Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Goed opkweekbare ondergist (fles)

Gestart door Leon058, 20-06-2016 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Leon058

Na heel veel bovengisters wil ik weer eens een klassiek pilsener bier brouwen (urtyp achtig). Ik heb nu een erlenmeyer en roerder, en wil een starter maken met het depot van een flesje.

Ik vroeg me af welke bieren hiervoor geschikt zijn? Hebben jullie aanraders? Tot slot: wat nemen jullie voor temperatuur voor de gisting? Ikzelf zit altijd op 12 graden.

EBC

Ik denk niet dat je veel ondergisters met hergisting op fles gaat vinden.

Beter eens bijvoorbeeld te kijken bij Brouwland naar hun assortiment met Whitelabs PurePitch ondergisten of zo.

12 °C is wel prima hoor.

Biertje1985

Nope, ondergisters zul je niet vinden naar mij idee, met gist op de fles, al zijn er wel ondergisters met wat droesem, wellicht kan je daar wat uit kweken.
Naar mijn idee word er meestal gist op de fles toegevoegd omdat pilseners vaak gefilterd en gepasteuriseerd zijn.

Een hele simpele cleane ondergister is de Saflager W34/70 deze stelt niet teleur. (Weihenstephan stam) Duitse gist en gemakkelijk vanwege korrelvorm.
Als je eenmaal een gist heb kan je een beetje slurry of  bewaren op glycerol in de vriezer voor een hele lange tijd.

Ook de Wyeast 2007 pilsener lager is één van de vele prima en cleane pilsgisten. (Budweiser gist)

Vaak kan je wanneer je voldoende gist toe past iets lager in de temp dan de opgave.

Een simpel pils recept

Pilsener hop (5 EBC) 100% (Sg 1045) (Of zelfs moutextract licht)
(eventueel 10% carapils of 5% munchener voor meer body en kleur)

Saaz hop tot 25 IBU (20 IBU bitter en 5 IBU aroma)

Saflager WB34/70

50 min maischen op 66 graden
5 min op 72 graden

Daarna 60 tot 90 minuten koken,
eerste hop 60 minuten meekoken
tweede hop laatste 10 min meekoken.

Simpel, doeltreffend en lekker.

Vergisten op 9 a 10 graden.

Bottelen met 5 gram per liter.

Ik vond het resultaat met een beetje carapils prima!

Vergelijkbare Topics (7)

29231

Reacties: 5
Gelezen: 2091

4417

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 11
Gelezen: 5312

28-05-2006 22:34 u
door oranjeboombiertje
34247

Reacties: 24
Gelezen: 5862

19743

Reacties: 7
Gelezen: 2765

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.