Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter te vroeg klaar

Gestart door mbroek, 16-06-2015 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

mbroek

Voor mijn volgende blonde was ik een korrelgist van plan, maar een stoofpotje met Rochefort erin verleden week deed mij besluiten om die gist op te kweken. In eerste instantie ging dat ook niet zo goed, 1 opkweek flesje is in de gootsteen beland. (ik weet het, maar het bier was al gered). Het andere flesje begon langzaam maar nu vandaag staat 1,5 liter lekker te roeren. Ik denk dat vanavond of morgenochtend de erlemeyer in de koeling kan.

Brouwen staat gepland voor volgende week, misschien dit weekend al maar zeker niet eerder. Nu gaat die erlemeyer in een losse koelbox, maar die wil ik eigenlijk niet de hele week gebruiken (teveel lawaai en staat steeds in de weg) en in mijn gewone koelkast is geen plaats.

Kan ik morgen gewoon de slurry eruit halen en in de koeling zetten of is dat een heel slecht plan. Afsluitbare potjes heb ik genoeg. Infectie ligt natuurlijk op de loer, het is toch een extra handeling.

Het is ook altijd wat hè, maar beter dan te laat klaar voor gebruik.

Chiel.

#bewaren_giststarter

bert braadslee

Starter afgieten, slurry in een ontsmet flesje doen en een dag voor de brouwdag weer ff opstarten met een wat wort en voeding.
Als je veel slurry hebt kan je ook gokken dat ie een weekje in de koeling wel overleefd.
Wel op tijd uit koeling halen ander gaat het niet goed.
 :brouwen:

homoeccentricus

Slurry overgieten in een goed ontsmet honingpotje. De startervloeistof toevoegen tot je een laag starterbier boven de slurry van een vijftal cm hebt. Goed afsluiten en in de koelkast bewaren. Voor het brouwen opnieuw een starter maken.

mbroek

Ik denk dat de optie van Bert wel bijna goed zal gaan, ik heb 147 miljard cellen nodig, ik zou op (hoe nauwkeurig is dat) tussen 170 en 190 uitkomen. Moet ik niet kliederen natuurlijk, want dan komt de starter er weer bij. Ik heb nog wel wat over in de koelkast.
Maar het best zie ik dat als ik het in potjes doe.

Koud slurrie toevoegen doe ik nooit, 's morgens op de brouwdag haal ik die uit de koeling.

bert braadslee

Citaat van: homoeccentricus op 16-06-2015  17:57 uSlurry overgieten in een goed ontsmet honingpotje. De startervloeistof toevoegen tot je een laag starterbier boven de slurry van een vijftal cm hebt. Goed afsluiten en in de koelkast bewaren. Voor het brouwen opnieuw een starter maken.

Dat heb ik ook een keer gedaan, dat doe ik niet meer.
De combinatie tussen een laag starterbier & een goed afgesloten potje is dramatisch. De gist werkt ook bij lage temperatuur door en gaat CO2 maken, bij het openmaken van de pot begint het hele zaakje uitzonderlijk te schuimen en zit je hele aanrecht onder gistprut en kan je niet meer brouwen!
Beter om gist zonder voedsel op te bergen in een bijna afgesloten flesje. Colaflesje van een halve liter (oid) dicht draaien en een kleine slag terug geven zodat de eventueel op te bouwen druk weg kan. Als je de hygiënische toestand van je koelkast niet vertrouwd kan je krimpfolie om de bovenkant van je fles trekken.

mbroek

Nu je het zegt, de vorige slurry die in de koelkast stond perste zich ook naar buiten. Ik was vergeten het deksel er losjes op te doen.

De starter was net klaar en heb ik in de koelbox gezet voor vannacht. Morgenochtend maar eens kijken hoe dik de slurry is en of die een beetje knap uit de erlemeyer wil. Wordt vervolgt en bedankt voor zover met meedenken.

homoeccentricus

Citaat van: bert braadslee op 16-06-2015  20:19 uDat heb ik ook een keer gedaan, dat doe ik niet meer.
De combinatie tussen een laag starterbier & een goed afgesloten potje is dramatisch. De gist werkt ook bij lage temperatuur door en gaat CO2 maken, bij het openmaken van de pot begint het hele zaakje uitzonderlijk te schuimen en zit je hele aanrecht onder gistprut en kan je niet meer brouwen!
Beter om gist zonder voedsel op te bergen in een bijna afgesloten flesje. Colaflesje van een halve liter (oid) dicht draaien en een kleine slag terug geven zodat de eventueel op te bouwen druk weg kan. Als je de hygiënische toestand van je koelkast niet vertrouwd kan je krimpfolie om de bovenkant van je fles trekken.

Nog nooit meegemaakt. Je kan slurry uiteraard maar bewaren wanneer het hele ding volledig is uitgegist. Maar bewaren in een pet-fles met een half losgeschroefde dop is natuurlijk een goed idee. Zo maak ik ook mijn starter.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 16-06-2015  17:57 uSlurry overgieten in een goed ontsmet honingpotje. De startervloeistof toevoegen tot je een laag starterbier boven de slurry van een vijftal cm hebt. Goed afsluiten en in de koelkast bewaren. Voor het brouwen opnieuw een starter maken.

