Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

En het bleef maar schuimen...

Gestart door PeterVH, 09-05-2016 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

PeterVH

Beste brouwers,

Afgelopen weekend genoten van het mooie weer, een bbq en een krat zelf gebrouwen lentebok.

Het bier is half maart gebotteld met 7 g suiker per liter vanwege het ontbreken van koolzuur na de lagering. Opgelost in water en daarna gemengd met jongbier door dat er op te hevelen. Voor de vergisting heb ik gebruik gemaakt van de Wyeast 2206 Bavarian Lager.

Bier is inmiddels lekker op smaak en heeft voldoende koolzuur. (Rare vind ik wel dat het een soort van Weizen uiterlijk heeft gekregen, want ik heb het helder gebotteld en inmiddels komt het troebel uit de fles  :weetniet:
Ik wijt dat laatste maar aan mijn ongeduldigheid, of kan dat ook een andere oorzaak hebben?)

Wat ik echter niet begrijp is dat er drie flesjes waren die bij het openmaken direct begonnen te schuimen en daar ook niet meer mee ophielden. Bij het inschenken schuimden ze ook het glas uit. De smaak was echter niet anders dan de andere flesjes die het wel goed deden.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zou kunnen komen?
Heb ik mijn flesjes niet goed schoongemaakt of is er een andere reden voor?

Gr Peter

broeder

Hoi,
ik vermoed dat je het bij gushing moet zoeken.
Hieronder vind je een aantal tags naar dit verschijnsel:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=23

succes,
broeder Willem

PeterVH

Aha! Ik dacht dat gushing alleen door teveel bottelsuiker kwam  :-[ :-[ ook nog eens omdat het maar 3 van de 25 flesjes betrof ging er geen lampje branden.

Ik heb verder wel gezocht naar overmatig schuim op het forum, maar kwam niet veel verder. Dit is wel een hele handige link met informatie. Dank daarvoor!

Waarschijnlijk dus mijn flessen niet goed schoongemaakt. Ben benieuwd naar de tweede krat... :-\

Dund

Of je hebt de bottelsuiker niet goed door je bottelvat geroerd. Ik heb dat ook eens gedaan. Alle flesjes die ik als eerste had gebotteld hadden veel meer suiker dan de rest. Hierdoor waren erbij die echt meteen leegspoten na het openen.

Jacques

Citaat van: Dund op 09-05-2016  21:51 uOf je hebt de bottelsuiker niet goed door je bottelvat geroerd. Ik heb dat ook eens gedaan. Alle flesjes die ik als eerste had gebotteld hadden veel meer suiker dan de rest. Hierdoor waren erbij die echt meteen leegspoten na het openen.

Inderdaad een zeer voor de hand liggende oorzaak voor dit verschijnsel.

PeterVH

Ik heb mijn bottelsuiker (140 gr) opgelost in 200 cc water en dit nog even gekookt. Daarna in het gistvat gedaan en het bier er in geheveld. Verder heb ik niet meer geroerd. Daarna met een hevel en een vulpijpje de flesjes vanaf de bodem van het vat gevuld.

Volgende keer zal ik 300 cc gebruiken zodat het wat vloeibaarder wordt. Kijken of dat wat beter gaat.

Dund

Je had echt even moeten roeren met je hevelslang. Stel dat je een emmer met ranja vult en dan water erop laat lopen dan mengt dit ook niet goed. De dikke ranja blijft dan onder in je emmer liggen. Hetzelfde heb je met je suiker water.

Sander van Dijk

Citaat van: Dund op 10-05-2016  14:43 uJe had echt even moeten roeren met je hevelslang. Stel dat je een emmer met ranja vult en dan water erop laat lopen dan mengt dit ook niet goed. De dikke ranja blijft dan onder in je emmer liggen. Hetzelfde heb je met je suiker water.

Als je de oplossing voldoende dun maakt hoef je niet te roeren. Voldoende dun wil zeggen minimaal 1 deel suiker op 2 delen water, maar liever nog 1 op 2,5 á 3 delen water. Als je de hevelslang op de bodem van het bottelvat legt krijg je door de kracht waarmee het in het vat loopt al voldoende menging. Als je niet hoeft te roeren heb je minder vermenging met lucht, waardoor je de oxidatie vermindert.

Citaat van: PeterVH op 09-05-2016  23:55 uIk heb mijn bottelsuiker (140 gr) opgelost in 200 cc water en dit nog even gekookt. Daarna in het gistvat gedaan en het bier er in geheveld. Verder heb ik niet meer geroerd. Daarna met een hevel en een vulpijpje de flesjes vanaf de bodem van het vat gevuld.

Volgende keer zal ik 300 cc gebruiken zodat het wat vloeibaarder wordt. Kijken of dat wat beter gaat.

