Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suiker toevoegen vanwege laag start SG?

Gestart door Gadiot, 25-02-2016 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Gadiot

Even een vraag. Ik heb net dit recept gebrouwen: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23099.msg352198.html#msg352198

Ik heb met exact aan de hoeveelheden gehouden. SG voor het koken zag er goed uit maar nu het na het koken in het gistvat zit blijkt het SG een stuk lager te zijn. SG 1082 ipv. 1091. Een probleem wat ik vaak heb..
Qua volume kwam ik precies uit.

Dat er wat minder alcohol in komt maakt me niet uit maar ik vroeg me af of de smaak beïnvloed wordt door een 9 punten lager SG.
Ik heb me namelijk wel precies aan de hopgiften gehouden van het recept. Klopt het dat het dan nu in theorie bitterder wordt als het origineel? 

Kortom: is het verstandig om suiker toe te voegen om naar het gewenste SG te komen?

Edit: klopt het dat ik dan 600 gram (!) suiker zou moeten toevoegen om op 1091 uit te komen?

hobbybob

Je hebt 9 SG puntjes lager ( 9 x 0,136 = 1,2% ) dus een procentje lager alc gehalte als je dezelfde SVG halt.

Die ene procent zal uiteindelijk niet veel uithalen tav het "orgineel", als het nou 4 of 5 procent is dan wel.

Voor de precieze hoeveelheid suiker moet je even in het rekencentrum zijn van je brouwsoftware.

Battum80

Kan het zijn dat je het SG voor koken van warme wort hebt gemeten en na koken van koude wort? (Met een hydrometer)

Gadiot

Citaat van: Battum80 op 25-02-2016  14:55 uKan het zijn dat je het SG voor koken van warme wort hebt gemeten en na koken van koude wort? (Met een hydrometer)

Ik meet het inderdaad als het nog warm is maar ik corrigeer voor de temperatuur. Ik snap dat het wat zal afwijken misschien maar niet zoveel lijkt me.

Jacques

Citaat van: Gadiot op 25-02-2016  15:40 uIk meet het inderdaad als het nog warm is maar ik corrigeer voor de temperatuur. Ik snap dat het wat zal afwijken misschien maar niet zoveel lijkt me.

Neem het verlies voor lief en laat je maatglas met wort tot kamertemperatuur afkoelen en meet dan je SG.
Of schaf een refractometer aan. Die zijn heel handig om het SG te volgen tijdens het brouwproces.

Gadiot

Citaat van: Jacques op 25-02-2016  22:29 uNeem het verlies voor lief en laat je maatglas met wort tot kamertemperatuur afkoelen en meet dan je SG.
Of schaf een refractometer aan. Die zijn heel handig om het SG te volgen tijdens het brouwproces.

Refractometer staat op mijn lijstje en de RIS staat lekker te pruttelen.

Maar nog even voor mijn eigen begrip. Klopt het nu dat als het SG lager uitvalt als het orginele recept het eindresultaat meer bitter smaakt (minder start suikers - zelfde hoeveelheid hop) in vergelijking met het orgineel? Of is het eind SG meer bepalend voor de zoet/bitter balans?

JanEric

Dat klopt.
de bitterheidsindex wordt bepaald door de verhouding BU:GU, waarbij bij GU de oorspronkelijke SG bedoeld wordt.
Als die lager is dan gaat de index dus omhoog.

Johnny Stardust

In aanvulling op de vraag van Gadiot...

Kun je ongestraft tijdens het brouwproces nog moutextract of suikers toevoegen? Dan wel aan het begin van de hoofdgisting, tijdens de hoofdgisting of bij de nagisting?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 26-02-2016  18:47 uIn aanvulling op de vraag van Gadiot...

Kun je ongestraft tijdens het brouwproces nog moutextract of suikers toevoegen? Dan wel aan het begin van de hoofdgisting, tijdens de hoofdgisting of bij de nagisting?

Ja dat kan. Het bier wordt er straffer van...  :)

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 26-02-2016  21:28 uJa dat kan. Het bier wordt er straffer van...  :)

Kijk aan, zo is Hendrik dus geboren :)

Zit er verschil in de effecten van moutextract en suiker? Of maakt dat niet uit?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 26-02-2016  21:33 uZit er verschil in de effecten van moutextract en suiker? Of maakt dat niet uit?

Ja als je kristalsuiker gebruikt krijg je in verhouding meer hogere alcoholen en esters dan wanneer je moutextract gebruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

21170

Reacties: 11
Gelezen: 4036

1319

Reacties: 16
Gelezen: 14206

30347

Gestart door RayVelcoro

Reacties: 17
Gelezen: 4038

42956

Reacties: 2
Gelezen: 638

18454

Reacties: 35
Gelezen: 18669

41823

Reacties: 7
Gelezen: 1948

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.