Kan koelunit te dicht op vergistingsvat een verstokte vergisting veroorzaken? ea

Gestart door JOhtheo, 20-08-2016 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

JOhtheo

geachte mede-brouwers,
kan de herhaaldelijke start (door stc1000+) van een koelkast koeling die dicht op vergistingsvat staat oorzaak zijn van verstokte vergisting?

even de context:
ik brouw met maat sinds (nog maar) 4 maanden, iedere 2-e vrijdag.
tijdens (2) brouw, tevens bouw vh brouwhok. drukke dagen van 7 uur 's ochtends tot 10 's avonds.
badkuipcurve is stijl, waarschuwt mijn brouwmaat, vergoelijk ik vanwege de hekel die ik heb aan brouwen voor de gootsteen, tot dusver lukt het ons om het bier smaakvol te krijgen. (nok-nok on wood, en jippieeeh! proost)
noopt me direct te erkennen dat we true 1020-brouwers zijn en een rendement van 39% is ons ook niet vreemd (zegt hij met enige gene), maar laatste keer 69% brouwzaalrend (ja, ja!). Maar nog een wereld te winnen. Grrrr, ... joepieh.

Na deze ontboezeming, to-the-point nu.
Grootste problemen/uitdagingen:
1.- rendement 50L braumeister (niets met verstokte vergsting te maken)
2.- hoeveelheid gist nodig uit giststarter (oorzaak verstokte vergisting?)
3.- vergisting door de 1020 (naam 1020-ers, met dank aan artikel van A3 op roodetoren-site)
4.- verstokte vergistingen (door te directe invloed koeling op vergistingsvat?)

A,-Om te beginnen met 4.- (titel van dit draadje, en logische volgorde toch?)
kan het kloppen dat de koelunit vd koelkast waarmee we vergisten, te dicht op het vat staat,
en dat door de directe koude -uitstraling daarvan (tijdens het herhaaldelijk aanslaat, door stc1000+ -programma, wat natuurlijk door brouwer zelf wordt geprogrammeerd), de koude dus, zodanig op het gist slaat dat die stopt met wat de bedoeling is, vergisten.

we hebben 2 koelkasten (vergistingskasten met stc1000+ (met dank aan levering door ejet, Arjen)
grote koelkasten waarin boven een conisch vat hangt/staat, onder een emmer.

Viel ons op dat verstokte vergisting mijn de conische vaten boven betreft, terwijl de emmers onder lekker door vergisten.

Zoals gezegd zijn de vaten boven conisch dus gist zakt en bestrijkt kleiner bodem oppervlak (kan dat meespelen?), onder emmers, dus bodemopp. groter (vandaar mijn overweging), in ieder geval loopt  de vergisting in de emmers vaker lekkerder door. Maar ook viel ons op dat de koeling boven zit. Dicht op het conische vat. We hebben nu een stuk karton genomen met daarop zilverpapier vastgeplakt aan de vatkant tussen koeling en vat, met de gedachte om de directe koelings -invloed te temperen. Zien of het helpt. Iemand die dit herkent? Ervaring mee heeft? Graag lees ik info.. ervaring, oplossingen.

B.-Mijn omgeving houdt van zoete bieren, dus onze 1020 -status pakt nu nog goed uit,
maar verstokte want voortijdige gestopte vergistingen bij (ong.) sg1020 zijn mij een doorn in het oog. Hou zelf meer van droog!! Naar het schijnt kan het ligggen aan de hoeveelheid gist waarmee we de vergisting starten (veel is goed /beter, schijnt. artikel A3 Roodetoren; http://roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=6), en aan de vitaliteit vh gist. Zit hier wat in, of is mijn focus verkeerd?
Graag , wie ze heeft)
Zelfs mijn giststarters eindigen op 1020 (WAAAHHH! Speelt iemand een spelletje met me, candid camera? Wat gebeurt hier?)
Ik maakte giststarters van 2x 1 liter voor 25 liter vergisting, nu 1x '5 liter- giststarter' (met Wyeast gistvoeding) op magneetroerder, wacht op start vergisting in de starter en belucht dan een uur, na 1, 2  dagen gaat de ketel in de koelkast met een drupje oliefolie. Resultaat is laag gist van 0,4 liter, voor 45 liter wort.  Hoeveelheid kan niet meer de oorzaak zijn (toch?).

