos

Reacties: 6
Gelezen: 817

17819

Reacties: 2
Gelezen: 2671

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.