Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen - Filter slaat dicht na zowel maischen als koken

Gestart door wijmaar, 01-04-2016 08:24 u

Vorige topic - Volgende topic

wijmaar

Morning!

Agelopen zaterdag een weizen gebrouwen volgens onderstaand recept. Bij het filteren na de maisch stappen sloeg mijn hevelfilter met RVS mantel vrij snel dicht (na ca. 500ml). Ik heb op dat moment het filter eruit gehaald, RVS mantel verwijderd, filterbed nog langer laten rusten en opnieuw gefilterd. Dit keer met het gewenste resultaat.

Ik gebruik hetzelfde filter ook voor het koken als hop/eiwit filter, dus daarom RVS mantel weer teruggeplaatst. Echter op het moment dat ik het wort wilde filteren na het koken sloeg het filter weer direct dicht. Uiteindelijk moeten improviseren door het wort door een ontsmette bolzeef te gieten, niet optimaal maar het is in het vat geeindigd (en bij SG meten na een week smaakte het jongbier ronduit top :) ).

Voor de volgende keer echter niet gewenst om het weer op deze manier te moeten doen. Ik ben benieuwd wat volgens jullie het probleem zou kunnen zijn? Ik ben bang dat ik RVS mantel heb gekozen die te krap om de koperbuis zit. Dit heeft er voor gezorgd dat er relatief weinig ruimte tussen mantel en koperbuis zit, en dat ik de mantel vrij dicht in elkaar heb moeten drukken om deze wat breder te maken. Ben benieuwd naar jullie ideeen!

Filter:

Recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk3
Naam receptWeizen
Brouwdatum22-03-2016
BiertypeWeizen
Volume16,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)14 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
14,99 lWater uit Utrecht Beerschoten0,39 gCaCl20,91 gCaSO43,59 mlMelkzuur9,25 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
57 mg/l5 mg/l28 mg/l112 mg/l49 mg/l51 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,966 kgSwaen White (tarwemout)The Swaen3 EBC51,0 %
1,735 kgSwaen PilsenerThe Swaen3 EBC45,0 %
0,154 kgSwaen Munich lightThe Swaen12 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust40,0 °C1 min.10 min.3,9 l/kg
Beta-amylase58,0 °C18 min.10 min.3,9 l/kg
Alfa-amylase68,0 °C15 min.30 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,6 gPerlebellen5,2%75 min.11,3 IBU
11,8 gPerlebellen5,2%10 min.2,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Weihenstephan Weizen (3068)bovengist

Gerb

Op de foto is het niet zo goed te zien, maar ik neem aan dat je twee van dit soort stukjes hebt van geschat 10-15 cm? Dit is veel te kort. De meeste JAVAL filters hebben een ring rondom de buitenrand van de pan. Je heb eigenlijk een tekort aan open oppervlak. Heb je dit systeem al bij eerdere brouwsels gebruikt of met water getest?

wijmaar

Het gehele filter ziet er als volgt uit:

Heb het filter gebruikt voor een vorig mout-brouwsel (blond) en toen bij zowel koken als maischen geen enkel probleem ondervonden.

Hoppenbrouwers

Ik gebruik voor koken een enkel filtertje zoals op de eerste foto, nog nooit dichtgeslagen. Bij maisch filteren volstaan een koperen buis met sleuven er in geslepen.
Een kleine aanpassing aan dit filter en het is opgelost dus :)

mr.chelsea

Ik heb een zelfde soort filter, koperbuis met zaagsnedes en een rvs mantel. Werkt prima! Heb je misschien de rvs mantel teveel in elkaar gedrukt erop gemonteerd?? Beetje rekken kan helpen.

Hay

Ik gebruik bij zowel het maischen als het koken een filter van koperbuis met zaagsnedes zonder rvs mantel en heb nooit problemen met filteren.
Dus je zou je af kunnen vragen of je die rvs mantel nodig hebt.

tdp

Citaat van: Hay op 01-04-2016  13:04 uIk gebruik bij zowel het maischen als het koken een filter van koperbuis met zaagsnedes zonder rvs mantel en heb nooit problemen met filteren.

Idem hier,

Groet,
de TDP

broeder

Hoi,
Naast de al gegeven opmerkingen over het niet gebruiken van het vlechtwerk bij het maisch-filteren, zie ik dat je 51 % tarwe gebruikt.
Tarwe heeft minimaal vliesjes voor een goed filterbed.
Mocht je ook met je hevelfilter (zonder mantel) problemen hebben, is het aan te bevelen om wat zemelen door je maisch te roeren.
Hierdoor kan je een beter filterbed verkrijgen.

Groet,
broeder Willem

Roelof

Citaat van: Hay op 01-04-2016  13:04 uIk gebruik bij zowel het maischen als het koken een filter van koperbuis met zaagsnedes zonder rvsmantel en heb nooit problemen met filteren.
Dus je zou je af kunnen vragen of je die rvsmantel nodig hebt.
Wat voor hop gebruik je, pallets of bloemen?

wijmaar

Bedankt voor alle tips!

Filteren zonder mantel ging prima! Maar zal de zemelen tip onthouden!

Ik heb hop bloemen gebruikt, heb wel het idee dat de rvs mantel dan waarde toevoegt. Denk echter toch dat de mijne wat te dicht gedrukt is. Straks maar eens naar de bouwmarkten voor een maatje groter!

Hay

Citaat van: Roelof op 01-04-2016  23:35 uWat voor hop gebruik je, pallets of bloemen?

Beide heb ik niet echt een voorkeur net wat er is.

Roelof

Citaat van: Roelof op 01-04-2016  23:35 uWat voor hop gebruik je, pallets of bloemen?

Ik hoor net van een zeer gewaardeerd gilde lid  :groots:  dat het pellets zijn in plaats van pallets.
Dat klopt, pallets hebben nog nooit mijn filter verstopt, ;D pellets wel.  :'(

Roelof

Vandaag een IPA gebrouwen, met bloemen. de brouwketel bijna helemaal leeg. ( 250 ml )  ;D
Dat lukt me met PELLETS niet. ( 2500 ml )  >:(

Jacques

Citaat van: Hay op 01-04-2016  13:04 uIk gebruik bij zowel het maischen als het koken een filter van koperbuis met zaagsnedes zonder rvs mantel en heb nooit problemen met filteren.

Je hebt het rvs vlechtwerk niet nodig bij het filteren van je maisch omdat de kafdeeltjes een filterbed vormen rond de hevelfilter.

Het rvs vlechtwerk is vooral bedoeld voor het filteren van gehopte wort. Het houdt dan kleine hopdeeltjes en grote eiwitvlokken tegen.

wijmaar

Bedankt voor de tips! Heb het vlechtwerk vervangen door een maatje groter, zodat ik het iets minder in elkaar hoefde te drukken. Gisteren getest, doet het perfect!! Daarnaast is de stuntel weizen alles behalve verkeerd uitgepakt:

Roelof

Citaat van: wijmaar op 22-04-2016  08:05 uBedankt voor de tips! Heb het vlechtwerk vervangen door een maatje groter, zodat ik het iets minder in elkaar hoefde te drukken. Gisteren getest, doet het perfect!! Daarnaast is de stuntel weizen alles behalve verkeerd uitgepakt:

Proficiat. Zo zie je maar weer, het wort altijd bier.  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

18148

Gestart door Wybe

Reacties: 16
Gelezen: 8559

31079

Reacties: 11
Gelezen: 3447

15204

Gelezen: 3675

39182

Gelezen: 2260

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.