C.-Start vergisting kan wellicht ook de invloed/directheid waarop de koelte die door de koelkast aan het vat wordt afgegeven uitmaken. Of kan de temp. dichterbij de koelunit meer schommelend uitwerken op het gistvat waarop het gist 'het dan ook niet meer weet' en negatief reageert. De gist activiteit stopt.
Wortvloeistof breng ik op pH 5,2 /5,4 (met brouwzouten), kookwort krijgt beetje zink (cervynomyces (schrijf je dat zo?)) en belucht (dag) het vergistingsvat als vergisting op gang is gekomen.

Iemand iedeen hoe ik zeker weten van die '1020'-status /verstokte vergisting af kom?

D.-Rendement maisch: met 50L braumeister. eerste brouw met 39% rendement. ja, eerlijk.
schrok nogal. 50L braumeister, met 25L moutpijp, 7 kilo mout, en 1038 sg (kleine 3 kilo suiker uit 7 kilo mout, niet echt geweldig). Daarom maar eens draadje na gelezen, en Dunn en Jacques bijdragen toegepast. Dunn: beslag met verfroerder mengen, Jacques: 3 a 4x roeren tijdens maischen.
Na Dunn zijn idee toegepast te hebben, kreeg ik sg 1043. Weer schrikken. Verwachtte veel hoger.
Dan maar roeren en door maischen. Na eerste roer, stijgt de sg met 5, daarna 10 minuten maisch nog 5 sg erbij. Dan weer roeren, en weer 5 sg. Na 3x roeren zitten we op 1067sg. Begint er op te lijken.
We besluiten te gaan spoelen, en tillen (zonder probleem of takel) de moutpijp op de onderste nokjes.
Voor spoelwater meten we nogmaals, en de sg is ineens gedaald tot 1054sg, Bijzonder.
Na spoelwater zitten we op 1066.

We hebben gemaischt oorspronkelijk met 15 kilo mout en 60 liter water.
De 1066 betekend een 10 kilo suiker uit 15 kilo mout. Niet geweldig, maar tov 39% een flink stap in de goede richting.

Tijdens roeren viel ons op dat er veel ruimte onder het beslag is. Roeren betekend meer dat we met de verfmenger/roerder de mout in de beslaglaag naar beneden drukken (de pomp drukt het beslag tegen het bovenste filter ineen, zonder pomp-druk druk je het beslag makkelijk naar beneden, en dus creer je lossigheid in het beslag). Om continu deze beslag-laag los te houden, denken we aan een continu roer-mechaniek wat aan de onderkant van het bovenste filter vast zit, en die de manuele roer handelingen overbodig maken, en daarbij de mogelijkheid dat je beslag naast de moutpijp. Het roeren door de gewijzigde beslaglaag haalt blijkbaar makkelijker de suiker er uit. Als je dit niet doet, kregen wij maar 1043 sg tov 1066 met roeren. Bizar. Op naar de door anderen behaald 80%.
Graag Suggesties die ons op beter rendement kunnen brengen.

ejet

Goeiemorgen!

Lang verhaal, ik probeer kort te reageren.
Zoals je al aangeeft is de magneetroerder met de vloeibare gisten al een vooruitgang. Ik neem aan dat je DME gebruikt met 1 liter water en 100 gr DME voor zo'n 1.037-1.040 stamwort? Dit dan zo'n 18-36u op de roerder, deze daarna uit (zuurstof is dan niet meer wenselijk voor de gist) en bij einde vergisting de koelkast in om later te decanteren. Om de hoeveelheid benodigde gist te bereken kijk op www.mrmalty.com of http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php.

