Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu


Advies over vergistingsproces

Gestart door W.brewda, 22-11-2017 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

W.brewda

Hallo, Ik ben nieuw op het forum, maar heb wel een historie met zelfbierbrouwen. Een soort van herintreder om het zo maar eens te noemen.
Er zijn toch wat dingen qua kennis weggezakt ben ik achter gekomen.
Vandaar de onderstaande vraag om advies.
Hier volgt de casus.

Zondag 19-11 heb ik 20 liter wort bereid om een blond bier te maken.
De doel dichtheid was 1058 en ik kwam uit op 1065 (16,5% Brix)

Ik gebruik een koelkast opgebouwd tot klimaatkast om in te vergisten. Hiervoor gebruik ik 2 witte vaten met groene deksel (van Brouwmarkt met cylindrisch waterslot).
Het gistvat is op zondag opgestart met een zakje S-33 van Safbrew. Na het toevoegen van de gist heb ik het wort nog belucht.
De klimaatkast is ingesteld op 20 graden C
Het gistproces startte snel en was behoorlijk heftig heb ik het idee.
Echter na 3 dagen (vandaag woensdag 22-11) was er al geen zichtbare activiteit meer. Het schuim was al helemaal weggetrokken. (wel bruine rand boven de vloeistofspiegel).
Ik heb aangenomen dat de hoofdgisting hiermee afgelopen was.
Het ruikt en smaakt goed en fris naar mijn idee.

Het vat is uit de klimaatkast gehaald en ik heb de dichtheid weer bepaald. Deze was nu 1025, nog te hoog dus ik moet eindigen op +/- 1005.
Het alcoholpercentage is nu berekend op 5,4%, te laag dus nog. ik moet richting 7%
Nu had ik als advies gekregen om na de hoofdgisting het vat over te hevelen in het tweede vat en zo de gisting verder te laten lopen maar nu bij 15 graden C.
Dit zou dan een week moeten duren.
Na het tweede deel van de gisting wil ik dan, het bier nog een week koel zetten (lageren) en dan vanuit een brouwemmer het bier gaan bottelen met hergisting op de fles.

Nu de vragen om advies:
1. Had ik het gistingsproces sowieso nog langer door moeten laten lopen, ondanks dat ik geen activiteit meer zag?
2. Nu het dan toch al in het 2e gistingsvat zit, kan de gisting dan gewoon weer verder lopen? En is het advies om op 15 graden verder te gisten dan goed, of moet ik gewoon op 20 graden verder gisten?
3. Zou ik wat verse droge gist moeten/kunnen toevoegen of verstoort dat juist het proces en de smaak?
4. Houd je op mijn manier genoeg gistcellen over, om bij het bottelen geen gist, maar alleen suiker toe te voegen?

Groeten Willem


bjorri

1 Ja, als de heftigheid er af is dan gaat ie nog wel ff door op een rustige manier. Ik betwijfel of S33 het zover naar beneden krijgt.
2 Ja, dat gaat wel door. Zet maar weer op 20 graden, dan gaat het beter en vlotter. Op 15 graden zit je erg aan de ondergrens van de gist. Hooguiteen paar dagen voor het bottelen koud zetten om overtollig gist te laten uitzakken.
3 Niet erg zinvol. Het doel van je hevelen was nu juist om minder gist te hebben.
4 Ja, tot een maand of twee blijft er meer dan voldoende gist over voor hergisting in de fles.

W.brewda

Dank je Bjorri!
Het is echt even wennen weer.
Is het zo dat de S-33 gist dan sneller stopt met werken, zodat hij de dichtheid niet zo laag krijgt als ik zou willen?
Zou jij een ander gist adviseren voor een blond bier dat vanaf 1065 naar rond 7% alcohol moet uitkomen?

Ik vind die witte vaten met een ondoorzichtig cylindrisch waterslot eigenlijk ook niks.
Je hebt helemaal geen zicht op wat er gaande is.

