Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter met moutpakket?

Gestart door Dzjay, 03-02-2017 12:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Dzjay

Hallo,

Het is zover, ik ga mijn eerste bier brouwen en daar komen natuurlijk hele domme vragen bij kijken. Ik heb het forum al doorzocht maar ik kon nog geen topic hierover vinden dus daar komt ie.

Ik heb vol enthousiasme een graanbrouw starterset en een moutpakket aangeschaft.
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/graanbrouwen/startset-graanbrouwen-basic-electra.html
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/graanbrouw-paketten/r17.html

Nu staat bij het moutpakket doodleuk dat je wel even één dag van tevoren een giststarter moet maken. Daar is heel veel over te vinden in het forum maar overal wordt verteld dat je daar moutextract voor moet gebruiken. Zelfs in het document waarnaar verwezen wordt op de Brouwmarkt site staat dit: https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/952/

Probleem: moutextract zit dus niet in het pakket inbegrepen dus ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. (Het gaat om het gist Fermentis Saflager S-189)

Ik zie zelf 3 opties.

1. Gist gewoon in het wort strooien. Ik lees dat dit niet zo'n goed idee is omdat dan een hoop gist het niet overleeft?
2. Een half uurtje voor het toevoegen het gist (11.5 g) toevoegen aan 120 ml water zodat het kan hydrateren en dan toevoegen aan het wort.
3. Een dag van tevoren een starter maken zoals aangegeven maar dan met iets anders als voedingsbodem, suiker of zo?

Wie kan mij adviseren?

JanEric

Voor korrelgist optie 1 of 2. Tenzij je heel veel liters gaat brouwen of een hoog begin SG hebt. Dat kun je het beste in brouwsoftware berekenen. Wat de beste optie is 1 of 2 daar is al heel veel over geschreven. Ik doe zelf hydrateren in lauw water.

Walter1991

Of een giststarter maken met kristalsuiker in water... niet ideaal, maar werkt wel.

Walter1991

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  12:16 uHallo,

Het is zover, ik ga mijn eerste bier brouwen en daar komen natuurlijk hele domme vragen bij kijken. Ik heb het forum al doorzocht maar ik kon nog geen topic hierover vinden dus daar komt ie.

Ik heb vol enthousiasme een graanbrouw starterset en een moutpakket aangeschaft.
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/graanbrouwen/startset-graanbrouwen-basic-electra.html
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/graanbrouw-paketten/r17.html

Nu staat bij het moutpakket doodleuk dat je wel even één dag van tevoren een giststarter moet maken. Daar is heel veel over te vinden in het forum maar overal wordt verteld dat je daar moutextract voor moet gebruiken. Zelfs in het document waarnaar verwezen wordt op de Brouwmarkt site staat dit: https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/952/

Probleem: moutextract zit dus niet in het pakket inbegrepen dus ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. (Het gaat om het gist Fermentis Saflager S-189)

Ik zie zelf 3 opties.

1. Gist gewoon in het wort strooien. Ik lees dat dit niet zo'n goed idee is omdat dan een hoop gist het niet overleeft?
2. Een half uurtje voor het toevoegen het gist (11.5g) toevoegen aan 120 ml water zodat het kan hydrateren en dan toevoegen aan het wort.
3. Een dag van tevoren een starter maken zoals aangegeven maar dan met iets anders als voedingsbodem, suiker of zo?

Wie kan mij adviseren?

Dus 1 liter water met 50 gram suiker gebruiken als giststarter.

Of een halve liter appelsap of zo, maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan.

Succes

Sander van Dijk

Citaat van: Walter1991 op 03-02-2017  12:31 uDus 1 liter water met 50 gram suiker gebruiken als giststarter.

Of een halve liter appelsap of zo, maar dit heb ik zelf nog nooit gedaan.

Succes
Dit zou ik zeker niet doen! Op deze manier ga je de gist in een veel slechtere conditie brengen dan die nu is. Korrelgist is zodanig geprepareerd dat het helemaal klaar is voor de taak.

Korrelgist in een kleine starter doen met wort of moutextract is al een slecht idee. In suikerwater is nog slechter.

Sander van Dijk

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  12:16 uIk zie zelf 3 opties.

2. Een half uurtje voor het toevoegen het gist (11.5g) toevoegen aan 120 ml water zodat het kan hydrateren en dan toevoegen aan het wort.

Optie 3 is dus een slecht idee. Beter zorgen dat je voldoende zakjes gist in huis hebt.
Dus optie 1 of 2...
Als ik jou was, zou ik de gist in je gistvat zo over het afgekoelde wort heen strooien zonder het te hydrateren.

Zelf hydrateer ik de gist door een bodempje water van 30°c in mijn gistvat te gieten en dan de korrelgist daar overheen te strooien en daarna het afgekoelde wort in het gistvat te hevelen, maar dit zou ik als ik jou was niet doen, want als je per ongeluk iets fout doet met koelen en je wort is nog te warm, dan legt de gist het loodje.