Zelf staat mijn Speidel vat in een klein tafelkoelkastje, ook dicht bij (maar niet tegen) de achterwand. Heb daar nog nooit iets van gemerkt, heb normale vergistingen (70-85% vergistingsgraad). Het is aan te raden als de vergsting afneemt (zie waterslot of meten, ik houd zelf een excel tabelletje hiervoor bij van SG verloop met een grafiek waardoor je dit duidelijk ziet) dan de temperatuur 1-2 graden verhogen om zodoende een nog net iets hogere vergistingsgraad te krijgen.

Het rendement ligt denk ik aan je 'crush', kom even niet op het NL woord. Ik denk dat je wat fijner moet schroten en eventueel klam schroten. Dat laatste zorgt voor kafjes die heel blijven en een mooi geschrote kern. En/of eventueel twee keer door de molen. Wat is je gatbreedte van de molen en welke gebruik je, de corona of een walsenmolen? De corona kan je niet instellen volgens mij en ook niet alle walsenmolens. Te fijn schroten is ook slecht voor je rendement, dan kan het water niet overal komen en wordt je efficientie lager.

Overigens is er een relatie tussen rendement en vergistingsgraad die als ik het zo lees bij jou klopt: een lager rendement geeft een lagere vergistingsgraad. Weet alleen niet meer waar ik dit heb gelezen. Overigens heb ik zelf een brouwhuisrendement van 65-70%.

Succes ermee en hopelijk heb je hier wat aan!

ejet

Brouwers

Hoe meten jullie sg?
Is dat met een refractometer of hydrometer?

Ik heb zelf ook een 50 l braumeister en gebruik voornamelijk de 25 l pijp. Ik haal meestal een rendement van 73%, zo der roeren en spoelen. Laatst eens geprobeerd te roeren en spoelen toen steeg het rendement naar 78%. Om bij het begin te beginnen, 7 kg mout in de halve moutpijp is teveel. Dit kan je alleen doen als je de bovenste filter omdraait. Anders heb je gewoon te weinig ruimte en wordt je moutbed te compact. Voor de korte moutpijp moet je max 6.5 en de grote 13 kg aanhouden.

Verder wordt het rendement in de braumeister sterk bepaald hoe je schroot. Als je te fijn schroot krijg je kanalisering(fontijntjes) in je moutbed en een belabberd rendement. Schroot op 1.2-1.3 met een walsenmolen. Als je nog veel hele korrels tegenkomt moet je de mout gewoon nog een keer door de molen halen. En natuurlijk klam schroten helpt voor beter schrootsel.

Hoe plaatsen jullie eigenlijk de temperatuursensor op je gistvat? Is dat aan de zijkant met een spons of de sensor in je vat?

JOhtheo

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  09:46 uik houd zelf een excel tabelletje hiervoor bij van SG verloop met een grafiek waardoor je dit duidelijk ziet) dan de temperatuur 1-2 graden verhogen om zodoende een nog net iets hogere vergistingsgraad te krijgen.

Goeie tip, dank.

Citaat van: ejet op 21-08-2016  07:43 uHet rendement ligt denk ik aan je 'crush', kom even niet op het NL woord. Ik denk dat je wat fijner moet schroten en eventueel klam schroten. Dat laatste zorgt voor kafjes die heel blijven en een mooi geschrote kern. En/of eventueel twee keer door de molen. Wat is je gatbreedte van de molen en welke gebruik je, de corona of een walsenmolen? De corona kan je niet instellen volgens mij en ook niet alle walsenmolens. Te fijn schroten is ook slecht voor je rendement, dan kan het water niet overal komen en wordt je efficientie lager.