Volgende keer dus toch maar langer wachten met overhevelen. Het overhevelen op zich heeft wel nut, maar dan later pas.

pippakillinova

Ik zou het vat wat warmer zetten 20+ ºC

Safale US05 (korrels) is mijn huisgist. Heeft een hoge vergistingsgraad en is relatief neutraal van smaak. Als verwarmen niets oplevert zou je evt. een zakje us05 er tegenaan kunnen gooien. Ik neem aan dat je goed belucht hebt en (voldoende) gistvoeding gebruikt hebt?

W.brewda

Ik had de gist droog gebruikt. Gestrooid over het wort bij 22 graden en daarna 30 minuten belucht. Toen hij de klimaatkast in ging was hij 20 graden en dat is hij + of - 0,5 graden ook gebleven.
Gistvoeding heb ik niet gebruikt , dat zou niet nodig moeten zijn bij droge gist toch?. ook het beluchten is eigenlijk discutabel.
Ik wil er eigenlijk ook zo min mogelijk "toevoegingen" bij doen. 

Waarom geef je aan 20+ graden? 
Is dat dan  beter om de gisting goed af te laten ronden? Dan is er wel meer kans op hogere alcoholen en andere bijsmaken toch?

pippakillinova

Ik begeef me op glad ijs merk ik, als amateur-amateur advies geven aan een door de wol geverfde prof.  :verbergen:

Gisvoeding zou inderdaad niet per se nodig moeten zijn. Beluchten (is mijn ervaring) werkt wel degelijk bevorderlijk voor de vergisting: ik sla flink schuim op het wort alvorens te enten.

Ik zou de batch eerst een tijdje op 23 ºC zetten op te kijk en of de vergisting zich herpakt.


W.brewda

Nou ik zie mezelf zeker niet als een prof, daar is de kennis te ver voor weggezakt en de diverse manieren van brouwen en vergisten , de technieken te veel voor veranderd door de jaren heen.
Eigenlijk is er gewoon te veel informatie te vinden tegenwoordig, waardoor je soms op een dwaalspoor wordt gezet en een beetje de basics van het brouwen uit het oog verliest.
Doordat ik wel nieuwe dingen wil proberen begeef ik me op, voor mij onbekend gebied.

Ik ben blij met je reacties. Alle commentaren zijn welkom, dat zet je in ieder geval aan het denken.

bjorri

Citaat van: W.brewda op 22-11-2017  19:42 uEigenlijk is er gewoon te veel informatie te vinden tegenwoordig, waardoor je soms op een dwaalspoor wordt gezet en een beetje de basics van het brouwen uit het oog verliest.
Dit is een waarheid als een koe. Daarnaast loop je ook tegen heilige huisjes aan. De kunst is dus om je eigen 'waarheid' te ontwikkelen. Vooral zelf blijven nadenken dus. Het levert in ieder geval stevige discussie's op hier op het forum.

pippakillinova

Citaat van: W.brewda op 22-11-2017  19:42 uNou ik zie mezelf zeker niet als een prof, daar is de kennis te ver voor weggezakt en de diverse manieren van brouwen en vergisten , de technieken te veel voor veranderd door de jaren heen.
Eigenlijk is er gewoon te veel informatie te vinden tegenwoordig, waardoor je soms op een dwaalspoor wordt gezet en een beetje de basics van het brouwen uit het oog verliest.
Doordat ik wel nieuwe dingen wil proberen begeef ik me op, voor mij onbekend gebied.

Ik ben blij met je reacties. Alle commentaren zijn welkom, dat zet je in ieder geval aan het denken.

Je hebt in ieder geval wel een "gut feeling", wat ik bijvoorbeeld mis met 10 maanden ervaring.
En tzt kun je wel inschatten wie hier op dit forum de 'wetenschappers' zijn, wie de pragmatici en wie poep praat.
Ik gebruik het forum zij aan zij met het brouwen, om te sparren en zodoende te ontwikkelen. En anderen verder te helpen waar mogelijk natuurlijk.


