Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting stilgevallen

Gestart door Hpps, 20-05-2015 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Hpps

Beste collega's,

Vorige weekend een soort Sint-Bernardus gebrouwen. 25 liter
Na brouwen had ik een SG 1071 (refractometer)
De eerste dagen ging alles goed na drie dagen 1046 maar nu na 10 dagen zit ik nog steeds op 1035.
Ik voegde 3 zakjes Wyeast toe en de nodige gistvoeding.  Wat kan ik hier nog doen?

Ik brouwen ook een trippel 20 liter.
Na het brouwen had ik een SG 1061
Tevens 3 zakjes Wyeast en gistvoeding.
Na 4 dagen dit ik nog op 1036 en ligt alles stil.

Beide bieren gisten in een klimaatkast aan 22 graden.
Wat is jullie advies? Ik heb nog 2 zakjes gist welke nu aan het zwellen zijn?

Alvast bedankt.

mvg,
Kurt

tdp

Citaat van: Hpps op 20-05-2015  13:28 uBeste collega's,

Vorige weekend een soort Sint-Bernardus gebrouwen. 25 liter
Na brouwen had ik een SG 1071 (refractometer)
De eerste dagen ging alles goed na drie dagen 1046 maar nu na 10 dagen zit ik nog steeds op 1035.
Ik voegde 3 zakjes Wyeast toe en de nodige gistvoeding.  Wat kan ik hier nog doen?

Heb je de waarden van de refractometer omgerekend? Je kunt deze namelijk niet een op een omrekenen tijdens de vergisting. Het handigste is hiervoor BrouwHulp/BrouwVisie te gebruiken, of het rekentooltje van HansH (volgens mij.

Wat was de afgelezen Brix, vanwaar je bepaald hebt dat je op een SG van 1035 zit?

Groet,
de TDP

Hpps

Beste TDP,

Ik ben nog maar een beginnende brouwer, al vast bedankt voor je hulp.

Ik heb bij de start en nu gewoon enkele druppels op mijn refractometer gedaan.
Op mijn refractormeter zie ik geen brix alleen OE.
Kan je mij even op weg helpen voor de toekomst?

mvg,
kurt

Pim

Lijkt inderdaad op het onjuist toepassen van de refractometer.

Wanneer je in (bv) BrouwHulp die huidige "1035" invult dan geeft dat een bijbehorende Brix waarde van 9.0

Vervolgens vul je als "start" in BrouwHulp de 1071 (bijbehorende Brix waarde is 17,7) en bij "tijdens vergisting" de eerder gevonden Brix waarde 9,0. Dit geeft dan een geschat eind SG van 1014 (en dus niet 1035 !), een SVG van 80,3% en een alcohol percentage van 7,4%.

Deze methode zal niet helemaal waterdicht zijn maar geeft een aardige indicatie. Samen met het feit dat de vergisting al een aantal dagen stil lijkt te staan is het niet onwaarschijnlijk dat de vergisting gewoon klaar is en je kunt gaan bottelen.

tdp

Citaat van: Pim op 20-05-2015  13:55 uLijkt inderdaad op het onjuist toepassen van de refractometer.

Wanneer je in (bv) BrouwHulp die huidige "1035" invult dan geeft dat een bijbehorende Brix waarde van 9.0

Vervolgens vul je als "start" in BrouwHulp de 1071 (bijbehorende Brix waarde is 17,7) en bij "tijdens vergisting" de eerder gevonden Brix waarde 9,0. Dit geeft dan een geschat eind SG van 1014 (en dus niet 1035 !), een SVG van 80,3% en een alcohol percentage van 7,4%.

Deze methode zal niet helemaal waterdicht zijn maar geeft een aardige indicatie. Samen met het feit dat de vergisting al een aantal dagen stil lijkt te staan is het niet onwaarschijnlijk dat de vergisting gewoon klaar is en je kunt gaan bottelen.

