Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De weegmethode, goedkoop en het vat hoeft niet open

Gestart door Jacques, 03-03-2018 23:48 u

Vorige topic - Volgende topic

jerovan

Ik ga het proberen, misschien met een fotostatief  naast het gistvat en daar de elektra kabels  aan klemmen.
Ik hoef dus  alleen het verloop van het gewicht te kunnen zien, als het gewicht stabiel blijft (einde vergisting) dan  hevelen  of  gist aftappen.
Bij gist aftappen  kan ik dan het eind  sg  bepalen  met  hydrometer.

jerovan

Ja  stabiliteit  is belangrijk. Ik heb nog war  haltergewichten liggen  die zal ik er  vanavond eens opleggen.
Het mooiste zou een ijkgewicht van 20 kg zijn (gietijzer), die zijn duur. Ik zag er een paar op mp  tweedehands aangeboden maar die waren meteen weg. Je kunt de stabiliteit  op de Mettler ook instellen via een menu, (ze noemen dat "vibrations" maar  daar valt ook temp verandering onder) er zijn 3 instellingen .Kan hem instellen op high  dan meet het ding wat langzamer maar is wel stabieler.

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  21:31 uIk heb nog wat haltergewichten liggen  die zal ik er  vanavond  eens opleggen.
Het mooiste zou een ijkgewicht van 20 kg  zijn (gietijzer), die zijn duur.
Voor de stabiliteit is het exacte gewicht niet van belang. Verder hebben ze bij elke supermarkt hele goed ijkgewichten:
je koopt een fles frisdrank en weegt die op hun weegschaal en schrijft het gewicht gelijk op de fles. Die weegschalen in de supermarkt zijn immers geijkt.
Eenmaal zo'n fles kun je thuis dupliceren zo vaak je wilt als je grotere gewichten wilt maken.   

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  21:22 uIk ga het proberen, misschien met een fotostatief  naast het gistvat en daar de elektra kabels  aan klemmen.
Ik hoef dus  alleen het verloop van het gewicht te kunnen zien, als het gewicht stabiel blijft (einde vergisting) dan  hevelen  of  gist aftappen.
Bij gist aftappen  kan ik dan het eind  sg  bepalen  met  hydrometer.
Ter info even gekeken op basis van de sheet bijgevoegd in het eerste bericht van het topic:
stel je meet 5000g leeggewicht met slangen en snoeren eraan en begingewicht 35000g en begin SG=1070
stel het eindgewicht einde gisting is 33100g. dat geeft eind SG=1007,5

Nu dezelfde situatie, maar door het verplaatsen van een slang is het begingewicht 5100 g geworden, maar dat weet je niet. Je meet alleen een hoger begingewicht van 35100 g en hoger eindgewicht 33200. Resultaat is nog steeds begin SG=1070 en eind SG 1007.8 dus eind SG wijkt dan 0.3 SG punten af door je verschoven snoertje. Dat is dus niet erg.

Maar nu het effect van eerst meten van het begingewicht en dan het snoertje verschuiven:
dat betekent dat je eerst 35000 gram meette en daar SG=1070 aan toekende.
Daarna verschuif je het snoertje en meet je dus 100g meer op zowel begingewicht als eindgewicht
Dan krijg je  begin SG 1073.3 en eind SG 1010,9 dus 3.1 SG punten te hoog begin en 3.3 punten te hoog eind.

Dus conclusie: meet het begingewicht en verplaats dan niets meer. Een kleine verandering van het begingewicht is niet erg zolang je maar de beginmeting daarmee gedaan hebt.

hansHalberstadt

Net even gekeken naar het effect van slangen en snoeren:
een siliconenslang of netsnoer in een boog ophangen en dan 1 eind 10 cm omhoog verplaatsen geeft ca 10 gram gewichtsverplaatsing.
Een Ikea thermometer 10 cm verplaatsen geeft minder dan 2 gram gewichtverplaatsing. Dat effect is dus acceptabel, zelfs als jet daardoor het begingewicht fout meet voor verplaatsen van het gewicht ipv erna.