Jacques

Citaat van: W.brewda op 22-11-2017  16:19 u1. Had ik het gistingsproces sowieso nog langer door moeten laten lopen, ondanks dat ik geen activiteit meer zag?
2. Nu het dan toch al in het 2e gistingsvat zit, kan de gisting dan gewoon weer verder lopen? En is het advies om op 15 graden verder te gisten dan goed, of moet ik gewoon op 20 graden verder gisten?
3. Zou ik wat verse droge gist moeten/kunnen toevoegen of verstoort dat juist het proces en de smaak?
4. Houd je op mijn manier genoeg gistcellen over, om bij het bottelen geen gist, maar alleen suiker toe te voegen?

1. Niet de brouwer bepaalt hoe lang de vergisting duurt maar de gist!
2. Als de vergisting is afgelopen voordat je gaat overhevelen kun je beter niet overhevelen. Je loopt dan risico op oxidatie.
Beter is dan niet over te hevelen is niet al te lang te wachten met bottelen. Voor het goed uitgisten van je bier kun je het beter niet de temperatuur naar beneden brengen. Door een lagere temperatuur is de gist minder actief.
3 en 4. Verse gist toevoegen kan nodig zijn bij zware bieren die meer dan 3 weken in het gistvat zitten. Gebruik speciale bottelgist (je hebt maar weinig nodig - 2 tot 7 g per 100 liter).

W.brewda


Esterenbrouw

Als je nou eerst gekeken zou hebben wat de gebruikelijke vergistingsgraad is bij deze gist, en die is volgens de fiche van Fermentis
70%, dan had je al geweten dat een alc% van 7% niet haalbaar is en een eind SG van 1.005 echt niet logisch is!

Beluchten bij een korrelgist is overbodig.

Bij een gebruikelijke svg van 70% had de eind SG op 1.020 uit moeten komen, dus 1.025 is er nog niet zo ver vanaf.

Neetje

Citaat van: Esterenbrouw op 22-11-2017  23:57 uAls je nou eerst gekeken zou hebben wat de gebruikelijke vergistingsgraad is bij deze gist, en die is volgens de fiche van Fermentis
70%, dan had je al geweten dat een alc% van 7% niet haalbaar is en een eind SG van 1.005 echt niet logisch is!

Beluchten bij een korrelgist is overbodig.

Bij een gebruikelijke svg van 70% had de eind SG op 1.020 uit moeten komen, dus 1.025 is er nog niet zo ver vanaf.

Mee eens.
Als aanvulling, 1 zakje op 20 liter met sg 1.065 is ook aan de (te) lage kant. (Slepende vergisting)

tdp

En heb je het SG gemeten met een refractometer of met een hydrometer? Wanneer je het gemeten hebt met een refractometer, denk je er dan aan dat je dit moet omrekenen naar de juiste waarden? Hiervoor zijn verschillende rekentooltjes te gebruiken, of is in te vullen in BrouwVisie of BrouwHulp.


W.brewda

Citaat van: Esterenbrouw op 22-11-2017  23:57 uAls je nou eerst gekeken zou hebben wat de gebruikelijke vergistingsgraad is bij deze gist, en die is volgens de fiche van Fermentis
70%, dan had je al geweten dat een alc% van 7% niet haalbaar is en een eind SG van 1.005 echt niet logisch is!

Dat is nou het frapante,
Ik had er voor gekozen om voor het eerste brouwsel na mijn herintreding te kiezen voor een brouwpakket van Argesan. en heb die beschrijvingen en ingredienten aangehouden. dan verwachtte ik dat zo'n pakket wel goed in elkaar zou zitten qua ingredienten en ook qua beschrijving.
Zo zou ik me alleen op het proces hoeven richten en niet op alle andere variabelen.
Helaas kwam ik er al snel achter dat de beschrijving van het proces niet klopt.
Als dan ook de gist die er bij zit niet het beoogde resultaat kan halen, dan is zo'n pakket niet veel waard.