Beter is het slurry niet te bewaren onder bier. Alcohol heeft een negatieve invloed op de gist. Beter is het het bier af te gieten en in plaats daarvan water boven de gist te zetten.

homoeccentricus

Citaat van: Jacques op 17-06-2015  22:15 uBeter is het slurry niet te bewaren onder bier. Alcohol heeft een negatieve invloed op de gist. Beter is het het bier af te gieten en in plaats daarvan water boven de gist te zetten.

Vele van de beste Amerikaanse homebrewers bewaren slurry onder bier. Gedurende maanden. Blijft die slurry ook maanden bruikbaar onder water?

mbroek

Citaat van: Jacques op 17-06-2015  22:15 uBeter is het slurry niet te bewaren onder bier. Alcohol heeft een negatieve invloed op de gist. Beter is het het bier af te gieten en in plaats daarvan water boven de gist te zetten.

Jammer maar dat gaat nu niet meer lukken. Vanmorgen heb ik het meeste uit de erlemeyer afgegoten en de rest opgeschud om het over te kunnen gieten in een kleiner potje. Nu staat het nog uit te zakken. Maar al doende leren we.

Ik had zoiets ook al ergens gelezen, Spa blauw is beter dan kraanwater neem ik aan? In ieder geval ga ik het aankomend weekend wel gebruiken.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 17-06-2015  22:36 uVele van de beste Amerikaanse homebrewers bewaren slurry onder bier. Gedurende maanden. Blijft die slurry ook maanden bruikbaar onder water?

Ja. De slurry is zelfs beter bruikbaar. Onder invloed van alcohol heb je meer autolyse en gaat de kwaliteit van je gist achteruit.

Het onderstaande plaatje komt uit het boek Brewing Yeast Fermentation Performance van Karherine Smart. Te zien is de invloed van alcohol en temperatuur op het vrijkomen van proteases uit de gist. Door autolyse komen deze enzymen vrij.

Er zijn meldingen dat gist onder steriel water jaren lang bewaard zou kunnen worden. Ik heb artikelen gelezen waarbij deze methode werd aanbevolen voor low budget gistbanken,

Zie ook http://www.probrewer.com/library/archives/keeping-your-yeast-healthy-longer/

Volgens Danstar is het beter niet alle suikers te verwijderen, maar een maand opslaan van gistslurry zonder suiker zou wel een prima vergisting opleveren. Zie http://www.danstaryeast.com/articles/viability-storage-and-measurement

homoeccentricus

Het wassen van gist is het voorwerp van heel wat controverse en discussies. In het artikel dat je aanhaalt schrijft Chris White zelf: "White Labs has had mixed success with sterile water storage, so time will tell if this procedure will work for craft breweries."

In een artikel van Fermentis, www.fermentis.com/wp-content/uploads/2010/07/2010_TT_EN_HD.pdf,  staat het volgende: "In case of repitching, yeast must not be stored out of beer for long periods, even at low temperatures, as yeast glycogen levels will fall causing slow fermentations".

Dit is dus helemaal geen uitgemaakte zaak.

Jacques

Ik raad ik niet aan om de gist echt te wassen (en zeker niet met zuren).

Wel is het raadzaam om de alcoholstress te verminderen. Dat kan heel simpel door het bier boven de gist te vervangen door water. Er is dan sprake van verdunning en niet van volledige verwijdering van het bier.

Overigens vermindert de hoeveelheid glycogeen ook als de gist onder bier staat. Dit is inherent aan het feit dat er geen sprake is van vergisting. Lang bewaren van een slurry is daarom sowieso geen goed idee.

homoeccentricus

Een ander probleem is de pH: opdat er geen bacteriën in de slurry kunnen groeien, moet de pH onder 4.6 zitten. Dat lukt met bier, maar niet met gedistilleerd water...

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 18-06-2015  22:25 uEen ander probleem is de pH: opdat er geen bacteriën in de slurry kunnen groeien, moet de pH onder 4.6 zitten. Dat lukt met bier, maar niet met gedistilleerd water...

Dat is natuurlijk eenvoudig op te lossen door indien nodig een kleine hoeveelheid zuur toe te voegen. Daarbij moet worden opgepast dat de pH niet te laag wordt. Ook dat is niet bevorderlijk voor de vitaliteit van de gist.

Overigens zal de pH niet al te sterk stijgen door verdunning met water door bufferwerking.