Met walsenmolen, die ik laatste keer wat grover heb ingesteld vanwege de vele tips in het braumeister -draadje die dat adviseren (en schroot klam (kopje water er over heen))

Citaat van: ejet op 21-08-2016  07:43 uOverigens is er een relatie tussen rendement en vergistingsgraad die als ik het zo lees bij jou klopt: een lager rendement geeft een lagere vergistingsgraad. Weet alleen niet meer waar ik dit heb gelezen. Overigens heb ik zelf een brouwhuisrendement van 65-70%.

Zou een boel verklaren. Rendement probleem oplossen en daarmee de vergisting helpen.

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  09:46 uHoe meten jullie sg?
Is dat met een refractometer of hydrometer?

Met refractometer, en moet zeggen dat die 'in den beginne' all over the place ging.
Zo'n eenvoudig gereedschap, maar kreeg er onwaarschijnlijke waardes mee.

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  09:46 uOm bij het begin te beginnen, 7 kg mout in de halve moutpijp is teveel. Dit kan je alleen doen als je de bovenste filter omdraait. Anders heb je gewoon te weinig ruimte en wordt je moutbed te compact. Voor de korte moutpijp moet je max 6.5 en de grote 13 kg aanhouden.

Heb gemerkt (met gebruik van een verfmenger op boor) dat tijdens pump-break er veel ruimte onder de beslaglaag is. Duw het beslag makkelijk naar beneden. De maxima die je noemt heb je alleen 'last' tijdens de initiele mout-gift. Initieel een berg, maar na een kwartiertje maischen kan er bij mij nog veel meer bij. De 15 kilo kon er in, maar als je even maischt kan er meer bij. Eerst beslag naar benden duwen, enz.

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  09:46 uAls je nog veel hele korrels tegenkomt moet je de mout gewoon nog een keer door de molen halen. En natuurlijk klam schroten helpt voor beter schrootsel.

Dubbel schroten moet ik inderdaad wellicht doen, klam schroten doe ik sinds kort

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  09:46 uHoe plaatsen jullie eigenlijk de temperatuursensor op je gistvat? Is dat aan de zijkant met een spons of de sensor in je vat?

Dit is inderdaad een interessante.
Ik plak hem tegen het vat, had er eerst een spons tegenaan, maar heb deze er weer af gehaald,
omdat als de temp. in het vat 5 graden stijgt, de koelkast die omlaag wil trekken.
Gaat dat dan niet te rigoreus? 
Kun je niet beter (zonder de spons, maar wel de sensor op het vat plakken) op deze manier de gemiddelde temp. pakken, zodat de koeling niet vat-kern temp. in 1-en probeert te killen.
Probeer een relatie met de verstokte vergisting te zien.
beter Niet doen?

Henielma

Citaat van: JOhtheo op 21-08-2016  13:02 uDit is inderdaad een interessante.
Ik plak hem tegen het vat, had er eerst een spons tegenaan, maar heb deze er weer af gehaald,
omdat als de temp. in het vat 5 graden stijgt, de koelkast die omlaag wil trekken.
Kun je niet beter (zonder de spons, maar wel de sensor op het vat plakken) op deze manier de gemiddelde temp. pakken, zodat de koeling niet vat-kern temp. in 1-en probeert te killen.
beter Niet doen?

Een kunststof schuursponsje over de temperatuursensor plakken is een bewezen goede oplossing. Hierdoor krijg je dat de temperatuurregeling wel de temperatuur van het gistende jongbier regelt maar niet onnodig ver doorschiet. Zonder sponsje zal de koelkast erg vaak in- en uitschakelen en niet goed de temperatuur van het jongbier regelen maar de temperatuur van de koelkast.

Brouwers

Citaat van: JOhtheo op 21-08-2016  13:02 uMet refractometer, en moet zeggen dat die 'in den beginne' all over the place ging.
zo'n eenvoudig gereedschap, maar kreeg er onwaarschijnlijke waardes mee.

