Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Slurry afgieten of niet

Gestart door Jukkie, 12-02-2016 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Waarschijnlijk wel eens aan bod gekomen maar ik heb geen eenduidig antwoord kunnen vinden - als dat al bestaat.
Ik heb een paar keer een giststarter gemaakt uitgaande van een Wyeast smackpack en wort van wortextract. De starter doe ik dan in zijn geheel bij het wort. Dus even goed zwenken zodat alles in suspensie is, en alles toevoegen.
Nu lees ik ook wel eens mensen de bovenstaande vloeistof afgieten en alleen de slurry toevoegen. Kijk, en hier begrijp ik het niet meer want:
Deze slurry bestaat toch voor het grootste deel uit afgestorven gistcellen?
Kan iemand voor mij de na- en voordelen noemen van alleen de slurry toevoegen versus slurry+vloeistof?

RienP

De slurry bestaat voor het grootste deel uit in rust zijnde levende! gistcellen. Als je het enkel van de "zwevende" gistcellen moet hebben dan blijft er niet veel over van je starter.

Ik laat de gist bij het maken van een starter over het algemeen bezinken in de koelkast. Bij de start van de brouwdag haal ik de starter uit de koelkast. Als ik zover ben dat de gist bij het bier kan, giet ik de vloeistof af en giet wat afgekoelde wort bij de gist. Even roeren of schudden en dan bij de rest van de wordt gieten.

Edit:
Een echt voordeel of nadeel van ook de vloeistof meegieten is er volgens mij niet. Je verdunt er alleen je wort er wel een beetje mee.

Sander van Dijk

Citaat van: RienP op 12-02-2016  11:44 uEdit:
Een echt voordeel of nadeel van ook de vloeistof meegieten is er volgens mij niet. Je verdunt er alleen je wort er wel een beetje mee.

Een nadeel zou kunnen zijn, dat je startervloeistof niet lekker smaakt.

Robert1968

Us bin zunig. Ik gooi alles bij mijn wort. Mijn giststarters zijn meestal 2 l, dat is toch zo'n 10% bier extra!

Als de giststarter (met moutextract) al niet lekker smaakt (nooit geproefd trouwens), dan vraag ik me af of het bier wel zo lekker wordt, ook al giet je de vloeistof af.

Ik compenseer wel mijn hopgiften voor deze verdunning.

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 12-02-2016  11:57 uUs bin zunig. Ik gooi alles bij mijn wort. Mijn giststarters zijn meestal 2 l, dat is toch zo'n 10% bier extra!

Als de giststarter (met moutextract) al niet lekker smaakt (nooit geproefd trouwens), dan vraag ik me af of het bier wel zo lekker wordt, ook al giet je de vloeistof af.

Ik raad je aan om een geroerde starter waaraan gistvoeding is toegevoegd toch eens te proeven.

Zuinigheid is best, een perfect smakend bier is beter!

Robert1968

Ik weet niet of dit representatief is, want dezelfde gistvoeding voeg ik ook toe aan 20 l wort. En die proef ik ook niet.

De giststarter wordt immers ruim 10x verdund bij toevoeging aan het wort. Niet onwaarschijnlijk dat diverse componenten dan onder hun smaakdrempel uitkomen. Ik belucht mijn giststarters niet (enkel drupje olijfolie), misschien dat dat uitmaakt (geen oxidatie).

Brusteph

Ik lees vaak dat je de giststarter gerust in zijn geheel kan werpen indien ze minder dan 10% van het wortvolume uitmaakt.

Tegenwoordig probeer ik mijn giststarter klaar te hebben op het moment dat ze bij het wort geworpen moet worden (dus +/- 24 uur op voorhand in gang zetten); je hebt dan een goed beluchte en vitale starter zodat ook het wort niet meer belucht moet worden en de gisting snel op gang komt. Als ik de starter eerder voorbereid, dan zet ik ze in de koelkast en giet de bovenste vloeistof af alvorens de slurrie toe te voegen. Die vloeistof smaakt doorgaans inderdaad niet goed en je kan dan de densiteit van die vloeistof (geoxideerd bier) meten om een idee te hebben van de te verwachten attenuatie.

Nu heb ik wel gelezen dat je in de bovenste vloeistof de gistcellen zal terugvinden die het langzaamst uitvlokken maar die dus ook de meest doorgedreven vergisting en opkuis voor hun rekening nemen. Als je meerdere generaties hergebruikt, lijkt het dan best om de hele giststarter toe te voegen omdat je die gistcellen anders wegselecteert (ook al doe je dat sowieso in zekere mate als je je gistbodem hergebruikt). Ofwel kan je dan, zoals ik doe, een deel van de giststarter apart zetten voor toekomstig gebruik alvorens de rest in de koelkast te laten bezinken om bij je wort te werpen.

Serge VL

Wat schrijven de gist goeroes hier rond:

Sommige brouwers bezinken de gisstarter oplossing voor ze enten. Ze decanteren de verbruikte wort van de gisstarter en voegen enkel de gist toe aan hun brouwsel. Dit is bijzonder voordelig bij gebruik van grote starters onderworpen aan continue beluchting of op een roer plaat. De verbruikte wort in je giststarter is in dit geval slecht van smaak, en je moet voorkomen dat toevoegen aan uw bier. Als de grootte van de starter is groter dan 5 % van het biervolume, laat de gist eerst bezinken, en voeg dan alleen de gist toe. Als u deze methode gebruikt, zorg ervoor dat de gist volledig is bezonken alvorens te decanteren. Door het laten bezinken van de giststarter in hetzelfde vat waar die in opgekweekt is gedurende 12h bereikt deze zijn finaal SG wat hem in staat stelt zijn glycogeen reserves op te bouwen. Indien het decanteren van de gisstarter te vroeg gebeurt (onvoldoende uitzakken) worden de minder flocculant gistcellen mee afgegoten en het zijn net deze gistcellen die zorgen dat je een laag eind dichtheid krijgt bij je vergisting daar deze als laatste gaan bezinken en dus het langste actief zijn.
Laat de starter volledig de suikers in de gisstarter verwerken alvorens te decanteren.

