Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Artikel : Het principe van Brouwen

Gestart door Oscar, 04-03-2017 23:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Ook hier op het forum merk ik dat veel beginnende brouwers het principe van brouwen nog niet helemaal snappen. Ik heb er een kort artikel aan gewijd. Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben.

Het principe van brouwen

:brouwen:

goom

Goede actie Oscar.
Vraag is om men de moeite neemt om dit door te nemen en daarna men verder zich verdiept in de materie.
Scheelt heel veel onzin berichten op het forum.

Berend Postema

breda82

Dank voor het artikel, de eerste zin was al voor mij van toepassing, te weinig volume overhouden. Ik lees zoveel mogelijk en verdiep me echt in de materie en processen, maar het komt echt neer op ervaring krijgen en ja dan zal er voor de doorgewinterde brouwer best eens een onnozele vraag gesteld worden maar goed ik blijf ze stellen ;-) en sluit me sowieso aan bij een gilde

Esterenbrouw

Breda 82: De Roerstok in Tilburg is een uitstekend gilde.

Oscar

Citaat van: goom op 05-03-2017  10:04 uScheelt heel veel onzin berichten op het forum.

Je kunt ze nu verwijzen naar dit artikel  :brouwen:

Hay

Citaat van: breda82 op 05-03-2017  11:45 uDank voor het artikel, de eerste zin was al voor mij van toepassing, te weinig volume overhouden. Ik lees zoveel mogelijk en verdiep me echt in de materie en processen, maar het komt echt neer op ervaring krijgen en ja dan zal er voor de doorgewinterde brouwer best eens een onozele vraag gesteld worden maargoed ik blijf ze stellen ;-) en sluit me sowieso aan bij een gilde

Vragen mag altijd en moet je ook zeker blijven doen en die er geen antwoord op wil geven moet het niet doen.
Maar er voor zorgen dat je nummers kloppen dus je liters en sg en zo heeft niet zo veel met ervaring te maken maar met een goed brouwprogamma.
Je moet zorgen dat je weet hoeveel liter je voor koken moet hebben en je moet weten hoeveel je wegkookt en dat vul je als percentage in en dan moet het kloppen.
Daar moet je voor zorgen dat dat klopt.

Emanuel

Citaat van: goom op 05-03-2017  10:04 uScheelt heel veel onzin berichten op het forum.

Wat versta je onder onzinberichten?

Ik brouw zelf nog niet zo lang, nu ongeveer 1,5 jaar, en heb het netjes gelezen ;-). Ik vind zelf dat je nooit uitgeleerd bent en veel van andere op het forum kan leren (dus Oscar, mooi artikel! :groots:). Daarbij bestaan er geen domme/onzin vragen... Het hangt helemaal af van je kennis niveau. Per definitie iets classificeren als een onzin bericht zorgt er alleen voor dat er voor sommige een drempel opgeworpen wordt.

Voor de rest... een prettig weekend  :degroeten:

Wisdom

Ik brouw nu zo'n kleine twee jaar ( 10 brouwsels) en heb heel veel gehad aan het forum.  :groots: :groots:

Maar het kost wel veel tijd, omdat het alles nogal gefragmenteerd op het forum staat (en ik altijd ruzie heb met de resultaten van de zoek functie) en aan de verschillende topics is het niet te zien welke soort info erin staat. Veel zinnigs of, aan de andere kant van het spectrum, veel geleuter.

Tegelijkertijd is het wel zo dat als je het graag wil weten het de moeite waard is om die tijd er in te steken, ja je moet door wat geleuter lezen, maar je komt dan toch wel veel zinnige zaken tegen.

Heb wel eens overwogen om een soort uittreksel te maken, maar daar heeft het me tot nu toe aan de tijd ontbroken.

Het artikel over het principe van brouwen is toch voor mij wel zinvol omdat het zonder allerlei rand informatie kort het hoofdproces weergeeft en duidelijk maakt wat nou echt belangrijk is... (Dat is dan mijn beoordeling).

En wie wil soms niet even leuteren  :biersmile:

Citaat van: goom op 05-03-2017  10:04 uGoede actie Oscar.
Vraag is om men de moeite neemt om dit door te nemen en daarna men verder zich verdiept in de materie.
Scheelt heel veel onzin berichten op het forum.

goom

Citaat van: Wisdom op 05-03-2017  14:09 uIk brouw nu zo'n kleine twee jaar ( 10 brouwsels) en heb heel veel gehad aan het forum.  :groots: :groots:

Maar het kost wel veel tijd, omdat het alles nogal gefragmenteerd op het forum staat (en ik altijd ruzie heb met de resultaten van de zoek functie) en aan de verschillende topics is het niet te zien welke soort info erin staat. Veel zinnigs of, aan de andere kant van het spectrum, veel geleuter.

Tegelijkertijd is het wel zo dat als je het graag wil weten het de moeite waard is om die tijd er in te steken, ja je moet door wat geleuter lezen, maar je komt dan toch wel veel zinnige zaken tegen.

Heb wel eens overwogen om een soort uittreksel te maken, maar daar heeft het me tot nu toe aan de tijd ontbroken.

Het artikel over het principe van brouwen is toch voor mij wel zinvol omdat het zonder allerlei rand informatie kort het hoofdproces weergeeft en duidelijk maakt wat nou echt belangrijk is... (Dat is dan mijn beoordeling).

En wie wil soms niet even leuteren  :biersmile:
Ik heb het over de figuren die geen zin of te lui zijn om energie te steken om goed te brouwen en hier maar wat lullen in de ruimte zonder er dan maar niks aan gedaan hebben om te achterhalen hoe dingen in elkaar steken. Dat vervuild het forum ontzettend.
Ook ik heb in het begin hetzelfde meegemaakt als jij en heb net als jij er tijd en energie ingestoken om dingen te achterhalen.
En als ik er echt niet uitkwam een vraag gesteld, maar dan wel eerst zelf uitgezocht hoe het zat.

Sander van Dijk

Goed bezig Oscar! Tuurlijk moeten mensen zich vrij voelen om een vraag te stellen. Maar ik vind dat je wel mag verwachten dat mensen dan wel eerst op z'n minst even de moeite genomen mogen  hebben om de bijvoorbeeld de Wiki en brouwcursus daarop goed gelezen te hebben.

Ook even zoeken scheelt een hoop, maar ik begrijp dat dat soms wel lastig kan zijn om de gewenste info eruit te filteren. Wat ik veel makkelijker vind zoeken is, om bij geavanceerd zoeken de resultaten te sorteren op recentere resultaten bovenaan. Ook kun je daar de boards aangeven waar je in wilt zoeken. Dat scheelt ook veel.

Dzjay

Als beginnend brouwer heb ik weer wat geleerd. Namelijk hoe je het SG kunt corrigeren na het koken.

Bedankt!  :hoera:

Vergelijkbare Topics (7)

38219

Reacties: 31
Gelezen: 5791

42078

Gestart door vered

Reacties: 5
Gelezen: 1210

19475

Reacties: 30
Gelezen: 17406

34443

Reacties: 15
Gelezen: 3404

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.