Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen zonder koelen, wie doet het?

Gestart door koffie, 03-10-2015 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Het is mij al enkele keren gebeurt dat ik een brouwdag afsloot zonder te koelen. Meestal lag de oorzaak in problemen met apparatuur (koeler vergeten, koeler werkt niet, geen stromend water en/of water voorhanden, bevroren slangen) of omwille van de tijd.
Nooit heb ik dit terug geproefd in het bier. Sterker nog : gisteren heb ik een homebrew van 3.5 jaar oud op welke zonder koelen is gebrouwen. Prima bier en geen enkele rare smaak.
Er zijn voors en tegens te benoemen voor zowel koelen of niet koelen.
Grootste reden om te koelen :zo snel mogelijk onder de temperatuur komen waar de minder fijne beestjes kunnen groeien. Aan de andere kan : als je gistvat schoon en gedesinfecteerd is, en je vult deze met dampen wort van 95 graden .. hoe groot is de kans dat er uberhaupt iets zal gaan groeien?
Het niet koelen scheelt tijd, bespaart water (en evt. stroom) en *kan* de kans op infecties verkleinen (geen gedoe met mogelijk vieze koelers en slangen).
Ik denk er steeds meer over om gewoon helemaal niet meer te koelen.
Ik geef toe: wel of niet koelen hangt ook een beetje van je situatie af, wellicht kan je het gistvat niet op brouwlocatie laten staan en dan is slepen met wort van 90 graden geen slim idee.

Ik ben benieuwd wat de voor en tegenstanders van beide methodes aan deze discussie kunnen toevoegen?

Ferry1978

Ik koel ook niet, na het koken hevel ik het wort over in een plastic vat, sluit de deksel en laat hem een nacht staan.
De volgende dag doe ik de gist er bij en zet ik het vat in de gistkast.
Heb geen vergelijk met wel koelen maar het bier smaakte tot nu toe altijd prima.

Jacques

Nog niet zo lang geleden is een soortgelijke discussie geweest op het forum.

Zie het topic Hoe snel koelen

Ik geef hier opnieuw mijn reactie:

Citaat van: Jacques op 16-09-2015  22:23 uOok ik heb heel wat jaren geleden de "Australische" methode gebruikt, lang voordat er melding over gedaan werd op het internet (dat heb je als je zo'n 35 jaar brouwt...).
Je krijgt er inderdaad geen geïnfecteerd bier mee. Het grote nadeel van deze methode is dat doordat het bier langere tijd op een hoge temperatuur staat je veel meer Mallardproducten krijgt. Voor een donker bier niet zo'n probleem maar voor een lichtgekleurd bier niet gewenst. Snel koelen zorgt voor een frisser bier.

Actief koelen van wort wordt algemeen toegepast in commerciële brouwerijen. Dat is niet alleen omdat ze op deze wijze sneller kunnen werken, maar ook omdat de kwaliteit van het bier beter is als je snel koelt. In nagenoeg alle wetenschappelijke boeken over het brouwen van bier wordt dit ook als zodanig benoemd.
Overigens zijn de brouwerijen op dit moment bezig met het terugdringen van het waterverbruik. Daarbij is het overslaan van het koelen van het wort geen optie. Wel probeert men het water dat gebruikt wordt voor het koelen nuttig in te zetten. Zie bijvoorbeeld hier.

In de jaren 90 van de vorige eeuw heb ik aan de hand van gegevens die deelnemers aan het ONK destijds moesten aanleveren gekeken welke handelingen leidden tot een hogere score. Van alle handelingen die ik destijds bekeken heb was het actief koelen de handeling die het meest leidde tot een hogere score.

Ferry1978

Dat is duidelijk, zonder koelen een prima bier.
Met koelen een nog beter bier😀

Jacques

Citaat van: Ferry1978 op 04-10-2015  18:31 uDat is duidelijk, zonder koelen een prima bier.
Met koelen een nog beter bier😀

Dat geldt voor heel wat meer zaken. Een uitstekend bier is een optelsom van veel handelingen...

