Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Veel schuim bij inschenken van het bier

Gestart door maupie, 18-11-2016 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

maupie

Ik weet niet of de vraag al een keer op het forum heeft gestaan, maar mijn laatste brouwsel geeft bij het uitschenken van het bier in het glas heel veel schuim. Natuurlijk wil ik een normale hoeveelheid schuim hebben, maar nu moet je een behoorlijke tijd wachten voordat je het flesje helemaal in het glas hebt. Het bier komt niet uit de fles gelopen. De glazen zijn niet vet of iets dergelijk, want wanneer ik een ander bier erin schenk heb ik het probleem niet en weet hoe je het moet inschenken.

Kan dit aan de verhoudingen van het recept liggen, zie hieronder, of komt het ergens anders door?

Ben begonnen met 47 liter water op 10 kg mout. Bij brouwproces heb ik 60 gram bitterhop en 40 gram aromahop toegevoegd. Het bier heeft daarna 4 weken in de gisting gezeten voordat het werd gebotteld. Voor het bottelen nog (60 cl water met 160 gram) suiker toegevoegd aan 40 liter bier. Tevens zijn de flesjes nieuw en uitgespoeld.

Het bier is nu ongeveer 3 maanden oud.

EvdBroek

Ja vaak genoeg!

Het volgende is mogelijk
- Het kan zijn dat je bottelsuiker niet goed verdeeld is omdat de verhouding bottelsuiker / water niet goed is;
- Je kunt misschien een infectie hebben (je bier dan);
- Of onvoldoende uitgegist...

Neetje

Denk onvoldoende uitgegist.
Heb ook meermaals bij flesjes, ouder dan 6 maanden, flink schuim gehad.
Volgens mij was de reden underpitching. De laatste sg punten duren dan blijkbaar een stuk langer in tijd.
Ondanks dat er geen vergisting meer zichtbaar was, blijkbaar toch nog verder gegist. (had bij die bieren geen echt laag eind sg gemeten)
Dat bier heeft niet in de koeling gestaan tijdens de zomer en blijkbaar zijn er dan nog enkele gistcelletjes die honger krijgen.

Oscar

Je bier is in de flesjes verder doorgegist waardoor je nu te veel koolzuur in je bier hebt. Je flesjes kunnen mogelijk ook nog "ontploffen"  :o

Neetje

Citaat van: Oscar op 18-11-2016  19:57 uJe bier is in de flesjes verder doorgegist waardoor je nu te veel koolzuur in je bier hebt. Je flesjes kunnen mogelijk ook nog "ontploffen"  :o

Voordat explosiegevaar ontstaat komen eerst de gushers.
Schuimt het flesje na openen grotendeels leeg dan is het beter voorzichtig zijn.

maupie

Citaat van: Oscar op 18-11-2016  19:57 uJe bier is in de flesjes verder doorgegist waardoor je nu te veel koolzuur in je bier hebt. Je flesjes kunnen mogelijk ook nog "ontploffen"  :o
Het bier komt niet uit de fles lopen. Het is alleen wanneer je het uit de fles in het glas inschenkt. Wanneer de kroonkurk van de fles gaat heb je ook geen grote sisssss, maar een normale.

Serge VL

160 g op 40l is slechts 4 g /l bottelsuiker, je zou denken dat je niet veel koolzuur zou hebben?
Welk type bier is het eigenlijk? wat waren de ingrediënten? wat was de vergistingstemperatuur? Kan je je recept posten? Welke brouw techniek is er gebuikt?
Dat is eigenlijk noodzakelijke informatie om een correct oordeel te kunnen vellen.

Oscar

Citaat van: Serge VL op 18-11-2016  22:30 uDat is eigenlijk noodzakelijke informatie om een correct oordeel te kunnen vellen

Nee hoor zonder die info blijft de conclusie gelijk... bier was niet goed uitvergist en/of de gist heeft in het flesje nog wat restsuikers gevonden...

mbroek

Citaat van: Oscar op 19-11-2016  01:38 uNee hoor zonder die info blijft de conclusie gelijk... bier was niet goed uitvergist en/of de gist heeft in het flesje nog wat restsuikers gevonden...

Dan is een Duvel ook niet goed uitgegist zeker? Sommige recepten geven een bier die je voorzichtig moet inschenken.
Maar het is wel raar als dat gebeurt bij een bier met 4 g/l bottelsuiker.

Oscar

Citaat van: mbroek op 19-11-2016  10:47 uDan is een Duvel ook niet goed uitgegist zeker?

Rare opmerking, daar doen ze bewust zoveel koolzuur in...

Underdike

De keer dat wij dit hadden... bij ons eerste brouwsel... hadden we te warm gemaischt (73 graden ipv 67), én te weinig gist gebruikt, én 9 gram per liter bottelsuiker gebruikt  ;D
Laten we zeggen dat 'ie enthousiast schuimde, en na verloop van tijd steeds lekkerder ging schuimen  :proost:

Neetje

Citaat van: maupie op 18-11-2016  22:13 uHet bier komt niet uit de fles lopen. Het is alleen wanneer je het uit de fles in het glas inschenkt. Wanneer de kroonkurk van de fles gaat heb je ook geen grote sisssss, maar een normale.