Bron: Yeast The Practical Guide to Beer Fermentation Chris White with Jamil Zainasheff

Robert1968

Ja, inderdaad voor beluchtte of geroerde starters waarbij het bier geoxideerd raakt.

Bij een onbeluchtte starter met moutextract, maak je eigenlijk je (ongehopt) bier in een klein volume dat prima hoort te smaken (afgezien van het geconcentreerde gistcomplex, maar dit verdun je later weer).

Sander van Dijk

Citaat van: Robert de Boer op 12-02-2016  15:09 uJa, inderdaad voor beluchtte of geroerde starters waarbij het bier geoxideerd raakt.

Bij een onbeluchtte starter met moutextract, maak je eigenlijk je (ongehopt) bier in een klein volume dat prima hoort te smaken (afgezien van het geconcentreerde gistcomplex, maar dit verdun je later weer).

Ik ging inderdaad uit van een geroerde en beluchtte starter met gistvoeding en een miniem drupje olijfolie. Dat wil ik zelf niet 10% van mijn bier laten worden, maar inderdaad wordt het een heel ander verhaal als het over een niet geroerde en niet beluchtte starter gaat.

homoeccentricus

Ik doe het volgens deze methode: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30145.msg460456.html#msg460456

Mijn regels:
 - volume giststarter maximaal 5% van batch (10% is volgens mij te veel)
 - slurrie toevoegen en heel hard en heel lang schudden (bv avond voor het brouwen) - geen magneetroerder
 - volledige giststarter toevoegen @high kraeusen - er is dan geen gevaar van oxidatief bier

Jacques

Citaat van: Serge VL op 12-02-2016  14:50 uWat schrijven de gist goeroes hier rond:

Sommige brouwers bezinken de gisstarter oplossing voor ze enten. Ze decanteren de verbruikte wort van de gisstarter en voegen enkel de gist toe aan hun brouwsel. Dit is bijzonder voordelig bij gebruik van grote starters onderworpen aan continue beluchting of op een roer plaat. De verbruikte wort in je giststarter is in dit geval slecht van smaak, en je moet voorkomen dat toevoegen aan uw bier. Als de grootte van de starter is groter dan 5 % van het biervolume, laat de gist eerst bezinken, en voeg dan alleen de gist toe. Als u deze methode gebruikt, zorg ervoor dat de gist volledig is bezonken alvorens te decanteren. Door het laten bezinken van de giststarter in hetzelfde vat waar die in opgekweekt is gedurende 12h bereikt deze zijn finaal SG wat hem in staat stelt zijn glycogeen reserves op te bouwen. Indien het decanteren van de gisstarter te vroeg gebeurt (onvoldoende uitzakken) worden de minder flocculant gistcellen mee afgegoten en het zijn net deze gistcellen die zorgen dat je een laag eind dichtheid krijgt bij je vergisting daar deze als laatste gaan bezinken en dus het langste actief zijn.
Laat de starter volledig de suikers in de gisstarter verwerken alvorens te decanteren.

Bron: Yeast The Practical Guide to Beer Fermentation Chris White with Jamil Zainasheff

Ik heb zeer goede ervaringen door juist niet alle suikers te laten vergisten in de starter. Op het moment namelijk dat de suikers op zijn teert de gist al weer in op de voorraad glycogeen. Het moment waarop alle suiker op zijn ben ik voor. Ik heb immers niet de mogelijkheid om 7 * 24 uur mijn starter in de gaten te houden.
Ik zet de starter in een koelkast en koelt het wort terug naar zo'n 2 ºC. Na zo'n 24 uur is alle gist uitgezakt en heb ik een helder vloeistof boven de gist. De vloeistof giet ik weg zo'n uur voor gebruik en de gist warmt weer wat op en gaat vervolgens bij het wort.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 13-02-2016  09:09 uIk heb zeer goede ervaringen door juist niet alle suikers te laten vergisten in de starter. Op het moment namelijk dat de suikers op zijn teert de gist al weer in op de voorraad glycogeen. Het moment waarop alle suiker op zijn ben ik voor. Ik heb immers niet de mogelijkheid om 7 * 24 uur mijn starter in de gaten te houden.
Ik zet de starter in een koelkast en koelt het wort terug naar zo'n 2 ºC. Na zo'n 24 uur is alle gist uitgezakt en heb ik een helder vloeistof boven de gist. De vloeistof giet ik weg zo'n uur voor gebruik en de gist warmt weer wat op en gaat vervolgens bij het wort.
Mijn vertaling was misschien niet zo goed, dat is wat Chris White bedoelde: Niet alle suikers laten omzetten tijdens het opkweken, laat ook nog suikers over zodoende dat tijdens het uitzakken de gist met de resterende suikers zijn glycogeen reserves kan op te bouwen.

dennisbier

Ik zet de roerder uit, laat bezinken voor een uur en giet af wat kan.
Als het niet bezinkt gaat alles er gewoon in.
Eej Jukkie. Ik zou er niet moeilijk overdoen. Ook in het wort wat je niet als bezinksel ziet zit nog een heleboel gist.

David Steeman

Als je de start maakt op de magneetroerder, laten bezinken in de koelkast en afgieten! Anders verdun je je bier met een slecht smakende vloeistof. Proef er maar eens van wanneer je je volgende starter afgiet :-)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.