Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe spoelen in een herms?

Gestart door marbroer, 17-09-2015 18:05 u

Vorige topic - Volgende topic

marbroer

Zoals aangegeven ben ik druk bezig met het verzamelen van mijn herms installatie.
Nu ben ik toe aan het spoelgedeelte.

Kan je hier het water uit je verwarmingsketel gebruiken?

John

DenMaarten

Citaat van: John op 17-09-2015  18:53 uTuurlijk.

En meteen ook op de juiste temperatuur [emoji4]

marbroer

Dat is mooi!
Even kijken hoe ik daar een mooie oplossing voor kan bedenken.
Of is er al iemand die hiervoor een schema heeft.
Ik heb 3 x 50 liter fust en twee solar 24 V pompjes daar moet het toch uitvoerbaar mee zijn?

ejet

Citaat van: marbroer op 17-09-2015  20:16 u[...]
Of is er al iemand die hiervoor een schema heeft.
[...]
Zie hier: Gestart met bouwen van herms van sunlight.
Succes met bouwen! Laat weten / zien hoe het is geworden!

marbroer

Ben nu spullen / materiaal aan het verzamelen, zodra ik ga bouwen maak ik een verslag.

GekkeGwuido

Deze draadjes van Blackheart heb ik met veel plezier gelezen. Ooit...
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=216077

Zooms

Ik gebruik het warme water uit mijn HLT als spoelwater. Aan het einde van het maischproces heb je dat water toch niet meer nodig voor verwarmingsdoeleinden.

EDIT: Spraakverwarring! Dacht dat je met verwarmingsketel je CV ketel bedoelde, en dan met name de warm-tapwater kant hiervan. Waarschijnlijk bedoel je gewoon je HLT, en dat is precies wat ik hierboven probeerde te zeggen. ;D

dutch food geek

Vanuit je heetwaterton naar je pomp, naar de ingang van je spiraal, vanuit je spiraal dan naar de maischton...
Voordeel... Spiraal ook meteen schoongespoeld...

Rikkertdedonder

En hoe meet je dan de hoeveelheid water af om te spoelen? Er zit in je HLT 50 liter en je wilt bijvoorbeeld 10 liter om te spoelen.

bierinjisp

Zie vaak peilglazen voorbij komen maar ik heb (voor mijn te bouwen HERMS) uit China een digitale flow meter gekocht met een klep. Hierbij kan je precies instellen hoeveel water je wilt toevoegen. Bij het bereikte volume gaat de klep dicht.

JAVAL

Je kunt het ook van de andere kant benaderen, niet de hoeveelheid spoelwater is bepalend maar de hoeveelheid wort in je kookketel en/of het SG van het wort in je kookketel. Dan spoel je totdat je dat bereikt hebt.
Jaap

Vergelijkbare Topics (7)

27393

Reacties: 13
Gelezen: 5225

1448

Reacties: 16
Gelezen: 15045

36332

Reacties: 29
Gelezen: 8022

31408

Gestart door Ansius

Reacties: 1
Gelezen: 1009

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.