Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Effect temperatuurwisselingen tijdens hoofdgisting

Gestart door MikeG, 30-03-2018 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

MikeG

Hallo,

Mijn gistemmer staat in een ruimte waar de temperatuur nogal wat kan wisselen tussen de 16 en 21 graden (woon in een oud huis) wat voor een effect kan dit hebben op mijn bier? Ben overigens al wel bezig met een andere oplossing voor een stabielere temperatuur maar dit vat staat nu al in deze ruimte.

Alvast dank voor de reacties.

Jacques

Dit kan voor een stokkende vergisting zorgen.

Daarnaast is zul je eerder last krijgen van oxidatie omdat bij het afkoelen zuurstof aangezogen wordt. Dit kun je overigens voorkomen met een eenvoudig terugslagklepje.

Neetje

Of een gistkeuze maken die actief is tussen bv 14 en 22 graden.
Bv Mauribrew Draught : 13 tot 22 graden
Of Fermentis Safale S04 : 12 tot 25 graden (ideaal 15 tot 20 graden)
Bij de laagste temperaturen wel iets meer gist toevoegen.

Spec S04gegeven door Fermentis,
fermentation temperature: 12-25°C (53.6-77°F) ideally 15-20°C (59-68°F)
dosage instructions: 50 to 80 g/hl

Jacques

Citaat van: Neetje op 31-03-2018  18:21 uOf een gistkeuze maken die actief is tussen bv 14 en 22 graden.
Bv Mauribrew Draught : 13 tot 22 graden
Of Fermentis Safale S04 : 12 tot 25 graden (ideaal 15 tot 20 graden)
Bij de laagste temperaturen wel iets meer gist toevoegen.

Spec S04gegeven door Fermentis,
fermentation temperature: 12-25°C (53.6-77°F) ideally 15-20°C (59-68°F)
dosage instructions: 50 to 80 g/hl

Blijft het feit dat gist temperatuurschommelingen niet fijn vindt...

Je bier wint in kwaliteit als de temperatuur tijdens de vergisting niet steeds fluctueert.

Neetje

Citaat van: Jacques op 31-03-2018  19:00 uBlijft het feit dat gist temperatuurschommelingen niet fijn vindt...

Je bier wint in kwaliteit als de temperatuur tijdens de vergisting niet steeds fluctueert.

Probleem weegt niet op tegen een gestokte vergisting.
Je zet voor een beginnend brouwer een puntje op de i.

Zodra de hoofdvergisting gereed is, dan zijn temperatuurswisselingen wat minder gewenst als je de gist wilt laten neerslaan en daar enkele weken voor uit trekt. (ivm mogelijke oxidatie)

EBC

Neetje begrijpt het niet helemaal.

Gist wil niet schommelen.

Neetje

Citaat van: EBC op 31-03-2018  20:02 uNeetje begrijpt het niet helemaal.

Gist wil niet schommelen.

Misschien. Maar hoeveel graden bedoel je?

Ik vergist al langere tijd in een gistkast, maar ben gestart zonder, zoals vele. Gestart in een kast en daarin een gloeilamp die, zodra het avond werd, via een tijdklok met regelmaat (12 minuten) werd aangestuurd. temperatuur zal minstens enkele graden verschil hebben gehad.
Zo'n dikke 15 jaar geleden had vrijwel niemand een klimaatkast. Maar dronken er niet minder om  ;)
Huiskamer en s'nachts eventueel een iso er om heen.

Jacques

Citaat van: Neetje op 31-03-2018  20:14 uMisschien. Maar hoeveel graden bedoel je?

Ik vergist al langere tijd in een gistkast, maar ben gestart zonder, zoals vele. Gestart in een kast en daarin een gloeilamp die, zodra het avond werd, via een tijdklok met regelmaat (12 minuten) werd aangestuurd. temperatuur zal minstens enkele graden verschil hebben gehad.
Zo'n dikke 15 jaar geleden had vrijwel niemand een klimaatkast. Maar dronken er niet minder om  ;)
Huiskamer en s'nachts eventueel een iso er om heen.

Ook ik had toen geen gistkast, terwijl ik al 20 jaar aan het brouwen was. In die tijd ook prijzen gewonnen.
Neemt niet weg dat mijn bieren een stuk beter van smaak zijn geworden sinds ik gecontroleerd vergist. Ook veel minder last van gestokte vergistingen, maar dat komt ook doordat ik meer gist ent.
Om temperatuurschommelingen te voorkomen isoleerde ik in de avond mijn gistvat met een slaapzak. Die werd 's ochtens verwijderd. Je moet wat. Ook toen was namelijk bekend dat gist niet van temperatuurschommelingen houdt.

https://byo.com/article/fermentation-temperature-control-tips-from-the-pros/

Ten opzichte van 15 jaar geleden is de kwaliteit van zelf gebrouwen bier flink toegenomen... Dat is niet in het minst doordat velen van ons de vergistingstemperatuur onder controle hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.