Verder merk ik op dat de pH van de bewaarvloeistof stijgt door autolyse.
Hieronder weer een plaatje uit het boek Brewing Yeast Fermentation Performance van Karherine Smart.
Te zien is dat onder invloed van alcohol sprake is van een snelle stijging van de pH van gistslurry. Dit komt doordat er stoffen uit de gist vrijkomen.
De stijging van de pH heb ik ook gezien bij mijn experiment waarbij gekeken is naar de invloed van het op de gist laten staan van je bier.

homoeccentricus

Dit is zeer complexe materie, te zijner tijd moeten we hier zeker nog eens op terugkomen, met meer gegevens. Ondertussen blijkt in ieder geval dat bij mij het bewaren van slurry onder bier in de koelkast goed werkt. Bij hergebruik wordt heel wat geld uitgespaard, en vervalt eigenlijk het argument dat brouwen met gedroogde gist beduidend goedkoper is.

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 19-06-2015  18:25 uDit is zeer complexe materie, te zijner tijd moeten we hier zeker nog eens op terugkomen, met meer gegevens. Ondertussen blijkt in ieder geval dat bij mij het bewaren van slurry onder bier in de koelkast goed werkt. Bij hergebruik wordt heel wat geld uitgespaard, en vervalt eigenlijk het argument dat brouwen met gedroogde gist beduidend goedkoper is.

Het is inderdaad een zeer complexe materie.

Voor wat betreft het bewaren onder bier is het denk ik goed te realiseren dat het ene bier niet het andere is. Met andere woorden een pils heeft heel wat meer alcohol dan een zware tripel of barleywine.

Over één ding is iedereen het wel eens: bewaar je slurry koud en niet te lang.

Hier nog een aardig artikel over het bewaren van gist van Wyeast. https://www.wyeastlab.com/com-yeast-harvest.cfm

mbroek

Nog even over het bewaren onder bier Jacques, in mijn geval ging het om de giststarter. Daar zal ongetwijfeld ook wat alcohol inzitten, de vraag is alleen hoeveel. Er is niet veel kans geweest op uitgisten, het is gebruikt om een depot op te kweken.

Ik denk dat je niet echt van bewaren onder bier kunt spreken, of een heel licht bier dan of bedoel je ook starterswort als bier.

De slurry is nu met vers starterswort uit de koeling op kamertemperatuur en staat langzaam te roeren. Morgen brouwen en zien of de gist gezond lijkt. Bij twijfel splits ik de batch en doe het meeste met korrelgist.

Jacques

Als het goed is heb je je starter gemaakt met niet al te zware wort. Het meest ideaal is een begin SG van 1040. Je hebt dan een beperkte hoeveelheid alcohol. Uitgaande van een vergistingsgraad van 75-80% is dat ongeveer 4%.
Niet een probleem. Veel hobbybrouwers brouwen zware bieren en dan is te overwegen waard om het bier boven de gist te vervangen door water.
Verder heb je de gist niet lang bewaard. De duur van bewaren speelt een belangrijke factor bij de achteruitgang van de kwaliteit van je gist.
Door nu weer verse wort te geven breng je de gist weer verder in conditie. De korrelgist heb je niet nodig lijkt mij of je moet een heel groot brouwsel willen aanzetten met de giststarter.

mbroek

De starter was gewoon standaard 1.040. Het bier waar het in moet valt ook wel mee, het wordt ongeveer 13 liter met een SG van 1.062. Het zal vast wel allemaal goed gaan, maar wel prettig om een backup in huis te hebben.

mbroek

Gisteren gebrouwen, afgelopen nacht is de vergisting goed begonnen. Het waterslot staat bijna niet meer stil.

Gistermorgen had ik de roerder uitgezet. In de middag heb ik eerst nog een groot deel van de starterswort kunnen afgieten. Het was bij kamertemperatuur toch nog redelijk uitgezakt in een paar uur tijd.

Al met al weer een aantal leuke dingen erbij geleerd.

wonnink

Misschien twee leuke filmpjes over het wassen van de gist.

De eerste:

uitleg over het wassen van de gist

De tweede:

hier zie je hoe ze de gist toevoegen (op het laatst van het filmpje)

Ze vermengen het op het laatst nog met wat water, wij hebben dit gedaan met wort, even laten staan tot deze begon te werken en toen het geheel erbij gegooid.

Als ik alles goed heb begrepen kan je op deze methode de gist vrij lang bewaren.

Gr Erwin

Jacques

Voor alle duidelijkheid: ik raad niet aan om de gist te wassen. Daar heb ik minder goede ervaringen mee. Zeker met een zuurwassing moet je oppassen. Voor je het weet gooi je het kind met het waswater weg...

mbroek

Bij opkweek uit een flesje ook zinloos denk ik. Je begint met weinig en alles wat erbij komt is niet vervuild. Gist wassen begin ik niet aan.

Ziet er toch niet uit alsof het naar de wasserij moet:

Zoals ik het nu doe bewaar ik de gist in fabrieksflesjes en haal ik het eruit pas als ik het nodig heb. Volgende keer beter plannen voorkomt bewaarproblemen. De datum om Westmalle te gaan drinken staat al in mijn agenda.

Vergelijkbare Topics (7)

21409

Reacties: 24
Gelezen: 9071

29489

Reacties: 5
Gelezen: 2232

1468

Gestart door roco

Reacties: 3
Gelezen: 8331

10876

Gelezen: 1931

27592

Gelezen: 1672

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.