Heb gemerkt (met gebruik van een verfmenger op boor) dat tijdens pump-break er veel ruimte onder de beslaglaag is. Duw het beslag makkelijk naar beneden. De maxima die je noemt heb je alleen 'last' tijdens de initiele mout-gift. Initieel een berg, maar na een kwartiertje maischen kan er bij mij nog veel meer bij. De 15 kilo kon er in, maar als je even maischt kan er meer bij. Eerst beslag naar benden duwen, enz
Reken je de gemeten waardes van je refractometer wel goed om dan? Je kan namelijk niet dz verhoudig tussen sg en brix gebruiken na de vergisting.

Het feit dat je het er wel in krijgt betekend niet dat dit moet. De mout moet wat ruimte hebben. Als je moutpijp te vol zit gaat het ook ten koste van je rendement. Helaas heeft de braumeister zo zijn beperkingen. Als je er rekening mee houdt is het een top apparaat.

Citaat van: JOhtheo op 21-08-2016  13:02 uDit is inderdaad een interessante.
beter Niet doen?

Door het sponsje neem je de koelkasttemperatuur voor een deel mee in je regeling. Het is een beproefde methode om overshoot te voorkomen(als je de sensor in het vat hebt) en je vat toch op de juiste temperatuur houdt (gevolg als je alen op koelkas temperatuur stuurt). Nu stuur je sterker op de koelkast temperatuur, denk dat hierdoor je koelkast wat vaker aanslaat terwijl misschien het beter is om gewoon een keer iets langer door te koelen.

Ooh wat betreft klam schroten, je moet 10-15 ml per kg mout aanhouden.

JOhtheo

Dank Henielma en Brouwers vwb het schuursponsje, ga ik doen.
Het sg studeer ik nog op.

Mbt de ruimte in de braumeister onder de beslaglaag, vonden we vrijdag (apas uit).
SG verbeterde aanzienlijk, maar zinnen nog op meer.
Vandaag bleek het gist er aan alle kanten uit gespoten,
vrijdag middag gist toegevoegd, en zaterdag op zondag actief (!!) geworden.
Trappist High gravity 3787, is was gewaarschuwd, dikke witte plak gist all-over -the-place,
volgende keer de og. blow-off toepassen.
Voor nu ben ik al blij dat 'ie lekker los is gekomen,
vingers kruisen dat 'ie ook lekker doorvergist.
Dank voor nu, ben d'r blij mee, gr., johan

Brouwers

Citaat van: JOhtheo op 21-08-2016  19:03 uHet sg studeer ik nog op.
Gebruik je nu wel of niet een rekentool? In het laatste geval heb je niks om voor te schamen, is zo'n beetje de meest gemaakte fout hier op het forum. Je kunt de omrekentool van BrouwHulp en BrouwVisie gebruiken of online bv http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/. Houd er wrl rekening mee dat je het wort correction factor eigenlijk moet bepalen. BrouwHulp rekend met 1.04, dus vul ik die altijd in.

Verder goed om te horen van de goede vergisting. 3787 staat bekend om het schuimen, 50% kopruimte is ongeveer het advies bij deze gist. Scheelt veel poetswerk ;)

ejet

Ik meet de temperatuur ook met een isolatieachtig spul op de sensor, deze heb ik met een elastiek om het vat strak tegen het vat aan zitten. Had laatst met een Belgische pale ale met de Duvel gist dat de sensor iets losjes zat. Toen ik hem er strak tegenaan klemde steeg de temperatuur 1 hele graad! Gist houdt niet van te grote temperatuurdalingen dus was daar niet blij mee. Bier is overigens gewoon goed uitvergist.