En is het mooi fijn schuim dat enkele minuten blijft staan of is het meer cola-schuim dan redelijk snel weer weg is?

stiaanke

Welke mouten en gist werden er gebruikt? Moutschema?
Zo krijg ik met een WB06 meer schuimvorming dan met een T58 voor hetzelfde brouwsel.
Schuim is meer dan CO2 alleen.

Oscar

Citaat van: stiaanke op 20-11-2016  16:11 uZo krijg ik met een WB06 meer schuimvorming dan met een T58 voor hetzelfde brouwsel.

Ken je gist!  :brouwen: ^-^

DLB

Wij hebben eens een Saison gebrouwen met veel tarwemout. Die geeft precies hetzelfde beeld als je beschrijft. Duurt ff voordat het in je glas zit maar het smaakt buitengewoon!  :biersmile:

Vincent1v

De tijd die je bier in navergisting staat en de temperatuur zijn bepalend hoeveel koolzuur er in je jongbier gaat zitten.
Natuurlijk is ook de hoeveelheid bottelsuiker vervolgens die de genadeklap gaat geven.

Een bier is normaal uitvergist bij 1010 tot 1012 SG. Als je dan gelijk gaat bottelen, en dat is meestal na een dag of 14 na brouwen heb je meestal genoeg koolzuur in je jongbier om een normale schuimkraag te krijgen. Ga je langer navergisten dan zal er meer koolzuur zich ontwikkelen die zal leiden tot een hogere koolzuursmaak in je bier.

Haagse Wouter

Citaat van: Vincent1v op 21-11-2016  11:45 uEen bier is normaal uitvergist bij 1010 tot 1012 SG. Als je dan gelijk gaat bottelen, en dat is meestal na een dag of 14 na brouwen heb je meestal genoeg koolzuur in je jongbier om een normale schuimkraag te krijgen. Ga je langer navergisten dan zal er meer koolzuur zich ontwikkelen die zal leiden tot een hogere koolzuursmaak in je bier.

Ligt aan het recept van het bier en de gist. Wat je daarna zegt herken ik helemaal niet.

hobbybob

Hier ook niet.
Citeerde tijd die je bier in navergisting staat en de temperatuur zijn bepalend hoeveel koolzuur er in je jongbier gaat zitten.

Niet waar! De hoeveelheid vergistbare suikers en evt de nog hoeveelheid vitale gist bepalen dat de laatste in mindere mate, de temperatuur bepaalt alleen hoe snel dat in zijn werk gaat.

Overigens al die termen waar men mee strooit :weetniet:

Hoofdvergisting; Dit is de eerste vergisting van het wort, bestaat uit een aantal dagen heftige vergisting en daarna een aantal dagen met minder activiteit, waarna het geheel klaar is en er geen vergistbare suikers meer in het wort zit
Her(na)vergisting; De vergisting in fles/vat nadat we weer vergistbare suikers hebben toegevoegd aan het wort.

In mijn ogen zijn er geen meer!

Hoofdvergisting
Lageren (nee dit is geen navergisten )
Her(na)vergisten ( na bottelen, dus na toevoegen van nieuwe vergistbare suikers)

Jacques

Citaat van: hobbybob op 21-11-2016  13:07 uOverigens al die termen waar men mee strooit :weetniet:

Hoofdvergisting; Dit is de eerste vergisting van het wort, bestaat uit een aantal dagen heftige vergisting en daarna een aantal dagen met minder activiteit, waarna het geheel klaar is en er geen vergistbare suikers meer in het wort zit
Her(na)vergisting; De vergisting in fles/vat nadat we weer vergistbare suikers hebben toegevoegd aan het wort.

In mijn ogen zijn er geen meer!

Hoofdvergisting
Lageren (nee dit is geen navergisten )
Her(na)vergisten ( na bottelen, dus na toevoegen van nieuwe vergistbare suikers)

- Hoofdgisting: de heftige gisting gedurende eerst twee tot drie dagen.

- Nagisting: de langzamere vergisting direct volgende na de hoofdgisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Ten onrechte wordt vaak gesproken over de nagisting  op de fles. De nagisting vindt namelijk niet in de fles plaats maar in het gistvat!

- Lageren: het laten staan van het bier na de nagisting. Dit wordt gedaan om rijpingsdoeleinden en in niet noodzakelijk.

Hergisting op de fles: de gisting op de fles.

Vergelijkbare Topics (7)

36618

Reacties: 8
Gelezen: 2031

27439

Reacties: 41
Gelezen: 19637

12807

Reacties: 45
Gelezen: 20287

40418

Reacties: 10
Gelezen: 1684

427

Gestart door MO

Reacties: 9
Gelezen: 10279

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.