jerovan

Hallo Hans,
Bedankt voor de info. Ik heb de Mettler inmiddels ingesteld en er een gewicht van ca 23250 g  opgezet  (luidspreker  + halters )
Zie foto: https://myalbum.com/photo/qvKgj7MQSkpy/1k0.jpg
Vannacht gaat de temp dalen want ik hou niet de hele nacht de verwarming aan en zal dan dalen na  =/- 12 grad, dan morgenochtend even kijken.
Je hebt gelijk, meetafwijking is niet zo belangrijk. Stabiliteit en lineariteit wel. 
Wat die flessen supermarkt betreft. Waarschijnlijk meten ze niet op de gram nauwkeurig in de supermarkt (wegen moet snel gebeuren).
Ik vermoed dat de meetresultaten worden afgerond  naar + of - 5 gram.
De Mettler  is  zelf niet te kalibreren, maar  er zit een fabriekskalibratie op. Heeft destijds  bij Philips Eindhoven gestaan en is daar gekalibreerd. In het kastje  zit een stekker aansluiting  die waarschijnlijk dient voor kalibratie (net zoiets als  een diagnosestekker bij auto). Als zo'n ding naar een andere ruimte verplaats wordt moet er opnieuw worden gekalibreerd vlgs  Toledo.
Heb er net een ijkgewichtje van 5 gram bijgelegd  en geeft nu 23255 aan.
Ik wacht het even af tot morgenochtend...

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 28-03-2021  22:22 uHallo Hans,
Bedankt voor de info. Ik heb de Mettler inmiddels ingesteld en er een gewicht van ca 23250 g  opgezet  (luidspreker  + halters )
Zie foto: https://myalbum.com/photo/qvKgj7MQSkpy/1k0.jpg
Vannacht gaat de temp dalen want ik hou niet de hele nacht de verwarming aan en zal dan dalen na  =/- 12 grad, dan morgenochtend even kijken.
Je hebt gelijk, meetafwijking is niet zo belangrijk. Stabiliteit en lineariteit wel.
Wat die flessen supermarkt betreft. Waarschijnlijk meten ze niet op de gram nauwkeurig in de supermarkt (wegen moet snel gebeuren).
Ik vermoed dat de meetresultaten worden afgerond  naar + of - 5 gram.
De Mettler  is  zelf niet te kalibreren, maar  er zit een fabriekskalibratie op. Heeft destijds  bij Philips Eindhoven gestaan en is daar gekalibreerd. In het kastje  zit een stekker aansluiting  die waarschijnlijk dient voor kalibratie (net zoiets als  een diagnosestekker bij auto). Als zo'n ding naar een andere ruimte verplaats wordt moet er opnieuw worden gekalibreerd vlgs  Toledo.
Heb er net een ijkgewichtje van 5 gram bijgelegd  en geeft nu 23255 aan.
Ik wacht het even af tot morgenochtend...
Ok ben benieuwd. Verloop door omgevingstemperatuur variaties zal zeker meespelen. Misschien kun je er een thermometer naast zetten en af en toe gewicht en temperatuur noteren. Dan kun je na een week kijken welke rol temperatuur speelt in de afwijkingen.

jerovan

De Mettler toledo  blijft  tot nu toe stabiel op 23252. Gisteravond begonnen te wegen op 23251 (stond nog op 5 g resolutie, nu op 1 gram ) . dus dat  geeft goede hoop.
Ik heb ook een kleine weegschaal  (5 kg/1 g), die is minder stabiel. Vandaag  1005 gemeten (5 g meer dan gisteren) maar die waarde  houdt  het ook vat . Dus misschien toch te gebruiken om vergisting  giststarter te volgen.
Heb  2 flessen  cola bij Jumbo  gehaald en laten wegen bij kassa , resp  1540 en 1530 g(dus niet zo gelijk als wordt aangenomen).  Ik vermoed dat de kassa  afrond  naar  +/-  5 gram. Op de kleine weger  resp 1538 en 1528 g dus 2 g minder. (Volgende keer de groenteweger  bij  Jumbo gebruiken ipv de kassaweger, die  weegt  zeker op de gram). Bij de Lidl  ook nog wat flessen frisdrank gekocht  en op de groenteweger gezet. 1 L bij Lidl: 1062, thuis (kleine weger) 1062. 1,5 L bij Lidl: 1584 , thuis (kleine weger): 1583.
Heb in het  Excel rekenblad van Hans  gisterenavond wat fictieve waarden ingevoerd om het grafiekje te bekijken. Invoeren  van datum en tijd  vereiste  wat oefening en ging dus ook regelmatig fout . Als je de tweede  waarde na de beginwaarde invoert  geeft  de grafiek geen tijdsverloop aan, pas bij de derde waarde wordt tijdsverloop aan gegeven. Hans schrijft in zijn toelichting:
"Via het kleine blokje rechtsonder de kolom "SVG" kun je het aantal wegingen vergroten of verkleinen"
Ik heb dat kleine blokje  proberen te vinden maar dat is mij niet gelukt .
Is het mogelijk om  de tijdschaal uit te breiden van 24 h naar 48 h?  Volgens mij  is na 24 uur de eindvergisting nog niet afgelopen of zie ik dat verkeerd? 
Heb in ieder geval voldoende  frisdrank in huis  voor de komende tijd!

