Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dop van waterslot afgesloten. Hoe kan dat

Gestart door Rabbit1971, 15-01-2018 12:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Rabbit1971

Hallo,

Gisteren heb ik mijn bier-in-wording voor gisting weggezet. Waterslot erop en wachten maar. Ga ik vanmorgen checken, zie ik dat de gisting wel erg heftig op gang is gekomen.
Ik heb 6 gram gebruikt van safale be-256 op 5 liter.

De dop van het waterslot is er vannacht afgevlogen. Er is ook schuim uitgespoten, zo te zien. Kennen jullie dit fenomeen?
(Waterslot bobbelde trouwens gewoon door. De rust lijkt zich herstelt. Alleen de dop is zoek :-)

BrouwMark

Bekend fenomeen. Je vergistingsvat is waarschijnlijk niet erg veel groter dan 5 liter? Ook hebben sommige gisten dit geschuim een stuk meer dan andere. Met de be-256 heb ik zelf geen ervaring overigens.
Zoek maar eens naar het maken van een 'blow-off', een goede manier om het eerste heftige deel van de gisting op te vangen.

mbroek

Citaat van: Rabbit1971 op 15-01-2018  12:55 uDe dop van het waterslot is er vannacht afgevlogen. Er is ook schuim uitgespoten, zo te zien. Kennen jullie dit fenomeen?
(Waterslot bobbelde trouwens gewoon door. De rust lijkt zich herstelt. Alleen de dop is zoek :-)

Niet naar zoeken, dat zijn toch rotdopjes. Ik zet altijd een alufolie kapje op het waterslot.

Rabbit1971

Citaat van: BrouwMark op 15-01-2018  14:27 uBekend fenomeen. Je vergistingsvat is waarschijnlijk niet erg veel groter dan 5 liter? Ook hebben sommige gisten dit geschuim een stuk meer dan andere. Met de be-256 heb ik zelf geen ervaring overigens.
Zoek maar eens naar het maken van een 'blow-off', een goede manier om het eerste heftige deel van de gisting op te vangen.

Klopt. Dopje is wel gevonden inmiddels. Zag dat er ook geen gaatje inzat om lucht te laten ontsnappen bij begin van de gisting. Zal ff op blow off zoeken. Dank je. Voor de smaak verder geen consequenties?

Jasper_

Wat is überhaupt het nut van dat dopje? Ik heb dat dopje er nooit op zitten.

Adbrouwt

Citaat van: Rabbit1971 op 15-01-2018  15:38 uKlopt. Dopje is wel gevonden inmiddels. Zag dat er ook geen gaatje inzat om lucht te laten ontsnappen bij begin van de gisting. Zal ff op blow off zoeken. Dank je. Voor de smaak verder geen consequenties?
Blow off werkt heel goed. Nog geen smaak afwijkingen mee gehad. Buisje in het gat met slang aan de andere kant in de vloeistof. Als er geen gist meer doorheen komt vervang ik de blow off weer door een waterslot.

Adbrouwt

Citaat van: Jasper_ op 15-01-2018  15:49 uWat is überhaupt het nut van dat dopje? Ik heb dat dopje er nooit op zitten.
Dan valt er geen stof of fruitvliegjes in je waterslot. Soms vallen er druppels van je waterslot in je jonge bier en dan loop je het risico op geïnfecteerd bier. Sommige voegen jenever of wodka aan het waterslot toe zodat mocht er druppels de verkeerde kant op gaan je bier niet geïnfecteerd raakt. Ik zou het waterslot dus wel afsluiten.

Roelof

Citaat van: Jasper_ op 15-01-2018  15:49 uWat is überhaupt het nut van dat dopje? Ik heb dat dopje er nooit op zitten.
Zodat er geen (fruit)vliegjes invallen.  ;)

Roelof

Citaat van: Roelof op 15-01-2018  16:34 uZodat er geen (fruit)vliegjes invallen.  ;)
Dubbel

Jasper_

Citaat van: Adbrouwt op 15-01-2018  16:32 uDan valt er geen stof of fruitvliegjes in je waterslot. Soms vallen er druppels van je waterslot in je jonge bier en dan loop je het risico op geïnfecteerd bier. Sommige voegen jenever of wodka aan het waterslot toe zodat mocht er druppels de verkeerde kant op gaan je bier niet geïnfecteerd raakt. Ik zou het waterslot dus wel afsluiten.

Ah oké! Nog geen last van gehad gelukkig. Voortaan maar voor de zekerheid het dopje gebruiken.

