Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen gist hergebruik Dunkelweizen

Gestart door Vazoem, 28-06-2016 22:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Vazoem

Dag brouwers!

Momenteel ben ik een Weizen aan het vergisten met de purepitch Whitelabs WLP300 Hefeweizen gist. Na 2 weken gisten dacht ik: Waarom probeer ik niet gelijk een dunkelweizen te brouwen en de gist te hergebruiken. Ik lees momenteel de "Yeast"van White en Zainasheff dus daarom dacht ik het volgende te kunnen proberen:

-Na 2 weken Weizen vergist te hebben overhevelen voor bottelen.
-Water 2L koken en bedekt afkoelen (semi steriel)
-Gistkoek oplossen met 2L gekookt water als op temperatuur is
-15 minuten laten bezinken in een smallere steriele fles
-Bovenlaag hergebruiken voor nieuw brouwsel

Mijn vragen:
-Is dit genoeg cellen voor een starter?
-Zullen de cellen nog actief genoeg zijn? Ik heb geen moutextract liggen om ze tussendoor mee op te kweken en ook (nog) geen spullen als magnetische roerder.
-Hoe zorg ik voor steriel water?
-Is 15 minuten wachten lang genoeg voor de dode cellen om uit te zakken? Een weizengist zou nog behoorlijk moeten zweven dus kan eventueel iets langer wachten zelfs.

Dank voor het delen van jullie wijsheid =)!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam receptWeizen
Brouwdatum12-06-2016
BiertypeWeizen
Volume16,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
54,65 lWater uit Zutphen12,40 mlMelkzuur-32,37 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l212 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,000 kgLichte tarwemoutDingemans6 EBC52,1 %
1,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC26,0 %
0,800 kgMünchenerBrewferm15 EBC20,8 %
0,040 kgMünchenermoutDingemans17 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
44,0 °C5 min.10 min.4,9 l/kg
62,0 °C5 min.30 min.7,7 l/kg
72,0 °C5 min.20 min.10,9 l/kg
78,0 °C5 min.5 min.14,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gTettnangerbellen4,2%60 min.3,9 IBU
5,0 gHallertau Mittelfrüh 2pellets4,2%60 min.4,3 IBU
15,0 gSaazpellets3,1%15 min.2,6 IBU
6,0 gHallertau Mittelfrüh 2pellets4,2%5 min.0,9 IBU
6,0 gTettnangerbellen4,2%5 min.0,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)WLP300 Hefeweizen Ale (WLP300)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting22,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting22,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C

Johnny Stardust

Waarom zet je je nieuwe brouwsel (Dunkelweizen) niet gewoon op de gistkoek van vorige brouwsel? Heb gelezen (o.a. hier op het forum) dat dat ook moet kunnen.

Vazoem

In het Yeast boek wat ik had gelezen werd dit afgeraden omdat er dan een hoop dode cellen in zitten die dan kunnen autolyseren. Heb ik straks een dunkelweizenbouillon! :huilen:

hobbybob

Citaat van: Vazoem op 29-06-2016  08:12 uIn het Yeast boek wat ik had gelezen werd dit afgeraden omdat er dan een hoop dode cellen in zitten die dan kunnen autolyseren. Heb ik straks een dunkelweizenbouillon! :huilen:

Valt best mee doe het gehele jaar al met 1 White labs 530 >:D

Mijn "methode" lijkt een beetje op die van Vazoem

Brouwsel 1 - startersbiertje 20 liter Sg 1040 (eind Sg 1006) vergisten met 1 verpakking Whitelabs 530, na vergisting gistkoek losmaken en in 2 liter fles 30 min laten bezinken en overgieten in 0,7 liter fles.

Brouwsel 2 - Westvleteren 6 kloon 35 liter SG 1054 (eind Sg 1010) vergisten met het bezinksel van die 0,7 liter fles, na vergisten gistkoek losmaken en in een 2 liter fles 30 min laten bezinken en overgieten in een 0,7 liter fles.

Brouwsel 3 - Westvleteren 8 kloon 40 liter SG 1068 (eind Sg 1010) vergisten met het bezinksel van zie brouwsel 2 ( alleen 2 x 0,7 ltr "geoogst")

Brouwsel 4 - Westvleteren 12 kloon 40 liter SG 1092 (eind Sg 1012) vergisten zie vorig brouwsel ( 2 en 3 ) flesje 1, alleen gistkoek niet geoogst

Brouwsel 5 - Westvleteren 8 kloon 45 liter Sg 1068 ( eind Sg 1010 ) vergisten als boven flesje 2 ( weer gistkoek geoogst 1x 0,7 ltr )

Tot nu toe zeer goede resultaten en geen smaak afwijkingen, brouwsel 6 staat gepland ( Westmalle Tripel ) met het bezinksel van brouwsel 5, tot nu toe 180 liter bier met in verpakking gist van 7 eurie, goedkoper dan iedere keer een korrelgist.
Maar dit truukje kun je natuurlijk ook met een korrelgist uithalen.