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 29-03-2021  23:05 uHans schrijft in zijn toelichting:
"Via het kleine blokje rechtsonder de kolom "SVG" kun je het aantal wegingen vergroten of verkleinen"
Is het mogelijk om  de tijdschaal uit te breiden van 24 h naar 48 h?  Volgens mij  is na 24 uur de eindvergisting nog niet afgelopen of zie ik dat verkeerd? 
Heb in ieder geval voldoende  frisdrank in huis  voor de komende tijd!

Dat stukje komt van Jacques volgens mij. Ik zie niet helemaal hoe dat werkt in excel.

hansHalberstadt

Citaat van: jerovan op 29-03-2021  23:05 uHeb in ieder geval voldoende  frisdrank in huis  voor de komende tijd!

Ik heb geen aandelen bij de supermarkt. Maar mooi om te zien dat je dit idee gebruikt. Maar zo te zien is jouw weegschaal meer dan nauwkeurig genoeg.

jerovan

Ik dacht  dat het exelbestandje van Hans kwam, sorry.
Ik heb  de limonade flessen verruilt voor  haltergewichten  die zij wat  praktischer. Heb de haltergewichten meegenomen  naar de  Jumbo  en Lidl  en daar op de groenteweger gezet. Die zijn gekalibreerd  en wegen  in grammen (en je valt de kassajuf  niet lastig).
De  groenteweger  bij Lidl  had  2 g afwijking  maar  ik heb het ding een paar keer uit en aangezet en toen kreeg ik hetzelfde gewicht als bij de Jumbo.  De Mettler  is ook  nauwkeurig in absolute zin, geeft hetzelfde  gewicht aan  als  in de supermarkt .(wel gewicht in het midden van weegschaal leggen) (zie foto)
Ik ga het  keer  proberen (CO2 verlies wegen) maar dan zonder koelmantel  en luchtpompje. Luchtpompje kan er na een paar uur sowieso af omdat je maar  3x10 min hoeft te beluchten (bij aanvang vergisting). Ik noteer dus gewicht na verwijderen luchtpomp en plaatsing waterslot. Het gaat om het verloop en niet om absolute waarden)

Jacques

Citaat van: jerovan op 29-03-2021  23:05 uHeb in het  Excel rekenblad van Hans  gisterenavond wat fictieve waarden ingevoerd om het grafiekje te bekijken. Invoeren  van datum en tijd  vereiste  wat oefening en ging dus ook regelmatig fout . Als je de tweede  waarde na de beginwaarde invoert  geeft  de grafiek geen tijdsverloop aan, pas bij de derde waarde wordt tijdsverloop aan gegeven. Hans schrijft in zijn toelichting:

Het is een standaard Excel functie. Als je een selectie van cellen maakt zie aan de rechteronderkant een klein vierkant blokje. Dit blokje kun je naar beneden trekken om de selectie te vergroten.

De tijdschaal kun je aanpassen bij de instellingen van de grafiek (klik op de grafiek en kies vervolgens op grafiekelementen, assen, meer opties).

jerovan

Oke  bedankt voor de respons ga het vanavond weer proberen.

thepsych

Citaat van: leonb op 30-11-2019  23:28 uIk heb de weegschaal uit de eeste post gekocht en de resultaten zijn niet echt bemoedigend:

Misschien dat ik toch iets maak op basis van de libra-cervisiae

In mijn geval is 25 gram een SG punt volgens de excel sheet van jacques dus ik heb wel wat speling. Maar de weegschaal werkt in ieder geval niet zoals geadverteerd.

