Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verstokte gisting dus echt niet bottelen?

Gestart door Vrutterbier, 23-03-2016 19:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Vrutterbier

Dag allen,
Ik ben nieuw hier, beginnende blikbrouwer en kan nog veel leren.
De eerste batch Coopers Canadian Blonde is supermooi gelukt, maar mijn vraag gaat over de tweede:

Ik heb 5 maart een Better Brew Belgian Abbey volgens protocol gemaakt, met toevoeging van 1000 gram Spray dried malt extract Amber.
Begin SG = 1056.
De vergisting is na een week opgehouden, misschien omdat hij de tweede nacht gedropt is naar 17 graden Celcius?
De SG is nu 1022.
Ik heb eergister toch even een flesje gebotteld met een schepje suiker.
Die smaakt vandaag superlekker en er is ook CO2 gevormd, dus de gist is niet geheel dood.
Wat te doen?
De hele batch al wel bottelen of nog een kunstgreep uithalen, en welke dan.
Alvast bedankt brouwers.

Battum80

Was de temperatuur tijdens de gehele periode 17 graden of alleen op een bepaald moment? Welke gist heb je gebruikt, die er standaard bij zat? En hoe meet je het SG (hydrometer of refractometer)

Flogiston

Ik heb een vermoeden dat geduld hier een gewenste zaak is.  :biersmile:

KingKarel

Eens, geduld. Ook als is het moeilijk... ;D

Fermon

Ik ga er van uit dat er een bovengist is gebruikt. Was er na de 2e nacht (17 graden) nog wel activiteit in het waterslot, en werd deze geleidelijk minder in de loop van de dagen?
Zo ja... dan denk ik dat het uitgegist is.

Als je het bier langere tijd in het gist vat laat staan met gist sediment onder in het vat je kan last krijgen van bijsmaken aan het bier, dit omdat de dode gistcellen op een gegeven moment openbreken en bepaalde stoffen afgeven.

Eventueel kan je het ook overhevelen na een ander vat zodat er geen dode gist meer onder in het vat zit. En deze wat warmer neerzetten en kijken of je SG nog wat daalt.

Ik heb laatst ook een bier gebotteld met een eind SG van 1021 is een heerlijk hier geworden.

Je geeft aan dat de smaak goed is na het "proef" bottelen, dus... Ik zou het gaan  bottelen in jou geval :biersmile:

Gerlachus

Vul een paar flesjes met wisselende hoeveelheid suiker en laat ze een paar dagen staan. Voeg eventueel wat bottelgist toe. Na een week openmaken en kijken welk flesje goed is.
In de tussentijd wel overhevelen want niet te lang op de gist laten staan.

KingKarel

Pas wel op met bieren te vroeg bottelen. Het kan goed gaan, maar je krijgt er ook wel eens gushers van. Het bottelen met verschillende hoeveelheden suiker is een aardig idee, maar je zou dan langer moeten wachten om te weten welke hoeveelheid de juiste is.

Mijn advies zou zijn: overhevelen en dan wachten...

Vrutterbier

Bedankt voor de reacties.
De dip in temperatuur is in de tweede nacht geweest en het bubbelen is wel geleidelijk afgenomen.
De gist was inderdaad de originele bijgevoegde gist.

Ik heb zojuist een combinatie van de aangedragen adviezen gemaakt:
8 liter + 4 g/l suiker gebotteld en de andere 8 liter zonder de gistkoek opnieuw in het vat gedaan onder waterslot.

Ben benieuwd, ik laat het wel even weten.

Vergelijkbare Topics (7)

39919

Reacties: 45
Gelezen: 4571

27317

Reacties: 19
Gelezen: 6105

1179

Reacties: 27
Gelezen: 19741

14579

Reacties: 7
Gelezen: 2564

35231

Reacties: 23
Gelezen: 5649

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.