Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen gisting

Gestart door Augus, 15-05-2016 14:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Augus

Goedemiddag allen,

Ik zit even met een probleem, ik heb afgelopen maandag 2 blikken klaargemaakt voor de gisting:

1. Brewferm pils, 12 liter en dus volgens recept geen suiker toevoeging

2. Muntons Mexican cerveza, 23 liter en ik wilde het suiker na de hoofdgisting toevoegen (is proberen).

Nu staan beide emmers al sinds maandag avond/nacht op een donkere plek waar het +- 20~22 graden is.
Bij mijn vorige blik(ken) was de hoofdgisting erg actief na een paar dagen.

Tot op heden is er geen gisting geweest, ik heb in beide gevallen het gist er bovenop gegooid als ik de emmers open zit er geen schuim op het vloeistof.

Weet iemand wat er aan de hand is, en/of wat ik kan proberen/doen om iets nog recht te trekken?

Bijvoorbaat dank!

William

Is er geen vergisting geweest of is deze al klaar? Zit er bruine rand aan de binnenkant van het gistvat? Mogelijk zie je geen activiteit omdat de emmers niet goed afsluiten.

Nu, na zowat één week, zou je het sg wel eens kunnen meten. Misschien is het al klaar.

Voor een pils is trouwens een vergistingstemperatuur rond kamertemperaturr nogal hoog.

Augus

Zit wel een bruine rand, maar voorheen was deze altijd hoger (maar goed dit is ook de 1e keer dat ik totaal geen suiker toegevoegd heb).

Pils:
SG: 1009

Cerveza:
SG: 1011

In de handleidingen staan geen SG waardes, maar het zou fijn zijn als ik al wat suiker kan toevoegen / kan hevelen.

William

Heb je ook start sg's?

Zo te zien zijn ze redelijk uitvergist. De pils kun je hevelen naar een fles en over een weekje bottelen. Aan de andere zou je nu suiker kunnen toevoegen (als is het een beetje laat, mogelijk dat ie wat langzaam doorgaat).

Augus

Citaat van: William op 15-05-2016  17:45 uHeb je ook start sg's?

Zo te zien zijn ze redelijk uitvergist. De pils kun je hevelen naar een fles en over een weekje bottelen. Aan de andere zou je nu suiker kunnen toevoegen (als is het een beetje laat, mogelijk dat ie wat langzaam doorgaat).

Ja zeker,
Pils: 1040 SG
Cerveza: 1020 SG

William

OK

Pils lijkt klaar met een vergistingsgraad van 80%: dus hevelen of direct bottelen

Cerveza heeft wel een erg laag start sg. Waarschijnlijk was het de bedoeling om al direct het suiker toe te voegen (wat ik nu zou doen). De vergistingsgraad is nu 45%

Succes!

Augus

Super dankjewel voor je hulp!

Augus

Ik lees nu nog eens de instructies na, en ik denk dat ik bij de cerveza al het probleem weet.

In plaats van dat er enkel suiker toegevoegd moet worden kan ik kiezen uit:
1. 1kg Brew Enhancer 2
2. 500g Light Dry Malt + 250g suiker

Nu heb ik op dit moment enkel suiker en pas woensdag de tijd om even naar de winkel te gaan.
Is het toch mogelijk om het enkel met suiker te doen, of heeft die nare bijwerkingen?
En wat doen deze ingrediënten? Ik ben gewend met Brewferm pakketten te werken, dit is nieuw voor me.

William

Met alleen 750 gram suiker wordt het wel een erg leeg bier. Je hebt eigenlijk wel een aandeel aan moutsuikers nodig om het een beetje volheid te geven. Anders geef hen nu alvast 250 gram suiker zodat de gist actief blijft, dan kun je later nog extract toevoegen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.