Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoelang mag gisting duren?

Gestart door edensan, 01-11-2015 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

edensan

Hoi allemaal,

Ik heb vorige week donderdag bier gebrouwen.
De eerste 2 dagen gingen mijn bellen zo hard als een aquariumpompje en zwakte daarna met de dag af.
Inmiddels zijn we 10 dagen verder en nog bubbelt mijn bier eens in de 2 minuten ongeveer heel onregelmatig.
Nu is mij  vraag is dit acceptabel? Mij SG zat gister nog op 1018 volgens de software zou die op 1011 moeten uitkomen (begin sg was 1060)
Morgen was het plan om nieuwe wort op de gist te doen, maar die zit nog in nagisting.
ik moet dus overhevelen naar een bottelemmer, is dit een verstandige keuze?

gr Edwin

Jacques

Op welk eind SG je uitkomt is van heel wat factoren afhankelijk. Lees dit wiki-artikel over vergistingsgraad.

Zo te merken is het bier nagenoeg uitgegist. Je kunt dan beter niet overhevelen omdat dit kan leiden tot oxidatie. Als je wil overhevelen kun je dat beter eerder doen wanneer er wat meer koolzuur wordt gevormd die bescherming biedt tegen oxidatie.
Meet het SG over een dag of 3 nog een keer. Als het SG niet gedaald is en het waterslot nog minder werkt kun je gaan bottelen.

edensan

Citaat van: Jacques op 01-11-2015  22:36 uOp welk eind SG je uitkomt is van heel wat factoren afhankelijk. Lees dit wiki-artikel over vergistingsgraad.

Zo te merken is het bier nagenoeg uitgegist. Je kunt dan beter niet overhevelen omdat dit kan leiden tot oxidatie. Als je wil overhevelen kun je dat beter eerder doen wanneer er wat meer koolzuur wordt gevormd die bescherming biedt tegen oxidatie.
Meet het SG over een dag of 3 nog een keer. Als het SG niet gedaald is en het waterslot nog minder werkt kun je gaan bottelen.

Bedankt

Het is nu 2 dagen op 1018 (net weer gemeten) maar wel activiteit in het waterslot.
vandaar dat ik wil overhevelen en wachten tot activiteit in het waterslot 0 is.

gr Edwin

Jacques

Citaat van: edensan op 01-11-2015  23:11 uBedankt

Het is nu 2 dagen op 1018 (net weer gemeten) maar wel activiteit in het waterslot.
vandaar dat ik wil overhevelen en wachten tot activiteit in het waterslot 0 is.

gr Edwin

Zoals ik schreef is het beter niet meer over te hevelen om het risico van oxidatie te voorkomen. Wel is het zo dat na overhevelen het bier wat beter uitgist.
Wachten tot geen enkele activiteit van het waterslot is niet nodig. Als er zo om de 3 tot 4 minuten een blub komt kun je bottelen. Voor de zekerheid kun je dan wat minder bottelsuiker gebruiken. Bijvoorbeeld 6 g per liter.

edensan

Citaat van: Jacques op 01-11-2015  23:31 uZoals ik schreef is het beter niet meer over te hevelen om het risico van oxidatie te voorkomen. Wel is het zo dat na overhevelen het bier wat beter uitgist.
Wachten tot geen enkele activiteit van het waterslot is niet nodig. Als er zo om de 3 tot 4 minuten een blub komt kun je bottelen. Voor de zekerheid kun je dan wat minder bottelsuiker gebruiken. Bijvoorbeeld 6 g per liter.

Bedankt Jacques  :groots:

Vergelijkbare Topics (7)

29225

Reacties: 2
Gelezen: 1687

31-07-2015 14:22 u
door homoeccentricus
12601

Reacties: 8
Gelezen: 3124

20790

Gestart door Ko

Reacties: 39
Gelezen: 12432

10697

Gestart door Leonardo

Reacties: 3
Gelezen: 2429

28366

Reacties: 6
Gelezen: 2323

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.