Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Helderheid bier

Gestart door roger1983, 30-09-2016 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

roger1983

Hallo allen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, maar lees behoorlijk al lang wat discussies, tips etc.
Ik brouw samen met een vriend van mij. Dit doen we al een tijdje, maar eigenlijk willen we het naar een hoger niveau tillen.
Vandaar dat ik nu pas een bericht plaats.

We hebben nu paar keer een mooi (qua smaak) Blond bier gebrouwen, echter de helderheid is ons een doorn in het oog geworden.
Zie de eerste foto.

Tevens de laatste 2 cm in het flesje geeft een koffie kleur (bij dit flesje valt het mee), zie foto 2. Dit smaakt ook een stuk bitterder en is echt minder lekker.

Weet iemand wat we verkeer doen?

Dit zijn onze stappen:
- De hoofdgisting duurt bij ons meestal 2 weken
- Daarna hevelen we het over (en diezelfde dag) bottelen we het
- In elk flesje hebben we ongeveer 2gram extra suiker toegevoegd

Heb ergens gelezen dat de hoofdgisting meestal maar 1 week duurt.
Daarna overhevelen en een nagisting doen van 1 á 3 weken. Daarna weer overhevelen en dan diezelfde dag bottelen.
M.a.w. zit er mogelijk dat nog teveel gist in ons bier?

Bier1

Bier2

Hopelijk kunnen jullie ons helpen!

ceasar

Ik denk dat je tijdens en misschien na het brouwen beter moet filteren. Daar scoor je de eerste verbetering mee. De bitterheid op het einde zou overgebleven hop kunnen zijn.
Na ± 1 week zou ik het jong bier overhevelen naar een nieuw vat en dan koud opslaan voor 2-3 weken. Je SG in de gaten houdende.

Bottelen zou ik doen met 5-9 g suiker per liter. Niet met 2 g per flesje. Dat klinkt als nogal veel suiker met gevaar op bommetjes. 

Bram86

Citaat van: ceasar op 30-09-2016  14:39 uBottelen zou ik doen met 5-9 g suiker per liter. Niet met 2 g per flesje. Dat klinkt als nogal veel suiker met gevaar op bommetjes. 

Dat is ongeveer 6 gram per liter. Valt wel mee toch?

Dugraph

Het troebele dat jullie ervaren is inderdaad gist en andere stoffen die tijdens de vergisting niet zijn neergeslagen. Je kunt dit oplossen door na de hoofdgisting over te hevelen en de nagisting de tijd te geven. Ca twee dagen voor het bottelen het brouwsel cold crashen doet wonderen. Hierbij zinken vaste deeltjes naar de bodem en heb je helderder bier tijdens het bottelen. Sommige brouwers gebruiken tijdens het brouwproces nog klaringsmiddelen (bv Iers mos) maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Troebel bier is m.i. niet minder smakelijk dan glashelder bier maar voor sommigen is dit wel de norm (het oog wil immers ook wat). En dan heb ik het uiteraard niet over koffiemelk kleurige brouwsels maar over de troebelheid van een witbier.

Jukkie

2 gram per flesje is toch net zoveel als 6 g/L (uitgaande van 0.33L flesjes)?

Hoe hevel je over vanuit je gistvat? Neem je niet teveel gist mee vanuit je gistvat?

ciesvandekwis

Overhevelen is zelfs niet nodig. Gewoon tijd genoeg geven om uit te gisten. Daar plak je geen tijd op, maar volg je vergistingsgraad op door te meten (refractometer). Eens goed uitgegist, dwz volgens gistingsgraad die je op je gist vindt (bvb saison gaat vlot boven 90-95% attentuatie). Pas daarna kouder zetten. Wie een gistkast heeft, kan cold crashen (= week op 0-3°C). Daarna voorzichtig afhevelen. Nu zou je gist goed op de bodem van je gistvat moeten blijven. Laat die liter bier die daar net boven staat, maar achter. Niet altijd het onderste uit de kan willen.
Voldoende tijd geven voor nagisting in fles. Ook daar slaat extra gist neer.
En bij het uitschenken laat je het bier best niet 'klokken', dat wervelt de bodemgist op. Dat pinkje 'fond' laat je in de fles als je helder bier wilt.

Serge VL

Wil je het wel kraakhelder bier, dit gaat gedeeltelijk de smaak van je bier nadelig beïnvloeden?
Wat bij mij wel heeft gewerkt:
Na dat die volledig is uit gegist eerst cold crashen gedurende 2 dagen, dan pas overhevelen en kieselsol/gelatine klaring uitvoeren, vervolgens nog eens 5 dagen laten lageren bij 3°C, dan bottelen.
Zo heb je geen last meer van eventuele zwevende deeltjes buiten dan de bottelgist in je bier.

Brouwerke94

Ik had ook last van troebel bier, maar bij mij kwam het niet door de gist, maar door niet goed klaren van het wort.

Wat voor gist heb je gebruikt? Sommige gisten sedimenteren niet zo goed als anderen..

Blokkie

Wat Serge VL schrijft: op het eind van de nagisting 2 dagen koud zetten. Bv koelkast. Dan 1 - 2 gram gelatine in een mok heet water oplossen en in je groen bier gieten. Nog 1 a 2 dagen koud zetten. Zeer helder bier.

