Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen met Grolsch-flesje of toch maar...

Gestart door JOhtheo, 15-06-2016 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

JOhtheo

Dag, de mede-brouwers die ik tot dusver bezocht bottelen zonder uitzondering met flesjes met kroondop,
Is daar een reden voor? Tot dusver heb ik me beholpen met de beugel fles van Grolsch.

Zie ik iets over het hoofd waarom ik de beugelfles niet zou gebruiken?
bvd, groet, Johan

seed7

Heb ze jaren lang probleemloos gebruikt. Op een gegeven moment ging me de 1/2 liter tegen staan, met name bij de zwaardere bieren,

Ingo

Serge VL

Citaat van: JOhtheo op 15-06-2016  08:28 uDag, de mede-brouwers die ik tot dusver bezocht bottelen zonder uitzondering met flesjes met kroondop,
Is daar een reden voor? Tot dusver heb ik me beholpen met de beugel fles van Grolsch.

Zie ik iets over het hoofd waarom ik de beugelfles niet zou gebruiken?
bvd, groet, Johan

Johan, als je voldoende zuiver werkt (reinigen en ontsmetten) en voldoende aandacht schenkt aan de beugels en de rubbertjes van de beugels, (bij beschadiging, slijtage of verharden van het rubbertje => vervangen, en de beugelsluiting controleren of deze nog voldoende spant) is er geen reden om die niet te gebruiken.

Het is wel zo dat met kroonkurken werken toch iets makkelijker is en meer zekerheid biedt (minder gevaar dat het ergens fout loopt t.o.v. een beugelflesje) , maar daar is dan wel een meerkost aan.

Ik gebruik ze nog steeds beide zonder problemen.

JOhtheo

Basje42

Ik heb dat in het begin ook gedaan. vanwege de praktische beugels.
Echter ging het mij op een gegeven moment ook een beetje irriteren dat geklooi met die rubbers etc..
En inderdaad de grotere portie van (0,45 cl is het dacht ik).

En naderhand las ik ook ergens dat het groene glas niet echt beschermend is-
voor ongemodifceerde hopsoorten die daar beter tegen kunnen.
En dat bruin glas en donkere omgeving het beste is om bier te bewaren.

Toen was voor mij de overstap naar bruin glas en kroonkurken gezet....

MarinusHolkema

Voor mij ook niet onbelangrijk: ik wil geen Grolsch op mijn flesje zelf gebrouwen bier hebben staan. (Of een andere brouwer) Ik gebruikte de oude bruine flessen. die hadden ook nog een relief in de fles waardoor etiketten niet lekker bleven zitten. Een kroon kurk geeft net dat laatste profi-looking zetje.

hobbybob

Ik bottel mijn bier voor 95% in beugels, "geklooi" met rubbertjes heb ik (bijna) nooit na het leegdrinken boel gewoon goed spoelen en de flessen niet te lang leeg laten staan dan blijven de rubbertjes in goede conditie.

De enkele die ik afgelopen jaren heb vervangen zijn ver onder de 100 gebleven ( ik schat nog geen 30 ) gemiddeld bottel ik 32 liter per batch.
Ik heb totaal geen zin in die zg "profi"look, mijn bier moet goed smaken dat is mijn enigste doel.

Dus na het leegdrinken goed spoelen/schoonmaken en droog opbergen, voor het bottelen ontsmet ik altijd met Starsan en dan bottelen.
En dat is handiger dan een kroonkurk.

Ik heb zowel groene Grolsch ( gewoon donker opbergen heb je ook geen last van eventueel licht ) als donkere 0,5 ltr flessen van Duitse komaf ( Leikem )

Marksbrew

Ik bottel in kleine beugelflesjes van 33cl van Lefebvre. Etiket er af en een rondje vaatwasser / oxi. Werkt super. Na een tip hier op het forum gebruik ik 20mm stickers op de dop als etiket. Als je van gemak houdt gaat dit top.
De flesjes heb ik een keer bij Mitra gehaald, maar vooral bij Bierparadijs in Meer. Staan ze even gek te kijken als je een krat lege flessen wil, maar ze hebben er genoeg.

beermenke

Ik heb indertijd 33 cl beugelflesjes bij Christoffel gehaald. Helaas niet meer te verkrijgen.
Ik bottel nu de helft in ex Christoffel en de andere helft in kroonkurk.
Zo kan ik na lang bewaren vergelijken of in beugelflesjes de druk minder gaat worden dan in kroonkurk
Tot nog toe geen problemen gehad.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.