Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opnieuw doppen op fles?

Gestart door erdeve, 17-06-2016 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

erdeve

2 weken terug heb ik een Quadrupel gebotteld. Na 2 weken ben ik toch wel nieuwsgierig hoe het gaat met mijn bier. Dus vanavond een flesje geopend.
Nu is er toch al behoorlijk wat koolzuur en schuim. Op zich mooi, maar is dit niet wat vroeg.
Ik ben bang dat er al te veel koolzuur aanwezig is en dat ik nu bommen aan het kweken ben.

Zomaar een wild idee: Kan ik mijn flessen openen (zodat de druk wat weg is) en meteen weer voorzien van dop? Of is dit een heel gek idee en kan ik beter iets anders doen? Of valt het wel mee en is er eigenlijk niets aan de hand?

mbroek

Twee weken is niet zo gek hoor. Als je over een tijdje denkt dat er teveel koolzuur in zit en bij het openen komt het bier spontaan uit de fles is het een ander verhaal, maar meestal gebeurt dat niet.
Gewoon regelmatig kwaliteit controle doen dus  :biersmile:

Pim

Citaat van: erdeve op 17-06-2016  23:16 uZomaar een wild idee: Kan ik mijn flessen openen (zodat de druk wat weg is) en meteen weer voorzien van dop? Of is dit een heel gek idee en kan ik beter iets anders doen? Of valt het wel mee en is er eigenlijk niets aan de hand?
In de praktijk laat je hier slechts een minimale hoeveelheid koolzuur uit de fles. Het is namelijk alleen de overdruk die je even vrij laat.
Als het echt zo is dat er nog een overmatige koolzuurproductie plaats vindt en het dus nog volop aan het gisten is dan helpt eigenlijk alleen de methode met de speld door de kroonkurk (zie elders op het forum). Dan kan de koolzuur gedurende langere tijd ontsnappen.

Maar dat je na twee weken al koolzuur hebt is op zich niets om van te schrikken. Wel even in de gaten houden natuurlijk en als het echt nodig is omdat het bier al te enthousiast uit de fles komt lopen of spuiten dan zou je de speld methode kunnen proberen.   :biersmile:

Biertje1985

Citaat van: Pim op 18-06-2016  14:24 uIn de praktijk laat je hier slechts een minimale hoeveelheid koolzuur uit de fles. Het is namelijk alleen de overdruk die je even vrij laat.
Als het echt zo is dat er nog een overmatige koolzuurproductie plaats vindt en het dus nog volop aan het gisten is dan helpt eigenlijk alleen de methode met de speld door de kroonkurk (zie elders op het forum). Dan kan de koolzuur gedurende langere tijd ontsnappen.

Maar dat je na twee weken al koolzuur hebt is op zich niets om van te schrikken. Wel even in de gaten houden natuurlijk en als het echt nodig is omdat het bier al te enthousiast uit de fles komt lopen of spuiten dan zou je de speld methode kunnen proberen.   :biersmile:
Een tip is 1 plastic flesje met bier bottelen, bijvoorbeeld een sportdrank flesje dan kan je daaraan voelen wat de druk in de flessen is.

erdeve

Duidelijk. Ik hou het in de gaten en zal op regelmatige basis testen :-)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.