Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter met moutpakket?

Gestart door Dzjay, 03-02-2017 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  12:16 uIk zie zelf 3 opties.

1. Gist gewoon in het wort strooien. Ik lees dat dit niet zo'n goed idee is omdat dan een hoop gist het niet overleeft?
2. Een half uurtje voor het toevoegen het gist (11.5 g) toevoegen aan 120 ml water zodat het kan hydrateren en dan toevoegen aan het wort.
3. Een dag van tevoren een starter maken zoals aangegeven maar dan met iets anders als voedingsbodem, suiker of zo?

Wie kan mij adviseren?

Ten eerste merk ik op dat hydrateren niet nodig is. Ik heb veel tests gedaan en gezien dat er geen verschil is tussen wel of niet hydrateren in de smaak en vergistingsgraad. De vergisting gaat wel net iets sneller aan de gang (ongeveer de tijd die je nodig hebt voor het hydrateren  :) ), maar dat is ook het enige verschil.

Hoeveel gist je nodig hebt bij een ondergister ligt aan de vergistingstemperatuur. Als je vergist bij 20 ºC is dat net zo veel als bij een bovengist. Maar bij onder de 15 ºC heb je twee keer zo veel gist nodig en onder de 12 ºC zelfs 4 keer zo veel.   

Om meer gist te krijgen is een starter een goede manier. Maar dan moet de gist wel voedingstoffen aangeboden worden waaruit de gist nieuwe cellen kan maken. En dat betekent voldoende moutextract en gistvoedingzouten.
Als beginnende brouwer kun je het probleem omzeilen door meer zakjes gist te kopen.

Dzjay

Afgelopen zondag kwam het niet uit dus komend weekend herkansing. Ditmaal met een extra zakje gist!

Citaat van: Juindorper op 03-02-2017  16:10 uBegrijp ik goed dat het om een ondergist gaat terwijl ze een vergistingstemperatuur opgeven van 20 graden? ???
Dat is een goede vraag. Op het zakje staat aan twee kanten bedrukt wat de ideale temperatuur is. Het viel me al op dat aan de ene kant in het engels 15-20 graden staat: http://www.geterbrewed.com/images/detailed/2/GEB1356.jpg
 terwijl aan de andere kant in het frans 12 -15 graden staat: http://www.northernbrewer.com/media/catalog/product/cache/2/image/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/y/0/y026-saflager-s-189-yeast.jpg

Het zal dus wel op verschillende manieren gebruikt kunnen worden.

Citaat van: Walter1991 op 03-02-2017  16:06 uMisschien ook leuk om jezelf even voor te stellen op het Forum, Bij deze vast Welkom, en veel plezier
Zal ik doen!

Citaat van: Jacques op 03-02-2017  23:05 uTen eerste merk ik op dat hydrateren niet nodig is. Ik heb veel tests gedaan en gezien dat er geen verschil is tussen wel of niet hydrateren in de smaak en vergistingsgraad. De vergisting gaat wel net iets sneller aan de gang (ongeveer de tijd die je nodig hebt voor het hydrateren  :) ), maar dat is ook het enige verschil.

Hoeveel gist je nodig hebt bij een ondergister ligt aan de vergistingstemperatuur. Als je vergist bij 20 ºC is dat net zo veel als bij een bovengist. Maar bij onder de 15 ºC heb je twee keer zo veel gist nodig en onder de 12 ºC zelfs 4 keer zo veel.   

Om meer gist te krijgen is een starter een goede manier. Maar dan moet de gist wel voedingstoffen aangeboden worden waaruit de gist nieuwe cellen kan maken. En dat betekent voldoende moutextract en gistvoedingzouten.
Als beginnende brouwer kun je het probleem omzeilen door meer zakjes gist te kopen.
Bedankt voor de info. Ik los het nu op met een extra zakje gist en als ik een keer met een starter wil proberen dan zorg ik wel voor wat moutextract :)

Dzjay

Voor de geïnteresseerden:
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste bier gebrouwen. Echt super leuk om te doen. Er zijn een paar dingen die me opvielen.

Volgens mij ging ik bij het maischen een paar graden boven de maischtemperatuur, daarna zakte het wel weer naar de correcte temperatuur.

Bij het koken van het wort gaf mijn thermometer 105 graden aan. Ik twijfel nu aan de thermometer. Zou dat niet 100 graden moeten zijn? :)

Ik heb na het koken de eiwitten laten bezinken. Wat zijn dat een mooie grote vlokken! Vervolgens moest alles natuurlijk via de platenkoeler naar het gistingsvat. Ik dacht gewoon makkelijk het kraantje te gebruiken maar misschien was de hevel toch beter. Het kraantje zit natuurlijk dicht bij de onderkant van de ketel dus ik denk dat er best wat eiwitten zijn mee gekomen. Ik ben wel gestopt toen er nog een bodempje in de ketel zat met veel vlokken dus ik hoop dat dat goed genoeg is.

Begin SG was 1080. In het recept stond 1065 dus het zal wel een zwaarder biertje worden denk ik.

Ik ben vergeten om te beluchten maar ik heb op het forum gevonden dat sommigen van mening zijn dat je niet hoeft te beluchten met korrelgist. Fingers crossed dus.

Het waterslot heeft een paar dagen lekker gebubbeld. Na 4 dagen was er aanzienlijk minder activiteit. Ik heb een klein beetje afgetapt en het SG zat op 1030. Aangezien de temperatuur schommelt tussen de 20 en 17 graden heb ik geprobeerd om een iets warmere plaats voor het vat te vinden. Ik zag meteen al weer wat meer activiteit. Het plan is nu om gewoon te wachten tot de 7 - 10 dagen voorbij zijn voordat ik ga lageren.