De volgende keer ga ik gewoon weer brouwen op eigen ervaring en inzicht en met losse zelf gekozen ingredienten.
Voor mij reden genoeg om die paketten links te laten liggen.

W.brewda

Citaat van: tdp op 23-11-2017  13:19 uEn heb je het SG gemeten met een refractometer of met een hydrometer? Wanneer je het gemeten hebt met een refractometer, denk je er dan aan dat je dit moet omrekenen naar de juiste waarden? Hiervoor zijn verschillende rekentooltjes te gebruiken, of is in te vullen in BrouwVisie of BrouwHulp.

Dit is voor mij een ABC-tje. Hydrometer natuurlijk

W.brewda

Citaat van: Neetje op 23-11-2017  12:40 uMee eens.
Als aanvulling, 1 zakje op 20 liter met sg 1.065 is ook aan de (te) lage kant. (slepende vergisting)

Interessant om verder uit te zoeken. De 11,5 gram zakjes zouden volgens de beschrijving genoeg moeten zijn voor 20 tot 30 liter wort.
Ik neem dat mee voor de volgende batch.

elBieros



Citaat van: W.brewda op 23-11-2017  15:25 uDe 11,5 gram zakjes zouden volgens de beschrijving genoeg moeten zijn voor 20 tot 30 liter wort.
Dat is afhankelijk van je begin SG en versheid van je korrelgist.
Je kan altijd vantevoren bij Mr.Malty checken of je genoeg gist hebt: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

W.brewda

Die had ik inmiddels ook ontdekt. Die houd ik er in voor de volgende sessies

Jacques

Citaat van: Neetje op 23-11-2017  12:40 u
Citaat van: Esterenbrouw op 22-11-2017  23:57 uAls je nou eerst gekeken zou hebben wat de gebruikelijke vergistingsgraad is bij deze gist, en die is volgens de fiche van Fermentis
70%, dan had je al geweten dat een alc% van 7% niet haalbaar is en een eind SG van 1.005 echt niet logisch is!

Beluchten bij een korrelgist is overbodig.


Bij een gebruikelijke svg van 70% had de eind SG op 1.020 uit moeten komen, dus 1.025 is er nog niet zo ver vanaf.

Mee eens.
Als aanvulling, 1 zakje op 20 liter met sg 1.065 is ook aan de (te) lage kant. (Slepende vergisting)

Beluchten is bij korrelgist niet nodig omdat je veel gist ent. Wanneer je minder gist ent dan nodig is kan beluchten wel degelijk zin hebben. Door te beluchten wordt de aanmaak van nieuwe cellen bevorderd.

W.brewda

Zou het dan kunnen dat door het beluchten er inderdaad heel veel
meer cellen zijn aangemaakt en dat daardoor de gisting in heel korte tijd is verlopen. Op het laatste beetje na dan? Ik denk sowieso niet dat ik droge gist blijf gebruiken. Ik heb inmiddels al 2 dertig liter flessen over kunnen nemen om in te vergisten en/of lageren. Die ga ik volgende keer gebruiken.

Jacques

Citaat van: W.brewda op 23-11-2017  22:26 uZou het dan kunnen dat door het beluchten er inderdaad heel veel
meer cellen zijn aangemaakt en dat daardoor de gisting in heel korte tijd is verlopen. Op het laatste beetje na dan? Ik denk sowieso niet dat ik droge gist blijf gebruiken. Ik heb inmiddels al 2 dertig liter flessen over kunnen nemen om in te vergisten en/of lageren. Die ga ik volgende keer gebruiken.

De vergistingsgraad die je haalt is voor een heel groot deel afhankelijk van de gebruikte gist zoals Esterenbrouw ook al schrijft. Met S-33 zul je geen vergistingsgraad van 92% halen...
Je had gisteren een vergistingsgraad van 61,5%. Het kan zijn dat je op 70% uit was gekomen wanneer je belucht had.

Overigens gaat het afsnoepen van het SG op het laatst altijd langzaam.

Vergelijkbare Topics (7)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.