Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Troebel bier met neerslag in fles

Gestart door DJean66, 16-05-2016 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

DJean66

Hallo,

Ik heb een Brewferm Grand Cru op 23 april na 15 dagen gebotteld. Vervolgens 2 weken op 20 graden laten staan (na een weekje wel even gedraaid, er was ook wat neerslag) en daarna in de koelkast op 10 graden. Hier zouden ze dan zo'n 8 weken moeten staan om op smaak te komen. Voordat ze op 7 mei de koelkast ingingen is het koolzuur en schuim getest, allemaal in orde.
Vandaag heb ik weer even gekeken maar het bier is een beetje troebel geworden. Dat had ik al eerder gemerkt en lijkt niet erg te zijn. Iets anders is de neerslag. Op de bodem van de flesjes is wat neerslag te bekennen en bij sommige flesjes zitten daar zwarte/donkere puntjes in (zie foto).
Wie weet wat dit is en of dit kwalijk is voor het bier?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Jan

Carlo

Dan heb snel gebotteld, lijkt mij was het bier wel mooi helder met afvullen?
Wat op de bodem zit is gist lijkt me das normaal.

DJean66

Ja, bier was mooi helder. SG bij bottelen al twee dagen op 1010.
Ik maak mij met name zorgen over de zwarte puntjes...

Carlo

Citaat van: DJean66 op 16-05-2016  17:10 uJa, bier was mooi helder. SG bij bottelen al twee dagen op 1010.
Ik maak mij met name zorgen over de zwarte puntjes...

Oke zwarte puntjes heb geen idee nog nooit gezien.
Maar er zullen vast meer reactie komen. ;)

Fermon

Dat het troebel is geworden is koude waas, bepaalde eiwitten worden alleen zichtbaar als je het bier koelt.

Die zwarte punten ken ik ook niet... Die heb ik misschien ook wel maar zie ik dan niet, bottel altijd in bruine flessen.

Heb je het al geproefd? En zo ja hoe smaakt het?

Jacques

Heb je misschien hoppellets gebruikt?

Hoe heb je het wort gefilterd na het koken?

Fermon

Citaat van: Jacques op 17-05-2016  22:10 uHeb je misschien hoppellets gebruikt?

Hoe heb je het wort gefilterd na het koken?

Hopharsen?

Jacques

Citaat van: Vrumona op 17-05-2016  22:44 uHopharsen?

Gezien de hoekige vormen denk ik eerder aan vermalen hop. (Foto is jammer genoeg niet scherp op de bodem van de fles.)

Fermon

Citaat van: Jacques op 17-05-2016  22:48 uGezien de hoekige vormen denk ik eerder aan vermalen hop. (Foto is jammer genoeg niet scherp op de bodem van de fles.)

Brewferm Grand Cru komt uit een blik, daar zit toch al hop(extract) bij in?
Daarom dacht ik aan harsen.

Jacques

Citaat van: Vrumona op 17-05-2016  22:54 uBrewferm Grand Cru komt uit een blik, daar zit toch al hop(extract) bij in?
Daarom dacht ik aan harsen.

Hmmm. Daar had ik overheen gelezen. Als er geen hop gebruikt zijn hopharsen inderdaad het meest waarschijnlijke. Meestal raak je die wel kwijt als je het bier overhevelt voordat je gaat bottelen. Als er rechtstreeks uit het gistvat gebotteld wordt kunnen ze meekomen.
Overigens zie ik veel gist in de fles...

DJean66

Het komt inderdaad uit een blik. Ik heb overgeheveld maar misschien heb ik dat te ver doorgevoerd. Volgende keer langer laten staan voordat ik overhevel, en een klein bodempje vloeistof laten staan.

Fermon

Citaat van: DJean66 op 18-05-2016  18:51 uHet komt inderdaad uit een blik. Ik heb overgeheveld maar misschien heb ik dat te ver doorgevoerd. Volgende keer langer laten staan voordat ik overhevel, en een klein bodempje vloeistof laten staan.

Of eerst overhevelen in een ander emmer of pan, vanuit deze emmer of pan bottelen. Dan ben je de meeste trub, gist, ed kwijt.

Ik gebruik een aparte emmer met een kraantje en daar aan een afvulpijpje, ideaal.

Jacques

Citaat van: DJean66 op 18-05-2016  18:51 uHet komt inderdaad uit een blik. Ik heb overgeheveld maar misschien heb ik dat te ver doorgevoerd. Volgende keer langer laten staan voordat ik overhevel, en een klein bodempje vloeistof laten staan.

Het is inderdaad de bedoeling dat je de gist op de bodem van het gistvat laat liggen en niet mee bottelt...

Vergelijkbare Topics (7)

25160

Gestart door BB

Reacties: 8
Gelezen: 5407

36618

Reacties: 8
Gelezen: 2059

10037

Reacties: 18
Gelezen: 8475

17546

Reacties: 9
Gelezen: 5308

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.