TymonK

Los van de dode cellen - heb je dan niet veel te veel gist?

Toevallig heb ik dit vorige week ook gedaan namelijk.
2 * Wyeast 1728 op 22 liter wort (SG1074)
1e batch op 22 liter wort (SG1074) heeft een week gegist - mooie rustige vergisting van 5 dagen, na hoofdvergisting geheveld naar ander vat
2e batch 27 liter wort (SG1074) (max want ik kan maken) ->
- Gewoon over de slurry van Batch 1 gegooid (geheveld...)
- Deze is veel te hard gestart met gisten. Begon 2 uur na hevelen al te bubbelen
- Na 12 uur ging hij als een dolle, geen afzonderlijke blubjes door waterslot maar continue stroom (water uit waterslot werd ook "weggeblazen")
- Kreeg de temp maar met moeite omlaag van 23 graden (geent) naar 18,5 graad. Gedurende de 36 uur dat dit duurde is het grootste deel van de vergisting wel gebeurd.

Volgens mij zit in die slurry 2 a 3 keer meer gist dan bij start. Dus wellicht wat afhalen (en dode cellen verwijderen) -> hier moet ik mij nog eens in verdiepen :)

Ben nu dus bang voor autolyse vanwege snelle vergisting van batch 2

hobbybob

Gewoon ff kijken bij mr Malty of in je brouwsoftware hoeveel dikke slurry je nodig hebt.
Maar inderdaad een gehele gistkoek is een overdaad aan gist voor een volgend brouwsel

TymonK

Dus als ik het goed lees hierboven:
- Gistkoek oplossen in 2liter gekookt, afgekoekt water
- 30 min bezinken
- Bovenste 700ml gebruiken voor volgende batch

Hobbybob = hoe heb jij je oogst verdubbeld? Gistkoek oplossen in 4 liter water en 2 * 0,7 erafhalen?

edit - slurry meten is inderdaad goed idee. Heb dan wel wat extra erlenmeyers etc nodig....

hobbybob

Citaat van: TymonK op 29-06-2016  09:19 uHobbybob = hoe heb jij je oogst verdubbeld? Gistkoek oplossen in 4 liter water en 2 * 0,7 erafhalen?

edit - slurry meten is inderdaad goed idee. Heb dan wel wat extra erlenmeyers etc nodig....

Inderdaad 3 liter gebruikt destijds en eerste flesje wat eerder afgegoten ( 15 min )

Johnny Stardust

Citaat van: TymonK op 29-06-2016  09:09 u- Gewoon over de slurry van Batch 1 gegooid (geheveld...)
- Deze is veel te hard gestart met gisten. Begon 2 uur na hevelen al te bubbelen
- Na 12 uur ging hij als een dolle, geen afzonderlijke blubjes door waterslot maar continue stroom (water uit waterslot werd ook "weggeblazen")
- Kreeg de temp maar met moeite omlaag van 23 graden (geent) naar 18,5 graad. Gedurende de 36 uur dat dit duurde is het grootste deel van de vergisting wel gebeurd.

Heb je deze problemen ook bij een ondergister wanneer je de verse wort op de gistkoek van een voorgaand (ondergistend) brouwsel hevelt?

TymonK

Citaat van: Johnny Stardust op 29-06-2016  11:15 uHeb je deze problemen ook bij een ondergister wanneer je de verse wort op de gistkoek van een voorgaand (ondergistend) brouwsel hevelt?
Geen idee - dit is een bovengister. En eerste keer dat ik dit probeerde :-)
Maar juist besloten dat er ook een batch 3 komt. Die ga ik met de 3 liter water methode doen (gist in 2-en splitsen)

Vazoem

Ik ben niet met 2 pakketten begonnen dus zo heel veel gist zal ik niet hebben als bij TymonK. Maar je hebt inderdaad wel meer als voorheen dus ik kan denk ik beter niet alles gebruiken in mijn 2e brouwsel. Dank voor alle tips! :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

40775

Reacties: 13
Gelezen: 1948

31356

Reacties: 32
Gelezen: 7023

23255

Reacties: 6
Gelezen: 1574

19301

Reacties: 21
Gelezen: 5566

12080

Reacties: 2
Gelezen: 1721

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.