Omdat ik wat vragen had over mijn grammen weegschaal en ik geïnteresseerd was geraakt in microprocessors en IOT (Ispindel met de ESP 8266) ben ik eens gaan snuffelen of iemand al eens een weegschaal zelf gemaakt had met deze of een andere microprocessor(ESP32 bv) samen met een strain gauge/load cell. Afhankelijk wat je nodig hebt koop je een loadcell voor grote of kleine gewichten. Ik heb een en ander gevonden met een ESP32 en een HX711 (https://how2electronics.com/iot-weighing-scale-hx711-load-cell-esp8266/) maar er zijn er meer. Ik denk dat dit nog makkelijker is dan zo'n libra Cervisiea. Momenteel ben ik nog niet zo ver met bestellen van spullen om het te proberen omdat ik van dat programmeren eerst wat meer wil begrijpen.

Ondertussen kom ik op deze site wel iets tegen waardoor ik begreep wat er met mijn weegschaaltje aan de hand was.
https://nl.aliexpress.com/item/32948489949.html?spm=a2g0o.cart.0.0.4e753c00dMolEK&mp=1  :Daar stond namelijk waarom ik met afwegen van 0,3 gram op mijn 0,1 gram precieze weegschaal in de problemen kwam. Divisie waarde: 0.01g/ (Opmerking: De precisie is 0.01 g, maar de minimum meten gewicht is 0.05 g en de precisie is 0.1 g, maar de minimum meten gewicht is ongeveer 0.5 g ,Het waar is van alle digitale weegschalen, pls vriendelijk it, tks!  je moet dus eerst de 0,5 gram overschrijden om per 0,1 gram te kunnen wegen.
Dus nu leg ik een gewichtje van een halve gram er op en voila, ik kan prima 0.3 gram afwegen.

Topic gaat over veel grotere gewichten maar ik dacht dat het hier het beste bij paste om toch ff te melden.

Rinus

Ooit op het idee gekomen om een WII balance board te gebruiken?
Ik kwam dit idee tegen omdat daarvoor er een plug-in in Craftbeerpi beschikbaar is.
Ik heb het echter nooit werkend gekregen, maar het zou toch goed moeten kunnen?
Het balance board maakt gebruik van een bluetooth verbinding, dus als je de data kunt opvangen lijkt mij dat ideaal, maar ik kom daarvoor kennis te kort.

ExPeteriment

Citaat van: thepsych op 24-05-2021  14:44 uOmdat ik wat vragen had over mijn grammen weegschaal en ik ge├»nteresseerd was geraakt in microprocessors en IOT (Ispindel met de ESP 8266) ben ik eens gaan snuffelen of iemand al eens een weegschaal zelf gemaakt had met deze of een andere microprocessor (ESP32 bv) samen met een strain gauge/load cell. Afhankelijk wat je nodig hebt koop je een loadcell voor grote of kleine gewichten. Ik heb een en ander gevonden met een ESP32 en een HX711 (https://how2electronics.com/iot-weighing-scale-hx711-load-cell-esp8266/) maar er zijn er meer. Ik denk dat dit nog makkelijker is dan zo'n libra Cervisiea. Momenteel ben ik nog niet zo ver met bestellen van spullen om het te proberen omdat ik van dat programmeren eerst wat meer wil begrijpen.

Dat is zeker boeiend speelgoed. Ik heb me er bijzonder mee vermaakt. Ik heb loadcellen en HX711 gekoppeld aan Arduino, ESP8266 en ESP32. Tegenwoordig gebruik ik ESP32 TTO voor diverse doeleinden. Daarmee kun je de gegevens uitspugen via Bluetooth, WiFi of het ingebouwde display, daarnaast kun je ze op ingebouwde flash opslaan om later uit te lezen. En dat alles voor een paar euro. Je kunt er de vergisting mee volgen door continue te meten of periodiek op nul stellen en opnieuw meten. Bij het meten in de vergistingskas had ik last van temperatuurverschillen op de loadcell en HX711. Ik heb toen een ophangsysteem gemaakt zodat de loadcell en elektronica buiten de gistkast in de kelder hangt, de Fermentasauris erbinnen. Dat gaf prima resultaten en kon ik onder druk vergisten. Na tig brouwsels meet ik niet meer zoveel, weet ik wel zo'n beetje wat het SG verloop is. Maar heel leuk mee te experimenteren. Ik heb loadcellen in diverse soorten en mate. De formules/ excel sheet van Hans en Jaques hebben me enorm geholpen. Ik heb er eea over gepost zie:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35813.msg610740.html#msg610740
Als ik tips en hints kan geven om met ESP(8266 of 32) te werken dan hoor ik dat wel.

