Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist voor sterke Weizen

Gestart door ivansmits, 30-05-2017 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

ivansmits

Voor het brouwen van een erg sterke weizen ben ik gestopt met spoelen bij een SG van 1120 (20 L). Na het vergisten met WB-06 zit ik nu op een SG van 1050. Ik vermoed dat de vergisting (nu bijna) is gestopt door het alcoholpromillage. Heeft iemand een tip voor een alcohol tolerant gist wat goed bij een weizen past? Zou ik die voor het bottelen toe kunnen voegen zonder bottelsuiker?

Alvast bedankt.

Chris71

Ik denk dat je beter met een neutrale gist het kan laten uitgisten en dan bottelen met een normale hoeveelheid bottelsuiker.
Met jouw idee, ben ik bang dat je flessen knallen.

ivansmits

Bedankt Chris, heb je een voorstel voor een neutrale gist met een hoge alcoholtollerantie?

hans_nwk

Een andere mogelijkheid is dat je niet genoeg gist geent hebt. Hoeveel heb je gebrouwen en hoeveel gist heb je toegevoegd?
Hoe dan ook het wordt een stevige klus voor welke gist dan ook!

Groet,
Hans

Jules

Normaliter haalt deze gist max 86% vergisting, dan zou je uitkomen rond 1016... dat is nog een heel eind.
Misschien haalt ie 76% en dan zit je rond 1026. Lijkt op een gestokte vergisting.
Inderdaad mogelijk niet genoeg gist of niet goed belucht?

Met 13,6% alc voor bottelen overigens wel een heeel sterke weizen!

hans_nwk

13,6 % zal deze gist niet trekken, en maar weinig andere gisten wel.
Ik zou waarschijnlijk gist toevoegen (ik ga er van uit dat te weinig geent is). Als je niet genoeg geent hebt bv nog wat WB-06 en/of een neutrale gist zoals Nottingham (op max 18 °C vergisten). Deze flocculeert wel goed wat jammer is voor een weizen.

Als de vergisting dan weer ophoudt (geef het de tijd!) bottelen met bv CBC-1 of champagnegist.

Bieren uit deze categorie vereisen een goed geplande aanpak, ze vergisten niet zomaar uit!

Groet,
Hans

Knobby

Citaat van: hans_nwk op 30-05-2017  11:06 u13,6 % zal deze gist niet trekken, en maar weinig andere gisten wel.
Ik zou waarschijnlijk gist toevoegen (ik ga er van uit dat te weinig geent is). Als je niet genoeg geent hebt bv nog wat WB-06 en/of een neutrale gist zoals Nottingham (op max 18 °C vergisten). Deze flocculeert wel goed wat jammer is voor een weizen.

Als de vergisting dan weer ophoudt (geef het de tijd!) bottelen met bv CBC-1 of champagnegist.

Bieren uit deze categorie vereisen een goed geplande aanpak, ze vergisten niet zomaar uit!

Groet,
Hans
Als je extra korrelgist toevoegt dan zeker eerst hydrateren. Je hebt nu al zo'n 9-10% alcohol, als je daar de korrelgist zo droog op strooit leggen ze allemaal het loodje vermoed ik.

hans_nwk

Citaat van: Knobby op 30-05-2017  11:23 uAls je extra korrelgist toevoegt dan zeker eerst hydrateren. Je hebt nu al zo'n 9-10% alcohol, als je daar de korrelgist zo droog op strooit leggen ze allemaal het loodje vermoed ik.
Goede aanvulling! Zelf hydrateer ik nooit maar in dit geval lijkt het me zeker een goed idee.

Ik geloof dat het Adrie was ooit een methode beschreven heeft om een verstokte gisting op gang te krijgen:
- maak een starter met verse gist;
- voeg daar in een aantal stappen steeds wat van het (gestokt) gistende bier toe
- voeg dit toe aan je hoofdvergisting

Proces duurt een paar dagen als ik het me goed herinner. Het idee is dat de gist een beetje kan wennen aan de alcolholische omgeving.

Ik heb dit zelf nooit een gestokte vergisting gehad maar ik denk dat ik deze methode een kans zou geven.

Groet,
Hans

Jeukstaardt

Denk ook aan gistvoeding, je kunt niet helemaal uitsluiten dat er een tekort ergens aan is ontstaan

tdp

Heb je het SG met een hydrometer of een refractometer bepaald? Indien via een refractometer, heb je dan rekening gehouden met de invloed van alcohol op de gedane meting?
Zie ook deze tags

ivansmits

Bedankt allemaal,
Ik heb zeker genoeg gist toegevoegd. Twee pakjes voor ong 18L. De gisting is nog niet gestokt, hij zit nu in de mandfles en borrelt nog 1 a 2x per minuut.
Ben alleen bezorgd dat de gist het niet red tot 1020. Ik ken gistvoeding nog niet, zal hier eens naar gaan kijken.

ivansmits

Citaat van: tdp op 30-05-2017  13:06 uHeb je het SG met een hydrometer of een refractometer bepaald? Indien via een refractometer, heb je dan rekening gehouden met de invloed van alcohol op de gedane meting?
Zie ook deze tags
Met hydrometer

ivansmits

Jeukstaardt

Enig idee wat de temperatuur tijdens de vergisting is geweest? Heb je temperatuur gecontroleerd vergist?

ivansmits

Citaat van: Jeukstaardt op 30-05-2017  17:35 uEnig idee wat de temperatuur tijdens de vergisting is geweest? Heb je temperatuur gecontroleerd vergist?
De vergisting is gewoon in de woonkamer. 23-26 graden.

Chris71

Ik denk dat je te weinig gist hebt toegevoegd en dat het uitgeput is. Fermentis garandeert 6 miljard cellen, Mr Malty rekent met 20 miljard per zakje. Dat is een groot verschil. Daarnaast heb je geen gistvoeding gebruikt.
Ik zou inderdaad een nieuwe giststarter maken zoals iemand hierboven reeds heeft beschreven, tevens gistvoeding gebruiken.

Jeukstaardt

Her is een lastige kwestie.
Er zijn een aantal factoren die spelen denk ik. Met zo'n zwaar wort stel je hoge eisen aan je gist.
Heb je belucht? Door een tekort aan zuurstof in het begin van de vergisting beperk je de celgroei en het heeft een negatieve invloed op de gezondheid van je cellen.
Gewoon nog meer gist toevoegen alleen zal niet helpen denk ik. Je huidige bier is niet echt een gistvriendelijke omgeving. Er zit immers alcohol in, er is geen zuurstof, tekort aan suiker en gistvoedingsstoffen.
Ik zou proberen om je mandflessen te zwenken om gist weer in suspensie te krijgen en wat CO2 te laten ontwijken. Ook zou je kunnen overhevelen, daarmee komt de gist ook weer in suspensie en je krijgt wat zuurstof in je bier wat te vergisting weer vlot zou kunnen trekken.
Als je dan toch wil proberen meer gist toe te voegen dan inderdaad een giststarter maken en op het top van de activiteit toevoegen.
Maar het zal niet meevallen vrees ik.

DoubleW

Neem een cider/champagnegist niet ideaal maar het werkt wel

Biertje1985

Je zou ook een brett toe kunnen voegen, sommige zijn behoorlijk alcohol tolerant en die zal langzaam maar zeker wel doorgaan met vergisten.
Voor de zekerheid wel overhevelen in een fles waar brett in kan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.