Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het hele zakje hop gebruiken

Gestart door Marcus, 20-10-2005 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcus

Dag beste brouwers,

Vaak wanneer ik een receptje ontwerp voor een potje bier van ongeveer 20 liter, houd ik de helft aan hop over van een zakje van 100 gram. En dat vind ik altijd erg jammer, want ik brouw liefst met verse hop en heb een hekel aan weggooien...
Wat vinden jullie van het volgende idee:
Aan het begin van het koken (90 minuten) een kleiner deel van de hop toevoegen - bijvoorbeeld 30% - en het laatste kwartier van het koken de rest, het grote deel. En dan zo de verhouding uitpuzzelen dat het bier toch de juiste bitterheid krijgt.

Wat zouden de nadelen en voordelen zijn als je op deze manier hopt?
Hoe groot is de kans dat de bestanddelen die moeten verdampen hier niet genoeg de kans voor krijgen?

Adrie

Beste Marcus,

Dit lijkt me een prima methode, je krijgt dan een bier met lekker veel hopsmaken (anders dan bitterheid). Je kunt zelfs nog een deel toevoegen tijdens de lagering (drooghoppen, op dit forum omgedoopt tot koudhoppen) voor heerlijke hoparoma's. Houd er wel rekening mee dat hopsoorten met een hoog alfazuurpercentage vaak, maar niet altijd, niet geschikt zijn als aromahop. Deze kun je dus beter niet toevoegen aan het eind van het koken.

Blijft wel het punt dat hoparoma's en hopsmaken wel moeten passen in het bier. Doe het dus niet zomaar. In bijvoorbeeld een Weizen passen geen hopsmaken. Aan de andere kant kun je natuurlijk lekker eigenwijs zijn.

Stoffen die tijdens het koken moeten worden uitgedampt komen niet uit de hop, maar uit de mout, dus dat maakt geen verschil.

MO

goed idee! Ik liep hier al een tijdje mee in mijn hoofd om zonder kruiden een kruidig bier te maken. Hop die je 15 meekookt geeft nauwelijks bitterheid maar alleen een kruidig-hoppige smaak. Pas inderdaad op dat je dit alleen doen met "nobele" aromahoppen, dus niet met bitterhoppen met een hoog a-zuur gehalte.
Nog een voordeel is dat als je wat te veel van deze hop hebt toegevoegd (15 min gift), dat deze hopsmaak al na een paar maanden duidelijk minder zal worden. Niet geisomeriseerde hopcomponenten (dus de kort meegekookte) zijn relatief instabiel.

Johannes

Ik heb zelf eens een bier gebrouwen waar ik het laatste restje hop er ook maar gewoon bij in had gegooid. Dit leverde een verdubbeling op van de hoeveelheid aromahop, en naar achteraf bleek ook teveel. Overdaad schaadt en een teveel aan hop kan gewoon de vriezer in zonder dramatische aroma of bitterheids verliezen.

:degroeten:

Johannes

Edgar

Ik denk dat ik het eens ben met Johannes' laatste punt; niet elk bier vaart wel bij een enorme hoeveelheid hop. Ik zou me liever laten leiden door een recept dan door de toevallige inhoud van een zakje.

Wil

Alternatief kan zijn gewoon kort daarna nog een brouwsel maken en dan alles opmaken.
Gr. Wil

Johannes

Jacques

Brouwland verkoopt ook zakjes met 30 gram hoppellets. Deze koop ik de laatste tijd ook regelmatig om geen/minder restjes hop te hebben. Wat ik teveel heb gaat tegenwoordig goed dichtgeplakt in de vriezer. Doordat dit maar kleine pakjes zijn levert dit minder ruimtegebrek in de vriezer op.

Vergelijkbare Topics (7)

26527

Reacties: 17
Gelezen: 5096

17189

Reacties: 24
Gelezen: 6967

22297

Reacties: 18
Gelezen: 10839

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.