Wel of niet hydrateren is een hele discussie zoek maar eens op het forum[emoji1]  Voor beide is wat te zeggen, maar als je met hydrateren iets fout doet, verlies je sowieso meer dan je wint. Dus bij de eerste keer brouwen lekker strooien en daarna moet je maar kijken waar je bevalt[emoji1]

Hay

Inderdaad met korrelgist hoef je geen starter te maken.
Dus 1 en 2 blijven over en je mag zelf kiezen kan allebei.

Hay

Als het om het pakket gaat wat in je link staat en je hebt 20 l wort dan is een zakje krap aan.
Volgens mr malty heb je dan 13 gram nodig en een zakje is 11 gram.

Walter1991

Te weinig gist bij een ondergist bier is ook zeer ongewenst.... Ik zou voor de appelsap gaan.

Overigens heb ik voor hetzelfde probleem gestaan toen ik voor het eerst een moutpakket ging brouwen. Vind het aan een kant schraal om die 30 gram moutextract poeder er niet bij te doen terwijl bekend is dat een giststarter nodig is...

Eigenlijk raad ik je aan, stel het even uit en regel het moutextract bij een kennis of de winkel...

Hay

Dat heeft toch ook niemand gezegd dat het bij een ondergister wel gewenst is ???
Ik zou wel ff wachten en er een zakje bij doen.
Sowieso ga je van een korrelgist geen starter maken en al zeker niet als het je eerste keer is.

Sander van Dijk

Kansloos dat ze maar 1 zakje gist bij zo'n pakket geven. Je hebt zelfs ruim 2 zakjes nodig. Met 2 zakjes zal het ook wel gaan, maar ik zou een zakje erbij gaan bestellen. Dit kan bij bijv. Van der Kooij ook per envelop post.

Walter1991

Citaat van: Hay op 03-02-2017  13:33 uDat heeft toch ook niemand gezegd dat het bij een ondergister wel gewenst is ???
Ik zou wel ff wachten en er een zakje bij doen.
Sowieso ga je van een korrelgist geen starter maken en al zeker niet als het je eerste keer is.

De gist zelf word ook gebruikt als ondergist, maar zag later pas dat dit een pakket is waar wel op hoge temp vergist wordt. Ahfij, even wachtten is het mooist.

Marehhh waarom zou je geen giststarter maken van een korrelgist ? Dit heb ik namelijk wel een aantal keren gedaan en het resultaat is tot nog toe prima ....

Sander van Dijk

Citaat van: Walter1991 op 03-02-2017  13:12 uTe weinig gist bij een ondergist bier is ook zeer ongewenst.... Ik zou voor de appelsap gaan.

Overigens heb ik voor hetzelfde probleem gestaan toen ik voor het eerst een moutpakket ging brouwen. Vind het aan een kant schraal om die 30gram moutextract poeder er niet bij te doen terwijl bekend is dat een giststarter nodig is....

Eigenlijk raad ik je aan, stel het even uit en regel het moutextract bij een kennis of de winkel....
Ook met moutextract moet je het niet doen bij korrelgist. In een liter zijn de voedingsstoffen in no time verbruikt en dan teert de gist alleen maar in op zijn reserves. Je wint er niets mee! Dan moet je of een héle grote starter van 5 liter of zo maken of maar 1 gram gist aan de starter toevoegen, anders is de gistdichtheid veel te hoog. Daarna de starter en de rest van de gist aan het wort toevoegen.

Ik zou dit als beginner zeker niet doen. Echt kansloos van Brouwmarkt zo'n pakket.

Walter1991

Duidelijk, beste is dus, extra zakje gist (die ze gewoon in het pakket hadden moeten doen) :proost:

Dzjay

Wow wat een hoop reacties! Bedankt allemaal!

Even samenvattend, correct me if I'm wrong.

Met dit soort korrel gist zou een giststarter niet nodig zijn als je er genoeg van gebruikt.
Begrijp ik het goed dat als ik een giststarter zou maken dat de gist zich daar dan in vermenigvuldigt en dat ik dan dus wel met 1 zakje genoeg zou kunnen hebben?

Ik heb even op het gistzakje gekeken en daar staat:
dosage 11.5 g in 20 to 30 litres.
pitching sprinkle into wort.

Dat suggereert dus optie 1 en dat het genoeg zou moeten zijn. Dat is dan wel weer in strijd met wat in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing staat (maak een giststarter).

Het is in elk geval duidelijk dat het slordig is dat dit pakket incompleet of met verkeerde gebruiksaanwijzing wordt geleverd. Ik ben al lang blij dat hier een hoop mensen zijn die mij willen helpen :)

Sander van Dijk

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  13:59 uBegrijp ik het goed dat als ik een giststarter zou maken dat de gist zich daar dan in vermenigvuldigt en dat ik dan dus wel met 1 zakje genoeg zou kunnen hebben?