Klam schroten doe ik met 2% van het gewicht van de mout. En dan een uurtje laten staan voor het schroten zodat het vocht in de kafjes kan trekken. Ik doe alleen de basismouten klam (behalve tarwemout etc) en de rest jas ik er droog doorheen aan het einde, dan wordt de molen ook weer droog.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  22:04 uGebruik je nu wel of niet een rekentool? In het laatste geval heb je niks om voor te schamen, is zo'n beetje de meest gemaakte fout hier op het forum. Je kunt de omrekentool van BrouwHulp en BrouwVisie gebruiken of online bv http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/. Houd er wrl rekening mee dat je het wort correction factor eigenlijk moet bepalen. BrouwHulp rekend met 1.04, dus vul ik die altijd in.
Die factor 1.04 is alleen geldig voordat er gisting heeft plaatsgevonden.
Tijdens de gisting loopt de factor op naar een getal boven de 2 omdat alcohol de Brix waarde => brekingsindex via de refractometer verhoogt, en het SG (Plato) verlaagt omdat alcohol een SG heeft kleiner dan 1. De verhouding van Brix/plato gaat dan sterk omhoog met alcohol.

JOhtheo

Citaat van: Brouwers op 21-08-2016  22:04 uGebruik je nu wel of niet een rekentool? In het laatste geval heb je niks om voor te schamen, is zo'n beetje de meest gemaakte fout hier op het forum. Je kunt de omrekentool van BrouwHulp en BrouwVisie gebruiken of online bv http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/.

Verder goed om te horen van de goede vergisting. 3787 staat bekend om het schuimen, 50% kopruimte is ongeveer het advies bij deze gist. Scheelt veel poetswerk ;)

Wat ik doe is de sg aflezen in de refractormeter, Briix /sg.
Stel 1060, dan 60 x 2,5 (grammen suiker /liter) en vermenigvuldigen met aantal liter
geeft me de kilos suiker uit de mout gemaischt. Opelkaar gedeeld geeft me dat dan mijn rendement.

Ik heb 1 conisch 65 liter vat met 40 liter wort (start sg 1043), en
1 emmer van 45 liter met 23 liter wort (start sg 1093)

Bij beide liep het er zondagnacht (in het vat vrijdag middag rond 6 uur),
danig er uit. Dikke witte laag gist op vat, emmer en door de koelkast.
Was er gek genoeg blij mee, beter teveel gist, dan geen, maar hopen dat 'ie lekker door blijft vergisten. Aanleiding van mijn initiele vraag.

Citaat van: ejet op 22-08-2016  07:09 uIk meet de temperatuur ook met een isolatieachtig spul op de sensor, deze heb ik met een elastiek om het vat strak tegen het vat aan zitten. Had laatst met een Belgische pale ale met de Duvel gist dat de sensor iets losjes zat. Toen ik hem er strak tegenaan klemde steeg de temperatuur 1 hele graad! Gist houdt niet van te grote temperatuurdalingen dus was daar niet blij mee. Bier is overigens gewoon goed uitvergist.

Kijk, inderdaad rekening mee houden, temp. -schommelingen vermijden.

Citaat van: ejet op 22-08-2016  07:09 uKlam schroten doe ik met 2% van het gewicht van de mout. En dan een uurtje laten staan voor het schroten zodat het vocht in de kafjes kan trekken. Ik doe alleen de basismouten klam (behalve tarwemout etc) en de rest jas ik er droog doorheen aan het einde, dan wordt de molen ook weer droog.

Ok, uurtje laten staan deed ik nog niet. (en alleen de basismouten klam)
groet en dank Johan  (stc's werken prima, nogmaals mijn dank arjen)

brouwmus

Al doende leert men! :)

Waar ik nog een keer extra voor wil waarschuwen: schroot vooral niet te fijn als je een Braumeister hebt.

Wortfonteintjes zijn het onvermijdelijke gevolg en dat wil je ├ęcht niet. Geloof me.

Groet,
John

JOhtheo

Grof schroten (10/15 ml per kilo mout), en voldoende roeren. capice.  op naar de 80% brouwzaalrend..

Voorts voldoende gist, berekenen met  www.mrmalty.com of http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php.  voor voldoende vergistingspercentage

En schuursponsje op temp.-sensor tegen overshoot vd koeling, en verstokte vergistingen
(Houd voor de time being toch ook maar ff mijn karton met zilverpapier tussen vat en koel-unit)

Dank en groet, Johan

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.