BrouwMark

Citaat van: Rabbit1971 op 15-01-2018  15:38 uKlopt. Dopje is wel gevonden inmiddels. Zag dat er ook geen gaatje inzat om lucht te laten ontsnappen bij begin van de gisting.

Een groter vergistingsvat is wel handig, dat scheelt ook een hoop gist kwijtraken die door je waterslot/blow-off naar buiten komt. Het dopje hoort overigens geen gaatje te hebben hoor, het koolzuurgas stroomt er langs de zijkant naar onderen uit.

Jacques

Je kunt het dopje vervangen door een royaal stuk aluminiumfolie. De kans dat er dan iets in je waterslot komt wordt daarmee kleiner.

Een alternatief of een waterslot is een terugslagklepje. Dat voorkomt dat bij afkoeling zuurstof bij je bier komt. Maar bij een overschuimer kun je beter een blow off gebruiken. Zo'n terugslagklepje kan verstopt raken en je kunt hem ook niet schoonmaken. Erg duur zijn ze trouwens niet.

JamMasterJustin

Ik kan het topic met de Ali-link van die terugslag niet vinden. Heb jij die nog, Jacques?

Jaap W

Ik gebruik dezelfde soort gist en dat gaat ook altijd vrij heftig. Ik doe de hoofdvergisting van mijn 30 ltr. wort in mijn 70 ltr. maischketel en daar komt dan soms een "kraag" schuim op te staan van 5 a 6 cm. Omdat die ketel zo groot is ten opzichte van de hoeveelheid te vergisten wort, komt het er dus zeker niet over. Ik heb op die ketel ook alleen maar het deksel liggen en geen waterslot. Zodra de hoofdvergisting stopt, gaat het direct in het navergistingsvat en daar komt dan het waterslot op. Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad.  :brouwen: :biersmile: :proost:

Jeukstaardt

Citaat van: JamMasterJustin op 17-01-2018  06:34 uIk kan het topic met de Ali-link van die terugslag niet vinden. Heb jij die nog, Jacques?

Deze?

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33676.175.html

JamMasterJustin

Dat is hem, dank!

Vreemd, ik had nog op 'terugslagklep' gezocht, maar niet gevonden

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 17-01-2018  13:46 uDat is hem, dank!

Vreemd, ik had nog op 'terugslagklep' gezocht, maar niet gevonden

Als je had gezocht had op 'terugslagklep*' was het wel gelukt.
Overigens heb ik ze niet van Ali maar van eBay. Vandaag toevallig nog 10 binnen gekregen die ik een aantal weken geleden besteld had. Handig bij het doen van testjes.

Jasper_

Citaat van: Jacques op 16-01-2018  23:11 uJe kunt het dopje vervangen door een royaal stuk aluminiumfolie. De kans dat er dan iets in je waterslot komt wordt daarmee kleiner.

Een alternatief of een waterslot is een terugslagklepje. Dat voorkomt dat bij afkoeling zuurstof bij je bier komt. Maar bij een overschuimer kun je beter een blow off gebruiken. Zo'n terugslagklepje kan verstopt raken en je kunt hem ook niet schoonmaken. Erg duur zijn ze trouwens niet.

Dank!

JamMasterJustin

Citaat van: Jacques op 17-01-2018  21:13 uAls je had gezocht had op 'terugslagklep*' was het wel gelukt.
Overigens heb ik ze niet van Ali maar van eBay. Vandaag toevallig nog 10 binnen gekregen die ik een aantal weken geleden besteld had. Handig bij het doen van testjes.

Wat heeft de ster voor functie in de zoekbalk, want ik heb vaker moeite iets te vinden. Wellicht dat mijn zoektermen verkeerd zijn

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 18-01-2018  08:43 uWat heeft de ster voor functie in de zoekbalk, want ik heb vaker moeite iets te vinden. Wellicht dat mijn zoektermen verkeerd zijn

Zie http://wiki.simplemachines.org/smf/Search/nl

Ook bij Google kun je slimmer zoeken
https://sites.google.com/site/zoektips/nl

Vergelijkbare Topics (7)

31402

Reacties: 14
Gelezen: 3224

21128

Reacties: 7
Gelezen: 2625

5697

Reacties: 8
Gelezen: 3853

406

Reacties: 42
Gelezen: 24761

33642

Reacties: 11
Gelezen: 2265

24533

Reacties: 11
Gelezen: 5404

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.