Nee, want in een (kleine) starter met korrelgist heb je maar weinig vermenigvuldiging en je krijgt minder fitte en vitale gist.

Geert_d

Zaten die extra ingrediëten: Ultramoss en Eiken medium er wel bij?

Gok ook van niet  :-X

Dzjay

Citaat van: Geert_d op 03-02-2017  14:36 uZaten die extra ingrediëten: Ultramoss en Eiken medium er wel bij?

Gok ook van niet  :-X

Jawel dat zit er netjes bij. Ik vermoed dat ze vroeger ander soort gist gebruikten waarvoor wel een starter gemaakt moest worden en dat het nu vervangen is hierdoor zonder dat ze de handleiding hebben aangepast. Ik ga het dit weekend maar eens proberen. duimen dus.

Iedereen bedankt voor de informatie! Happy brewing!  :biersmile:

Sander van Dijk

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  14:41 uJawel dat zit er netjes bij. Ik vermoed dat ze vroeger ander soort gist gebruikten waarvoor wel een starter gemaakt moest worden en dat het nu vervangen is hierdoor zonder dat ze de handleiding hebben aangepast. Ik ga het dit weekend maar eens proberen. duimen dus.

Iedereen bedankt voor de informatie! Happy brewing!  :biersmile:
Ik zou niet maar 1 zakje gist toevoegen. Met een ondergist met 20 liter met een start SG van 1,065 wordt dat waarschijnlijk een drama met gestokte vergisting. Gewoon een zakje erbij bestellen is mijn advies.

Walter1991

Citaat van: Sander van Dijk op 03-02-2017  15:06 uIk zou niet maar 1 zakje gist toevoegen. Met een ondergist met 20 liter met een start SG van 1,065 wordt dat waarschijnlijk een drama met gestokte vergisting. Gewoon een zakje erbij bestellen is mijn advies.

Sluit me hierbij aan...

Anders wordt het inderdaad duimen

Dzjay

Citaat van: Sander van Dijk op 03-02-2017  15:06 uIk zou niet maar 1 zakje gist toevoegen. Met een ondergist met 20 liter met een start SG van 1,065 wordt dat waarschijnlijk een drama met gestokte vergisting. Gewoon een zakje erbij bestellen is mijn advies.

Hmm, ik heb gebeld met Brouwmarkt. Het verhaal is dat mensen vaak zelf een plan hebben voor een giststarter dus dat er daarom geen moutextract bij zit.
Hij adviseert om een giststarter te maken met appelsap en misschien nog suiker erbij. Of het gewoon proberen maar dan wel zorgen dat het op een temperatuur van 20 graden blijft.

Het begint me een beetje te duizelen. Het is duidelijk dat er meer wegen naar Rome leidden en het hoeft ook niet perfect maar hoe zorg ik nou dat ik een drinkbaar biertje krijg. Toch maar gist bij bestellen en daar op wachten? Ik wilde zo graag dit weekend al brouwen..

De handleiding waar ik het steeds over heb staat trouwens hier: https://www.Brouwmarkt.nl/amfilerating/file/download/file_id/901/

Geert_d

Bestel je toch nu gelijk een zakje extra bij Brouwmarkt en bel je ze gelijk even na of ze het nog vandaag zsm op de post doen? Dan heb je het morgen binnen, kun je zondag brouwen.

Dzjay

Citaat van: Geert_d op 03-02-2017  15:44 uBestel je toch nu gelijk een zakje extra bij Brouwmarkt en bel je ze gelijk even na of ze het nog vandaag zsm op de post doen? Dan heb je het morgen binnen, kun je zondag brouwen.

Ja ik heb een zakje bij besteld via van der Kooy naar het advies van Sander. Die hebben een briefpost optie dus dan is het morgen binnen :)

Wederom allemaal bedankt! :D

Walter1991

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  15:24 uHet is duidelijk dat er meer wegen naar Rome leidden en het hoeft ook niet perfect maar hoe zorg ik nou dat ik een drinkbaar biertje krijg.

Precies dat  :proost:. Vaak gaat het gewoon goed.

Maar mooi dat het opgelost is. Kan je toch dit weekend nog beginnen  :duimop:.

Misschien ook leuk om jezelf even voor te stellen op het Forum, Bij deze vast Welkom, en veel plezier

Juindorper

Citaat van: Dzjay op 03-02-2017  15:24 uHmm, ik heb gebeld met Brouwmarkt. Het verhaal is dat mensen vaak zelf een plan hebben voor een giststarter dus dat er daarom geen moutextract bij zit.
Hij adviseert om een giststarter te maken met appelsap en misschien nog suiker erbij. Of het gewoon proberen maar dan wel zorgen dat het op een temperatuur van 20 graden blijft.
Die man zit daar niet zo op z'n plek denk ik dan..
Begrijp ik goed dat het om een ondergist gaat terwijl ze een vergistingstemperatuur opgeven van 20 graden? ???

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.