Markiej87

Ik ben altijd een beetje bang dat mijn vaten niet tegen (bijna) kokend wort kunnen.

koffie

Van de week een test gedaan. Die vaten kunnen er wel tegen (in ieder geval de bekende stevige vaten met extra ring op het deksel). Ik had deze keer een afsluitdop erop gedaan ipv een leeg waterslot. Vond het vat toch niet zo fijn  >:D Allemaal deuken erin.
Volgende keer eens testen met een leeg waterslot met filter/watjes oid.

Jacques

Citaat van: koffie op 12-10-2015  13:15 uVan de week een test gedaan. Die vaten kunnen er wel tegen (in ieder geval de bekende stevige vaten met extra ring op het deksel). Ik had deze keer een afsluitdop erop gedaan ipv een leeg waterslot. Vond het vat toch niet zo fijn  >:D Allemaal deuken erin.
Volgende keer eens testen met een leeg waterslot met filter/watjes oid.

Zoals ik al schreef heb ik in het verleden ook gebrouwen zonder geforceerd te koelen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van polyethyleen jerrycans die ik zo vol mogelijk deed, maar ik heb ook van grote vaten gebruikt. Bij de vaten had ik in de opening in de deksel voor het waterslot een slang gestoken met daarin een luchtfilter. Infecties werden op deze manier voorkomen.

Later ben ik een koelspiraal gaan gebruiken en dat heeft geleid tot frisser smakende bieren.

orangeloo

Stukje tekst uit de cursus (hier op het forum):
Naast het voorkomen van infecties nog twee andere redenen voor het snel afkoelen. Als het wort op een hoge temperatuur blijft staan kan er een stof gevormd worden die DMS genoemd wordt (dimethylsulfide). DMS geeft een gekookte groente smaak aan het bier.

Dus bij deze de vraag..... Hoe zit het met de vorming van DMS als je niet terug koelt?

koffie

Ik heb nog nooit een DMS smaak herkend in bieren die op die manier gebrouwen zijn. Zoals al eerder gepost: recent een 3.5 jaar oud bier op wat niet gekoeld was, maar gewoon buiten in de sneeuw is gezet.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 13-10-2015  21:48 uDus bij deze de vraag... Hoe zit het met de vorming van DMS als je niet terug koelt?

DMS kan gevormd worden na het koken als het wort boven de 80 ºC zit. 
Als je voldoende lang gekookt hebt valt het met de DMS vorming na het koken mee.
Door snel te koelen direct na het koken wordt de kans op vorming van DMS in het traject tussen de 100 en 80 ºC minimaal.

MO

De lange thermische belasting van het wort zorgt wel voor een (veel) lager hoprendement. Wat minder bitter maar vooral minder hoppig.

homoeccentricus

Normaal worden voor de nochill methode zo van die "cubes" gebruikt: http://hyperfox.info/webalbum03/finalproducttransferredtocubetocoolovernight.jpg - door het afkoelen krimpt het volume van het wort en ontstaat onderdruk. Zo blijft het wort steriel.

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 14-10-2015  15:48 uzo van die "cubes"

"polypins".

Die zijn ook ideaal om (niet te kort) na de hoofdgisting naartoe over te hevelen en dan als het uit gegist is rechtstreeks uit schenken/tappen. Benaderd het 'Cask Ale' idee.

Edit: draadje

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 14-10-2015  16:07 u"polypins".
Kunnen ""polypins""  tegen kokend wort?

seed7

Ze zijn van LDPE, dat kan normaal gesproken probleemloos tegen ~80°C, kortstondig ~95°C, "smeltpunt" ~120°C. Echt kokend zou ik er niet in doen.

Ingo

koffie

Citaat van: MO op 14-10-2015  15:22 uDe lange thermische belasting van het wort zorgt wel voor een (veel) lager hoprendement. Wat minder bitter maar vooral minder hoppig.
Dat staat zo'n beetje haaks op wat iedereen roept die no-chill doet .. ?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.