Serge VL

Door het cold crashen op het einde van de vergisting ga je de befaamde eiwit troebel uitlokken, deze onopgeloste eiwitten gaan zich dan gedeeltelijk binden aan de andere nog aanwezige te sedimentheren stoffen (gist enz..) in je bier en bezinken gedeeltelijk mee (echter niet alle eiwit troebel zal zich binden en bezinken in 2 dagen). Als je na deze 2 dagen dan overgeheveld en zorgt dat je jong bier terug op 3°C is alvorens een kringsmiddel toe te voegen zal dit klaringsmiddel de nog overgebleven zwevende deeltjes waaronder het eiwit troebel coaguleren en laten bezinken tijdens de verdere lagering.
Het beste resultaat heb ik ooit verkregen met een kiezelsol/gelatine klaring daar deze zowel de positief geladen eiwitten als andere negatieve geladen deeltjes gaat doen coaguleren en neerslaan

luc b

Net zoals Serge pas ik doorgaans ook een kiezelsol/gelatineklaring toe.
Echt broodnodig is het niet, maar waarom niet? Het is op enkele minuutjes gepiept.
Sinds ik dit doe ervaar ik dat mijn flesjes ook geen aanslag meer krijgen !!!
Kan toeval zijn, maar het spaart mij in elk geval veel tijd.

davyd

Geen toeval. Ik doe het ook, althans ik deed het want nu gebruik ik geen gelatine meer om mijn bier vegetarisch te houden.

Thamerdal

Ik ben wat minder zuinig geworden met hevelen, probeer niet tot de laatste druppel af te hevelen. Zodra je een stroompje gist richting je hevel ziet gaan gewoon stoppen, dan kost het maar een halve liter.
Wat ik soms ook doe, is een keer extra hevelen. Er blijft altijd gist/bezinksel achter bij die extra keer, wat niet in je fles komt.

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 30-09-2016  15:19 uWil je het wel kraak helder bier, dit gaat gedeeltelijk de smaak van je bier nadelig beïnvloeden?

Hoe beïnvloed dit de smaak bij jouw bier?

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 30-09-2016  22:16 uHoe beïnvloed dit de smaak bij jouw bier?
Ik vind persoonlijk dat je bier minder body heeft en de schuimhoudbaarheid is ook minder als je klaringsmiddel gebuikt

ejet

Ik ben vegetariër en gebruik dus geen gelatine, en heb toch heldere bieren. Sommige van mijn bieren zijn licht troebel (wel veel minder dan zoals op jouw foto's), vooral bieren met veel tarwe of dry-hopping maar dat is redelijk normaal als je niet filtert.

Wat ik doe is het volgende. Na vergisting (bereiken eind-SG) nog een paar dagen de gist de tijd geven om bijsmaakjes op te ruimen, eventueel op 1-2 graden hogere temperatuur dan de vergisting zelf. Dan koelen naar zo'n 0-4 graden en minimaal een week laten staan. Daarna zo min mogelijk bewegen met het vat, en overhevelen naar het bottelvat zonder de uitgezakte gist en trub mee te nemen. Reken gewoon met een iets groter verlies daar, dan heb je toch dezelfde hoeveelheid eind-liters.
Ikzelf kook altijd mijn suiker met wat water en laat het afkoelen alvorens dit te mengen in het bottelvat, dit geeft een consistentere verdeling dan een aantal gram per flesje. Uiteraard veroorzaakt de hergisting op de fles ook weer een lichte waas, door wat langer te wachten voor het te gaan drinken zakt het uit, zeker op koelkast-temperatuur.

Jacques

Citaat van: Brouwerke94 op 30-09-2016  15:23 uIk had ook last van troebel bier, maar bij mij kwam het niet door de gist, maar door niet goed klaren van het wort.

Wat voor gist heb je gebruikt? Sommige gisten sedimenteren niet zo goed als anderen..

Als het gaat om helderheid van je bier doen calciumzouten wonderen.
Voor het flocculeren/sedimenteren  heeft gist calciumionen nodig. Een kleine toevoeging van CaCl2, CaSO4 of CaCO3, afhankelijk van of een wat voller, bitterder of minder zuur bier wilt, maakt een wereld van verschil.

Zie ook https://www.wyeastlab.com/hb_clarification.cfm

volleybaltrainer

Ook ik gebruik geen klaringsmiddelen bij de vergisting, wel een beetje Iers mos bij het koken van het wort. Wel koel ik het bier op het eind van de vergisting tot ongeveer 4 graden en na 2 a 3 dagen bottel ik dan vanuit de mandfles. Suiker voeg ik toe in de flesjes met een soort repeterende injectiespuit. Na een paar weken op de fles is het bier mooi helder.

Vergelijkbare Topics (7)

32622

Reacties: 2
Gelezen: 1313

24857

Reacties: 9
Gelezen: 3035

41823

Reacties: 7
Gelezen: 1979

34945

Reacties: 9
Gelezen: 4084

27467

Gestart door visserkevis

Reacties: 15
Gelezen: 7119

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.