Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar zit het euvel

Gestart door bierfan, 23-09-2016 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

bierfan

Vandaag mijn 2e brouwsel gehad met de Braumeister en er klopt volgens mij helemaal niets van.
Ik ben begonnen met 23 liter en 3256 gram mout.
1 uur gemaischt op 65 graden en 5 minuten uitgemaischt op 78 graden.
Brix na maischen was 8.4 Brix. Ik heb niet gespoeld.

Na 75 minuten koken had ik eigenlijk een Brix moeten hebben van 13.4 met een volume van 14,5 liter. (incl. alle verliezen) (volgens BrouwVisie)
Uiteindelijk heb ik 105 minuten gekookt en geeindigd met 13 liter en een Brix van 11,2.

Wat gaat er fout? :-\

tdp

Je zou even het behaalde rendement naast het geplande brouwzaalrendement kunnen leggen. Wellicht dat je met je Braumeister een lager rendement haalt dan je normaliter doet?

William

Ik denk dat die 65°C wat aan de lage kant is. Dit is de temperatuur waarop geregeld wordt op de bodem van de ketel. Boven in de ketel kan de temperatuur als snel 2 tot 3 graden lager zijn. Gemiddeld kom je dan net wat te laag uit.

Een éénstapsmaisch bij de Braumeister zou ik programmeren op 67 tot 68°C en daarna altijd een rust van 20 minuten bij 72°C uitvoeren voordat je uitmaischt. Op die manier haal ik zonder spoelen een rendement van 77%. Met spoelen en tussentijds in de maisch roeren wordt het al snel 85%

bierfan

Bedankt! Ik ga het proberen!

SanderH

Als ik met 23 liter water begin en ik voeg daar 3256 gram mout aan toe dan kom ik tot een sg van 1031. dat is 8,1 brix. 8,4 is dus iets hoger dan je berekende waarde. Tot zover geen probleem dus. Wel zonde om niet uit te spoelen, je laat dan toch suikers achter.
Kennelijk heb je een andere hoeveelheid wort verkregen waardoor de uitkomst niet is wat je berekent had.

bierfan

inderdaad het sg voor koken klopt wel aardig. Daarom snap ik niet helemaal waarom het sg na koken niet klopt..
Misschien een meetfout of zo. Ik ga vandaag of morgen hetzelfde recept nog eens herhalen.

Hoe kun je zelf berekenen hoeveel je moet uitkoken om een bepaald sg te behalen?

William

Citaat van: bierfan op 24-09-2016  10:06 uinderdaad het sg voor koken klopt wel aardig. Daarom snap ik niet helemaal waarom het sg na koken niet klopt..
Misschien een meetfout of zo. Ik ga vandaag of morgen hetzelfde recept nog eens herhalen.

Hoe kun je zelf berekenen hoeveel je moet uitkoken om een bepaald sg te behalen?

Bij een start sg van 1031 en een volume van 19 liter  voor koken (aanname) moet je 6 liter water verdampen om op een sg van 1045 (=Brix 11,2) te komen.

Sommetje:
Volume_start*sgpunten_start=Volume_nieuw*sgpunten_nieuw
19*31=Volume_nieuw*45 -> Volume_nieuw is13.1 liter -> verdampen 5,9  liter

Kan ook in BrouwHulp

bierfan

Dan zit daar het euvel!

Volgens mijn BrouwVisie zou ik voor koken een volume hebben van 19,2 liter met een sg van 1033 en na koken 16,1 liter met een sg van 1052.. ::)
Dus 3,1 liter uitkoken en 19 sg punten hoger eindigen.

Jacques

Citaat van: bierfan op 23-09-2016  21:03 uVandaag mijn 2e brouwsel gehad met de Braumeister en er klopt volgens mij helemaal niets van.
Ik ben begonnen met 23 liter en 3256 gram mout.
1 uur gemaischt op 65 graden en 5 minuten uitgemaischt op 78 graden.
Brix na maischen was 8.4 Brix. Ik heb niet gespoeld.

Na 75 minuten koken had ik eigenlijk een Brix moeten hebben van 13.4 met een volume van 14,5 liter. (incl. alle verliezen) (volgens BrouwVisie)
Uiteindelijk heb ik 105 minuten gekookt en geeindigd met 13 liter en een Brix van 11,2.

Wat gaat er fout? :-\

Even een herinnering. Graag ook SG-waarden naast Brix waarden. SG-waarden worden algemeen gebruikt binnen het hobbybrouwwereldje.

Nu is het voor de vergisting wel makkelijk omrekenen maar na de vergisting niet meer. Vandaar dit verzoek.

bierfan

Ok sorry. Ik zal er de volgende keer aan denken.

Jacques

Citaat van: bierfan op 24-09-2016  16:13 uOk sorry. Ik zal er de volgende keer aan denken.

Fijn, dank je wel.

Vergelijkbare Topics (7)

36704

Reacties: 9
Gelezen: 2309

24530

Reacties: 3
Gelezen: 2062

3370

Reacties: 12
Gelezen: 12717

40831

Reacties: 10
Gelezen: 1596

14310

Reacties: 2
Gelezen: 1461

32799

Reacties: 19
Gelezen: 11116

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.