thepsych

Bedankt ExPeteriment, die had ik nog niet gevonden. Weer stof om eens door te nemen. thx

Derp

Kan dit eigenlijk ook als je onder druk vergist? Lijkt me van wel maar dan kloppen de formules waarschijnlijk niet meer om de SVG te berekenen?

Jacques

Citaat van: Derp op 19-07-2021  13:45 uKan dit eigenlijk ook als je onder druk vergist? Lijkt me van wel maar dan kloppen de formules waarschijnlijk niet meer om de SVG te berekenen?

Waarom denk je dat dan de formules niet meer kloppen?
De afname aan gewicht is een gevolg van de omzetting van suiker in koolzuur en alcohol.

ExPeteriment

Citaat van: Jacques op 19-07-2021  22:10 uWaarom denk je dat dan de formules niet meer kloppen?
De afname aan gewicht is een gevolg van de omzetting van suiker in koolzuur en alcohol.
Je laat minder koolzuur ontsnappen. Ik laat de druk pas bij nagisting oplopen, invloed op gewicht is dan maar beperkt.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 19-07-2021  22:19 uJe laat minder koolzuur ontsnappen. Ik laat de druk pas bij nagisting oplopen, invloed op gewicht is dan maar beperkt.

Tot het moment dat je de druk laat oplopen kunnen de bestaande formules worden gebruikt.
Daarna wordt het wat ingewikkelder. Maar Hans zal ongetwijfeld de formule kunnen aanpassen.

Derp

Weet nog niet of ik er daadwerkelijk mee aan de slag ga, maar is een overweging omdat ik sinds kort met kegs vergist zonder ingekorte dip tubes. Daardoor kan ik slecht monsters nemen vanwege de gist die je dan meeneemt.

Ik overweeg drijvende dip tubes maar die komen met hun eigen nadelen. Wegen zou een manier zijn om de vergisting te volgen. En bijkomend lijkt het me handig te zien hoe ver ik ben bij het overhevelen van een vergistingskeg naar serveerkeg, plus je kunt mooi zien hoeveel wort je nou echt precies in je vat hebt.

ExPeteriment

Citaat van: Derp op 19-07-2021  22:52 uWeet nog niet of ik er daadwerkelijk mee aan de slag ga, maar is een overweging omdat ik sinds kort met kegs vergist zonder ingekorte dip tubes. Daardoor kan ik slecht monsters nemen vanwege de gist die je dan meeneemt.

Ik overweeg drijvende dip tubes maar die komen met hun eigen nadelen. Wegen zou een manier zijn om de vergisting te volgen. En bijkomend lijkt het me handig te zien hoe ver ik ben bij het overhevelen van een vergistingskeg naar serveerkeg, plus je kunt mooi zien hoeveel wort je nou echt precies in je vat hebt.
Drijvende dip tubes heb ik ook geprobeerd, paar keer gehad dat ze bleven hangen. Dan moet je eigenlijk schudden, maar je wilt de neergeslagen gist niet weer mengen. Slangetje moet heel flexibel/dunwandig zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-07-2021  22:34 uTot het moment dat je de druk laat oplopen kunnen de bestaande formules worden gebruikt.
Daarna wordt het wat ingewikkelder. Maar Hans zal ongetwijfeld de formule kunnen aanpassen.
Dat kan zeker. Maar het verschil zal niet heel groot zijn, immers er zit bij de normale druk ca 0.5% koolzuur opgelost dus 5 gram per liter dus bij die druk zou de weegmethode dan 5 gram meer aangeven per liter dan zonder vergisten onder druk. Tijdens de gisting wordt er ca 100-200 gram suiker omgezet per liter wort en ontstaat dus 50-100 g koolzuur.   

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.