Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting komt niet opgang

Gestart door ArjanvH, 05-01-2016 21:56 u

Vorige topic - Volgende topic

ArjanvH

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik het onderstaande gebrouwen:

Europees pils:

Begin-sg 1045
Eind-sg 1015
Opbrengst: 23 liter
bitterwaarde: 25,7 IBU
kleurwaarde: 5,6 EBC

Maisch
beslagwater: 14 liter
maischtijd: 1 uur
temperatuur: 65 °C

Vergistbare ingrediënten
pilsmout   3,95   kg
gerstevlokken   400   gr
carapils mout   135   gr

Kook
spoelwater 27 liter
kooktijd 1 uur 15 min

hop
northern brewer 8%         25 gr      23,8 IBU   begin v/d kook
hallertauer Hersbrucker  2,5%   11 gr      1,7 IBU   laatste 10 min. v/d kook
hallertauer Hersbrucker  2,5%   14 gr      0,1 IBU   laatste min. v/d kook

overig
ultramoss 1 theel.    laatste 15 min. v/d kook

gist
fermentis saflager S-23

gisting
vergisting 12 °C
afrijping 4 weken op 3 °C

Helaas komt de vergisting niet op gang en ben ik rond gaan zoeken en nu denk ik dat ik te weinig gist gebruikt heb.

Ik had namelijk 1 zakje (11.5 gr) besteld en daar stond op 2x 11.5 gr in 20 tot 30 liter.

Dus had er nog een zakje bijbesteld en dit zou dus genoeg moeten zijn.

Maar omdat de vergisting niet op gang kwam ben ik rond gaan zoeken.
Nu blijkt het dat er op het bijbesteld zakje 2x 11.5 gr in 10 tot 15 liter staat.

Iemand enig idee wat ik had moeten aanhouden? :weetniet:
Wat kan ik het beste doen om de vergisting nog op gang te krijgen? Kan ik het beste nog extra gist toevoegen?

Thamerdal

Yup. Ondergist is dubbele hoeveelheid gist.

Oxhead

Ik zou de temperatuur wat verhogen naar een graad of 15.
 :brouwen:

ArjanvH

Bedankt voor de reacties. Ik ga de temperatuur ophogen naar 15 graden

Citaat van: Thamerdal op 05-01-2016  22:07 uYup. Ondergist is dubbele hoeveelheid gist.
Kan ik nu nog extra gist toevoegen door er 2 extra zakjes in te doen? En kan ik het er dan gewoon doorheen roeren?

Jacques

Citaat van: ArjanvH op 06-01-2016  21:05 uBedankt voor de reacties. Ik ga de temperatuur ophogen naar 15 graden
Kan ik nu nog extra gist toevoegen door er 2 extra zakjes in te doen? En kan ik het er dan gewoon doorheen roeren?

Verhogen van de temperatuur naar 15 ºC kan zorgen voor meer ester. Vermoedelijk zal dit in dit geval maar beperkt zijn omdat esters vooral de eerste 72 uur na de start van de vergisting aangemaakt worden.

Extra gist toevoegen kun je natuurlijk altijd doen. Gewoon over het jongbier strooien. Roeren is niet nodig (is een extra oxidatierisico).

Thamerdal

Citaat van: ArjanvH op 06-01-2016  21:05 uBedankt voor de reacties. Ik ga de temperatuur ophogen naar 15 graden
Wat Jaques zegt. Gist strooien en wachten of ie weer verder gaat vergisten.

ArjanvH

Gelukkig zat gister mijn extra gist bij de post. Ik heb deze gelijk toegevoegd en hij begon gelijk te bubbelen. Helaas vanmorgen was de vergisting weer gestopt en stond er geen druk meer op het waterslot.

Moet ik nog even geduld hebben? Of is er nog iets wat ik zou kunnen doen of is het helaas een verloren zaak :'(?

Oxhead

Citaat van: ArjanvH op 09-01-2016  12:43 uGelukkig zat gister mijn extra gist bij de post. Ik heb deze gelijk toegevoegd en hij begon gelijk te bubbelen. Helaas vanmorgen was de vergisting weer gestopt en stond er geen druk meer op het waterslot.

Moet ik nog even geduld hebben? Of is er nog iets wat ik zou kunnen doen of is het helaas een verloren zaak :'(?

Als het gelijk begint te bubbelen na toevoeging van de droge gist zal het opgeloste koolzuur in je jongbier vrijkomen. Dus denk ik dat er al gistactiviteit was.
Zo snel komt een vergisting met korrelgist namelijk niet op gang.
Wat is het SG nu?

De HaAn

Je hebt foto's gemaakt van de 2 gebruikte gistzakjes het eerste gistzakje heft een tht van 10-2013, gist kan lang bewaard worden maar de activiteit van dit zakje kan toch wel verminderd zijn.

ArjanvH

Citaat van: De HaAn op 10-01-2016  12:40 uJe hebt foto's gemaakt van de 2 gebruikte gistzakjes het eerste gistzakje heft een tht van 10-2013, gist kan lang bewaard worden maar de activiteit van dit zakje kan toch wel verminderd zijn.

Bedankt voor je reactie, misschien had ik het er even bij moeten zetten maar de foto komt van internet.  Ik weet niet precies hoe oud de zakjes waren volgens mij wel allemaal van 2016 of 2017.

Maar ik heb er eigenlijk nooit goed opgelet misschien waren er wel een paar bijna op de datum. Volgende keer maar beter opletten voor de zekerheid.

Oxhead

ArjanvH

Ik heb hem net gemeten mijn SG is nu 1010.

abroeders

Dus je hebt waarschijnlijk een lek gistvat en is de hoofdvergisting inmiddels al lang voorbij. Mijn ervaring is dat lager gisten minder heftig vergisten en dus geleidelijker CO2 druk opbouwen. Als je gistvat niet 100% luchtdicht is, kan dit weglekken zodat het lijkt dat je geen vergisting hebt.
Ik weet niet zeker of S23 een diacetyl rust nodig heeft, zo ja, dan kun je bij 1.010 je temperatuur al wel naar boven zetten naar een graadje of 18 voor een paar dagen.

Oxhead

Citaat van: ArjanvH op 11-01-2016  19:47 uIk heb hem net gemeten mijn SG is nu 1010.

Dus paniek om niets  ;) komt helemaal goed.
Succes verder.

ArjanvH

Gelukkig maar! Bedankt allemaal! :biersmile:

Jacques

Citaat van: ArjanvH op 12-01-2016  20:40 uGelukkig maar! Bedankt allemaal! :biersmile:

Een lekkend gistvat is jammer genoeg een bekend verschijnsel. Zie dit artikel uit de wiki behorende bij het forum.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.