Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Toevoegen gluten voor helder bier

Gestart door Hoppenbrouwers, 29-08-2015 03:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Na het lezen van een artikel van Adrie over tarwe en de helderheid van bier viel me het volgende stukje op:

De onderzoekers verklaren het verhelderende effect van tarwe als volgt. Tarwe bevat gluten en deze gluten verbinden zich met polyfenolen (tanninen) in het bier en vormen deeltjes. Kleine deeltjes blijven in het bier zweven, terwijl grote deeltjes naar de bodem zakken. De concentratie waarin deze gluten voorkomen bepalen of de deeltjes blijven zweven (troebel bier) of dat zij uitzakken (helder bier). Hoe meer gluten, hoe groter de deeltjes en hoe helderder het bier. Daarnaast worden de eiwitten uit de tarwe in bier gebrouwen met goed gemodificeerde mouten meer afgebroken en vormen kleinere deeltjes. In bier gebrouwen met slecht gemodificeerde mout blijven de eiwitten groter en zakken hierdoor sneller uit.

Nu vroeg ik me dus af of het extra toevoegen van gluten aan je beslag uiteindelijk kan helpen om een helderder bier te krijgen doordat je zorgt voor meer grotere deeltjes die de uitzakking kunnen bevorderen. Ik heb nog een pot pure gluten staan die ik hiervoor kan gebruiken.
Is er iemand die dit al eerder geprobeerd heeft en weet of dit werkt? Zou een relatief eenvoudige en goedkope methode zijn om helder bier te krijgen.

orangeloo

Een aantal weken geleden vroeg een kennis aan mij of ik wist wat Chinese galnoten waren.
Hij is vrachtwagen chauffeur en had deze vervoerd.
Hij vertelde dat deze werden gebruikt tijdens de bierbereiding om het bier helder te krijgen.
Ik heb eerst even zitten goolglen voor ik het hier wilde posten, maar kan er weinig over vinden.
Maar toen ik deze topic las moest ik daar gelijk weer aan denken.
Nou geloof ik niet dat er in galnoten gluten zitten overigens.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-08-2015  03:01 uNu vroeg ik me dus af of het extra toevoegen van gluten aan je beslag uiteindelijk kan helpen om een helderder bier te krijgen doordat je zorgt voor meer grotere deeltjes die de uitzakking kunnen bevorderen. Ik heb nog een pot pure gluten staan die ik hiervoor kan gebruiken.

Mooie gelegenheid om het uit te testen.

Hopbier

homoeccentricus

Vlak voor het flessen het bier koudbotsen en klaren met gelatine.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Drents Hopbier op 29-08-2015  13:36 uMooie gelegenheid om het uit te testen.

Hopbier
Dat kan, maar ik doe liever wat vooronderzoek zodat ik wat data heb waar ik het uit af kan leiden dan dat ik mogelijk een hele spaarzame brouwdag ga verspillen aan trial and error.
Citaat van: homoeccentricus op 29-08-2015  14:17 uVlak voor het flessen het bier koudbotsen en klaren met gelatine.
Dat is totaal geen antwoord op mijn vraag.

homoeccentricus

Citaat van: Hoppenbrouwers op 29-08-2015  14:33 uDat is totaal geen antwoord op mijn vraag.

Toch wel, als je goed tussen de lijnen door leest.  :P

Amateurke

Citaat van: Orangeloo op 29-08-2015  13:00 uEen aantal weken geleden vroeg een kennis aan mij of ik wist wat Chinese galnoten waren.
Hij is vrachtwagen chauffeur en had deze vervoerd.
Hij vertelde dat deze werden gebruikt tijdens de bierbereiding om het bier helder te krijgen.
Galnoten --> gallotanine --> eiwit-looistof: klaring !

Vergelijkbare Topics (7)

33861

Reacties: 5
Gelezen: 2211

25579

Gestart door Edolem

Reacties: 4
Gelezen: 2481

12749

Reacties: 7
Gelezen: 3575

36330

Reacties: 15
Gelezen: 3261

28448

Reacties: 14
Gelezen: 6858

18476

Reacties: 19
Gelezen: 8839

38290

Reacties: 10
Gelezen: 1891

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.