140 gram suiker op 200 cc water is inderdaad veel te weinig water. Als de oplossing afkoelt wordt de stroop nog veel dikker waardoor dit moeilijk mengt zelfs als je flink roert, omdat dit als een koek op de bodem blijft liggen.

PeterVH

Citaat van: Sander van Dijk op 10-05-2016  14:49 uAls je de oplossing voldoende dun maakt hoef je niet te roeren. Voldoende dun wil zeggen minimaal 1 deel suiker op 2 delen water, maar liever nog 1 op 2,5 á 3 delen water. Als je de hevelslang op de bodem van het bottelvat legt krijg je door de kracht waarmee het in het vat loopt al voldoende menging. Als je niet hoeft te roeren heb je minder vermenging met lucht, waardoor je de oxidatie vermindert.

Ik heb dit ook zo gedaan. Ik heb ook de hevelslang de ander kant op gelegd zodat het 'draaien' van het bier de andere kant opgaat en de hevelslang voorzichtig door het bier bewogen.
Het zal wel een combi zijn van dikke suikeroplossing en een vuile fles.

Vrijdag een Weizen bottelen met jullie aanwijzingen (en extra gereinigde flessen  ;D).

DLB

CiteerAls je de oplossing voldoende dun maakt hoef je niet te roeren. Voldoende dun wil zeggen minimaal 1 deel suiker op 2 delen water, maar liever nog 1 op 2,5 á 3 delen water. Als je de hevelslang op de bodem van het bottelvat legt krijg je door de kracht waarmee het in het vat loopt al voldoende menging. Als je niet hoeft te roeren heb je minder vermenging met lucht, waardoor je de oxidatie vermindert.

Als je inderdaad de tijd hebt om het 2 dagen op een natuurlijke manier te laten homogeniseren heb je gelijk. Wil je dezelfde dag nog bottelen is het toch zeker raadzaam met een schone lepel het suikerwater rustig er door heen te roeren (wel zoals gezegd op een rustige manier om kans op oxidatie laag te houden)

Sander van Dijk

Citaat van: DLB op 11-05-2016  09:16 uAls je inderdaad de tijd hebt om het 2 dagen op een natuurlijke manier te laten homogeniseren heb je gelijk. Wil je dezelfde dag nog bottelen is het toch zeker raadzaam met een schone lepel het suikerwater rustig er door heen te roeren (wel zoals gezegd op een rustige manier om kans op oxidatie laag te houden)

Mijn ervaring is en ook van vele anderen op dit forum, dat als je het jongbier over de hete dunne suikeroplossing van 1 deel suiker op 3 delen water hevelt je al voldoende vermenging krijgt. Daarna ga ik uiteraard direct bottelen, want als je dit 2 dagen laat staan is een groot deel van de suiker alweer vergist :) Ik heb nog nooit problemen gehad met een ongelijke druk in de flesjes door een niet goede vermenging van de suiker.

Ik heb al wel vele vragen op het forum gelezen die wel dit probleem hebben, maar eigenlijk altijd is het probleem dat er een te dikke oplossing wordt gebruikt. Als je zoals de topicstarter een oplossing van 140 gram suiker met 200 gram water gebruikt, heb je zelfs met roeren de kans dat je een niet goede vermenging krijgt, omdat de suiker als een dikke koek op de bodem blijft liggen.

Dus gewoon het gewicht aan suiker in 3 x het gewicht aan water oplossen. Even 5 minuutjes koken en dan in het bottelvat gieten en dan het jongbier in je bottelvat hevelen. Als je voor zekerheid wel even rustig roert is er natuurlijk heus geen man over boord.

wilbertd

Verder kunnen niet geheel schone flesjes ook voor gushers zorgen.

DLB

CiteerAls je zoals de topicstarter een oplossing van 140 gram suiker met 200 gram water gebruikt, heb je zelfs met roeren de kans dat je een niet goede vermenging krijgt, omdat de suiker als een dikke koek op de bodem blijft liggen.

Dat lijkt mij inderdaad ook te dik worden, al snel bij afkoelen. Begrijp ook nooit helemaal waarom brouwers hier zo min mogelijk water bij willen gebruiken. Op de 12-20 L die je brouwt maakt die 100-200 ml water ook weinig uit, maar het toevoegen van je suikeroplossing is wel een stuk eenvoudiger.

Het zou kunnen dat het al voldoende mengt als het vloeibaar genoeg is. Ik roer toch altijd voor de zekerheid nog even na.

Jacques

Citaat van: wilbertd op 11-05-2016  09:53 uVerder kunnen niet geheel schone flesjes ook voor gushers zorgen.

Klopt. Altijd zorgen dat je flessen echt schoon zijn. Dat is niet het geval als je de flessen alleen spoelt. Met spoelen verwijder je geen biersteen. En biersteen (calciumoxalaat) kan een bron zijn van spuiters.

Zie ook deze link.

Maar een ongelijke verdeling van bottelsuiker is denk ik toch wel probleem dat ook heel veel voorkomt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.