Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisten wordt minder (bubbelt minder hard)

Gestart door Nickvd, 23-11-2015 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Nickvd

Ik heb zaterdag overdag mijn blik in het vat gedaan. In de avond begon het waterslot al mooi te bubbelen. Gisteren en vannacht ging het behoorlijk vlot, bijna constant bubbels. Echter net keek ik en nu duurt het telkens circa 7 a 8 seconden voordat eer een bubbel komt.

Is het normaal dat dit zo snel afneemt?

Alvast bedankt voor de reacies. (bierblik is Coopers Sparkling Ale)

abroeders

Citaat van: Nickvd op 23-11-2015  21:20 uIk heb zaterdag overdag mijn blik in het vat gedaan. In de avond begon het waterslot al mooi te bubbelen. Gisteren en vannacht ging het behoorlijk vlot, bijna constant bubbels. Echter net keek ik en nu duurt het telkens circa 7 a 8 seconden voordat eer een bubbel komt.

Is het normaal dat dit zo snel afneemt?

Alvast bedankt voor de reacies. (bierblik is Coopers Sparkling Ale)
Dit wil zeggen dat je hoofdvergisting voorbij is. Je jongbier is bezig aan de navergisting. De laatste beetjes suiker worden genuttigd en allerlei afvalstoffen van de gist worden opgeruimd.
Als je van plan was om over te hevelen naar een navergistingsvat is dit 'het' moment.
Over een paar dagen zal het waterslot heel rustig worden. 1 blubje in de x minuten. Dan kun je een SG monster nemen. Een paar dagen later doe je dat nog eens. Als het SG niet meer daalt in deze periode en het eind SG is ongeveer wat je verwacht had (volgens handleiding of berekende SVG) dan kun je gaan bottelen.

Nickvd

Citaat van: abroeders op 23-11-2015  21:27 uDit wil zeggen dat je hoofdvergisting voorbij is. Je jongbier is bezig aan de navergisting. De laatste beetjes suiker worden genuttigd en allerlei afvalstoffen van de gist worden opgeruimd.
Als je van plan was om over te hevelen naar een navergistingsvat is dit 'het' moment.
Over een paar dagen zal het waterslot heel rustig worden. 1 blubje in de x minuten. Dan kun je een SG monster nemen. Een paar dagen later doe je dat nog eens. Als het SG niet meer daalt in deze periode en het eind SG is ongeveer wat je verwacht had (volgens handleiding of berekende SVG) dan kun je gaan bottelen.

Super, dankjewel voor de reactie. Dacht misschien is het wel wat snel. Vandaar. Ik heb net even gemeten, duurde 1x 24 sec, de andere keer 47 sec. Ik zal rustig nog1 a  2 dagen wachten voor ik ga meten. Bedankt!

Suppahh

Bij mijn eerste brouwsel heb ik gemeten bij 1 bubbel per 6 minuten.

Over het algemeen, na tips, is het klaar bin 1 bubbel per 5 minuten en dan suiker toevoegen en bottelen.

abroeders

Het tellen van minuten tussen bubbels is een zeer onnauwkeurige methode om hier je bottelmoment mee te bepalen. In het begin is het handig hieraan enig houvast te hebben om te bepalen wanneer je je SG metingen kunt uitvoeren. Na verloop van een aantal brouwsels ga je gevoel krijgen voor wanneer de vergisting geƫindigd is. Zelfs tot lang na einde vergisting kan het waterslot blijven bubbelen door CO2 wat vrijkomt uit je bier. Hoeveel is afhankelijk van recente temperatuursschommelingen, luchtdrukverandering etc. Bij het verschil tussen 1 bubbel per 2, 3, 5, 6 of zelfs 10 minuten is geen scheidslijn aan te geven wanneer de vergisting klaar is. Het is pas klaar om te bottelen nadat je geconstateerd hebt dat er dagenlang al geen SG daling heeft plaatsgevonden. Hiervoor dien je 2 metingen uit te voeren met een aantal dagen hiertussen. Wat ook wel eens vergeten wordt is om het eind SG te vergelijken met de te verwachten SVG. Brouwsoftware doet een voorspelling van het eind SG, evenals de handleidingen van de bierpaketten. Komt jouw waarde in de buurt, dan dit je veilig. Zit jouw waarde er nog ver boven, dan is het misschien een gestokte vergisting.

Jacques

Citaat van: abroeders op 24-11-2015  09:47 uHet tellen van minuten tussen bubbels is een zeer onnauwkeurige methode om hier je bottelmoment mee te bepalen. In het begin is het handig hieraan enig houvast te hebben om te bepalen wanneer je je SG metingen kunt uitvoeren. Na verloop van een aantal brouwsels ga je gevoel krijgen voor wanneer de vergisting geĆ«indigd is. Zelfs tot lang na einde vergisting kan het waterslot blijven bubbelen door CO2 wat vrijkomt uit je bier. Hoeveel is afhankelijk van recente temperatuursschommelingen, luchtdrukverandering etc. Bij het verschil tussen 1 bubbel per 2, 3, 5, 6 of zelfs 10 minuten is geen scheidslijn aan te geven wanneer de vergisting klaar is. Het is pas klaar om te bottelen nadat je geconstateerd hebt dat er dagenlang al geen SG daling heeft plaatsgevonden. Hiervoor dien je 2 metingen uit te voeren met een aantal dagen hiertussen. Wat ook wel eens vergeten wordt is om het eind SG te vergelijken met de te verwachten SVG. Brouwsoftware doet een voorspelling van het eind SG, evenals de handleidingen van de bierpaketten. Komt jouw waarde in de buurt, dan dit je veilig. Zit jouw waarde er nog ver boven, dan is het misschien een gestokte vergisting.

Het aantal bluppen zegt toch wel het een ander over het verloop van de vergisting. Als er eerst steeds bluppentreintjes uit het waterslot komt en daarna zo af en toe een blub mag je aannemen dat de vergisting grotendeels ten einde is.
Andere uiterlijke kenmerken waaraan je kunt zien dat de vergisting ten einde is zijn de helderheid van het bier en de hoeveelheid schuim op het bier.

Uiteraard geeft de hydrometer je ook houvast. Indien de hydrometer/refractometer 3 dagen geen lagere waarde geeft mag je aannemen dat het bier is uitgegist. Er zijn echter gisten die heel langzaam nagisten zoals saisongisten. Daarbij kun je verrast worden...
Op gistras is de vergistingsgraad die gehaald wordt verschillend. Voor een goede inschatting of het bier is uitgegist is het van belang te weten wat de gemiddelde vergistingsraad van je gist is. Je moet je gist leren kennen...
Houd er ook rekening mee dat de vergistingsgraad ook afhankelijk is van meer factoren dan alleen de gebruikte gist. Voor meer informatie over de te halen vergistingsgraad verwijs ik naar het artikel in de wiki.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.