Spannend hoor, het zal wel bier worden maar ik ben benieuwd of het te zuipen is straks :)

Dzjay

*Update*

Na 10 dagen hoofdgisting de boel overgeheveld, gistingsvat schoongemaakt en terug geheveld. Nu 10 dagen lageren.

Het SG is van 1080 gedaald naar 1024. Volgens het recept had het begin SG 1065 moeten zijn dus het verbaast me niet dat ik ook met de eindwaarde wat hoger zit (recept zei 1010). Als ik het goed heb begrepen is het aan de hoge kant maar het waterslot toonde geen activiteit meer. Heb ik het goed dat het dan een zoetig bier wordt?

Ik snap niet helemaal hoe ik met een standaard pakket en een redelijk nauwe volging van het maischschema toch op een flink hoger SG ben uitgekomen.

Ik snap nu wel wat iedereen zegt dat de moeilijkste stap het wachten is... :slaperig:

Walter1991

Citaat van: Dzjay op 23-02-2017  09:54 u*Update*

Na 10 dagen hoofdgisting de boel overgeheveld, gistingsvat schoongemaakt en terug geheveld. Nu 10 dagen lageren.

Het SG is van 1080 gedaald naar 1024. Volgens het recept had het begin SG 1065 moeten zijn dus het verbaast me niet dat ik ook met de eindwaarde wat hoger zit (recept zei 1010). Als ik het goed heb begrepen is het aan de hoge kant maar het waterslot toonde geen activiteit meer. Heb ik het goed dat het dan een zoetig bier wordt?

Ik snap niet helemaal hoe ik met een standaard pakket en een redelijk nauwe volging van het maischschema toch op een flink hoger SG ben uitgekomen.

Ik snap nu wel wat iedereen zegt dat de moeilijkste stap het wachten is... :slaperig:

Waarschijnlijk heb je geen 20 liter maar 15 liter oid. Dan is de concentratie suiker natuurlijk ook hoger.

En ja, het zal een zoetig biertje worden. Niets mis mee drinkt lekker weg  :proost:

Jacques

Citaat van: Dzjay op 23-02-2017  09:54 u*Update*

De vergistingsgraad die je haalt is van heel veel factoren afhankelijk. Een hoger begin SG betekent ook een hoger eind SG.

Een belangrijke factor is de gebruikte gist. Van 1065 naar 1010 betekent dat je een vergistingsgraad zou hebben van 85%. De meeste gisten halen dat niet tenzij er heel veel suiker in de stort zit.

Welke gist heb je gebruikt en zat er veel suiker in het recept?

Geert_d

Dat zal wel een zoet biertje worden dan :P Maar leuk dat het in ieder geval allemaal gelukt is (in time) :)

Dzjay

Citaat van: Jacques op 23-02-2017  20:13 uWelke gist heb je gebruikt en zat er veel suiker in het recept?

Saflager s-189, geen suiker. Wel lief tegen gepraat elke dag :P

Dzjay

*update*

Gisteren gebotteld! :D

Maar liefst twee volle kratten (zo weinig?). Dat verklaart dus misschien ook het hoge SG. Nu heb ik meteen weer een vraag.

Ik heb na het koken van het wort (ongeveer 24 liter toen nog) de volgende instructies gevolgd:

CiteerZet na het verstrijken van de kooktijd de warmtebron uit. Haal onmiddellijk na het koken het hop-kookzakje uit het hete wort.
De aanwezige eiwitten vormen nu wolken die na korte tijd neerslaan op de bodem van de brouwketel.

Ik zag inderdaad grote witte vlokken ontstaan die onderin de ketel terecht kwamen. Bij het koelen naar het vat ben ik dus gestopt toen er nog een laagje in de ketel zat met het overgrote deel van de vlokken. Aangezien ik nu maar 16 liter heb overgehouden neem ik aan dat ik daar wel een liter of 6 op heb verloren.
Dit is vast niet de bedoeling geweest dus mijn vraag is: Wat had ik moeten doen? Ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel hoor te verliezen bij die stap maar ik zie ook niet echt hoe ik anders kan voorkomen dat die neergeslagen eiwitten mee komen naar het vergistingsvat. Of had ik me geen zorgen hoeven maken over de neergeslagen eiwitten?

Juindorper

Citaat van: Dzjay op 06-03-2017  09:53 uIk zag inderdaad grote witte vlokken ontstaan die onderin de ketel terecht kwamen. Bij het koelen naar het vat ben ik dus gestopt toen er nog een laagje in de ketel zat met het overgrote deel van de vlokken. Aangezien ik nu maar 16 liter heb overgehouden neem ik aan dat ik daar wel een liter of 6 op heb verloren.
Dit is vast niet de bedoeling geweest dus mijn vraag is: Wat had ik moeten doen? Ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel hoor te verliezen bij die stap maar ik zie ook niet echt hoe ik anders kan voorkomen dat die neergeslagen eiwitten mee komen naar het vergistingsvat. Of had ik me geen zorgen hoeven maken over de neergeslagen eiwitten?
Je had een whirpool kunnen doen. D.w.z. na het koken een minuut flink roeren en het wort een kwartiertje laten staan.
De eiwitten gaan dan mooi in het midden van de bodem liggen waardoor je bijna alles af kunt hevelen zonder dat er eiwitten meekomen.
Overigens is het geen ramp als er eiwitten mee komen Die zakken wel weer uit in je gistvat.

Vergelijkbare Topics (7)

8200

Reacties: 7
Gelezen: 4913

26129

Reacties: 2
Gelezen: 1405

15675

Gestart door Jac

Reacties: 27
Gelezen: 10187

36691

Gestart door seed7

Reacties: 11
Gelezen: 2242

28182

Reacties: 15
Gelezen: 5645

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.