Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Cider gist start niet!

Gestart door RobPh, 21-09-2016 11:04 u

Vorige topic - Volgende topic

RobPh

Ik ben een beginner op het gebied van brouwen.
Eerder gebruikte ik gist dat ik had opgekweekt uit La Trappe Tripel, dit werkte goed, maar de smaak was niet naar mijn wens.
Omdat ik een sterkere en een vollere smaak aan mijn cider wil toevoegen ben ik Cider gist M02 - Mangrove Jack's Craft gaan proberen voor het gisten van zelf gemaakte appelsap van eigen appels. Maar de gist start niet.

De giststarter heb ik als volgt gemaakt:
Eerst heb ik 300ml appelsap gekookt gedurende 45 minuten en laten afkoelen tot kamertemperatuur. Vervolgens heb ik 2 gram gist toegevoegd en vervolgens hevig geschud om zuurstof toe te voegen. Vervolgens heb ik dit bij kamertemperatuur weggezet.
Nu na 5 dagen wachten ruikt de oplossing vreemd en zijn er geen luchtbellen zichtbaar. Wat gaat er fout?

Alvast bedankt!

tdp

Wat was je begin SG en wat is je huidg SG? Kan maar zo zijn dat er wel vergisting plaats heeft gevonden!

RobPh

Er is geen afleesbaar verschil tussen de SG van 5 dagen geleden en die van gisteren. Ik heb gisteren een nieuwe starter gemaakt, hopen dat deze het wel doet!

HermanH

Citaat van: RobPh op 21-09-2016  11:04 uDe giststarter heb ik als volgt gemaakt:
Eerst heb ik 300ml appelsap gekookt gedurende 45 minuten en laten afkoelen tot kamertemperatuur.
Eigenlijk is dat veel te lang, ik vermoed dat hierdoor het SG van uw appelsap veel te hoog was om goed te kunnen starten door de verdamping van heel veel vocht tov het suikergehalte. 10 minuten koken is zeker meer dan genoeg. Appelsap uit brik hoef je eigenlijk niet te koken, dat is steriel van zichzelf. Misschien ook starten met iets minder appelsap, 100 ml om te beginnen is meer dan voldoende, en dan opschalen met vers appelsap (of beter nog met wort als je een biertje ipv cider gaat vergisten) van 1040 SG. Ook wat gistvoeding doet wonderen, maar dat moet je wel even opkoken ter sterilisatie. Ook oude (eventueel houdbaarheid vervallen) gist mee koken kan dienst doen als gistvoeding, dus mocht je geen voeding hebben is dat een hulpmiddeltje. Als je geen beluchtingssetje hebt is schudden noodzakelijk, wel zien dat er verse zuurstof in het flesje kan.

foz

Ik zou voor een korrelgist sowieso geen starter maken. Gewoon genoeg gist enten voor de gewenste hoeveelheid. En koken is ook niet nodig. Pasteuriseren boven de 71 graden celcius is voldoende.

RobPh

De appels komen uit eigen tuin dus niet uit de supermarkt. Vandaar het kookproces, in het vervolg zal ik dit wat korter doen.

Als ik het zo lees lijkt het mij verstandig om het sap te verdunnen zodat mijn SG lager word en vervolgens direct te enten met de benodigde hoeveelheid gist.

Bedankt voor de tips!

RobPh

Wonderbaarlijk na een week wachten is er activiteit in mijn giststarter  8).
Bedankt voor de tips, de volgende keer pak ik het anders aan.

Vergelijkbare Topics (7)

30160

Reacties: 3
Gelezen: 1363

25581

Gestart door Herder

Reacties: 5
Gelezen: 1713

5329

Reacties: 18
Gelezen: 7026

45191

Reacties: 4
Gelezen: 372

16185

Reacties: 2
Gelezen: 1990

41196

Reacties: 6
Gelezen: 1033

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.