1014 lijkt mij een prima eind SG. Over 2 dagen nog eens meten en als het dan niet gedaald is, bottelen :) Niks aan de hand, alleen de refractometer verkeerd toegepast ;)

Groet,
de TDP

Hpps

Aha,
Ik gebruik ook BrouwHulp en ik dacht dat ik bij de module SG, Brix, Plato vanboven bij SG gewoon mijn begin moest ingeven en bij "tijdens of na gisting" mijn SG moest ingeven.

Niet dus.
Waarom moet je het eigenlijk dan eerst naar Brix zetten?

mvg,
Kurt

Pim

In Jip-en-Janneke-taal (er zijn op dit forum mensen die het ECHT kunnen uitleggen !):

De refractometer meet de brekingsindex van je vloeistof. Voor de vergisting wordt die (hoofdzakelijk) beinvloed door de hoeveelheid suikers en kun je dus direct omzetten naar SG. Echter, tijdens de vergisting hebben naast de resterende suikers ook de gevormde alcohol invloed op de brekingsindex. En dus kun je niet meer stellen dat de brekingsindex het gevolg is van de achtergebleven suikers.

Wanneer je in het BrouwHulp tool (of andere daarvoor geschikte tools) zowel begin- als eind-brix invult, wordt hier rekening mee gehouden en wordt de echte SG berekend (net als het alcohol percentage en de SVG).

hansHalberstadt

Citaat van: Hpps op 20-05-2015  13:37 uBeste TDP,

Ik ben nog maar een beginnende brouwer, al vast bedankt voor je hulp.

Ik heb bij de start en nu gewoon enkele druppels op mijn refractometer gedaan.
Op mijn refractormeter zie ik geen brix alleen OE.
Kan je mij even op weg helpen voor de toekomst?

mvg,
kurt
Ik begrijp dat je een refractometer hebt met SG schaal en OE schaal? de SG schaal is voldoende, maar die moet je dan wel even omzetten naar brix omdat de SG schaal alleen geldig is voor suikeroplossing en niet voor gistende wort. Omdat de SG schaal op een suiker refractometer (die heb je denk ik?) in feite een Brix schaal is met een schalingsfactor om van Brix naar SG te komen moet je die met dezelfde schalingsfactor maar dan omgekeerd terugrekenen, zie onderstaande formule. De brix schaal geldt namelijk wel voor gistende wort omdat de brouwsoftware daarmee overweg kan.

of bijgaande Excelsheet

Daarna kun je de brouwsoftware gebruiken om de SVG te berekenen bv mijn tooltje:
http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/6-hulpprogramma-s/21-refractormeting-tool

bierhenkie

Gisteren mijn refractometer in de afvalbak gekiept. Maakt niet uit wat ik er op gooide, hij gaf altijd 13,2 aan. Prut dus. Terug naar de dobber.

hansHalberstadt

Citaat van: bierhenkie op 21-05-2015  11:53 uGisteren mijn refractometer in de afvalbak gekiept. Maakt niet uit wat ik er op gooide, hij gaf altijd 13,2 aan. Prut dus. Terug naar de dobber.
Dan is er iets mis met jouw refractometer, maar niet met de methode. Blijkbaar heb je niet zo'n vertrouwen in het refractometerprincipe?

bierhenkie

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2015  12:04 uDan is er iets mis met jouw refractometer, maar niet met de methode. Blijkbaar heb je niet zo'n vertrouwen in het refractometerprincipe?
Wel vertrouwen in het principe, maar niet in het Chinese exemplaar. Zoals je vertrouwen kunt hebben in automobielen, maar niet die Franse imitatie.

Wolter

Citaat van: bierhenkie op 21-05-2015  12:10 uWel vertrouwen in het principe, maar niet in het Chinese exemplaar. Zoals je vertrouwen kunt hebben in automobielen, maar niet die Franse imitatie.

Had je hem wel geijkt?

hansHalberstadt

Citaat van: bierhenkie op 21-05-2015  12:10 uWel vertrouwen in het principe, maar niet in het Chinese exemplaar. Zoals je vertrouwen kunt hebben in automobielen, maar niet die Franse imitatie.
Had je hem al eerder gebruikt? Als vloeistof niet in staat is om de aflezing te veranderen dan lijkt het wel alsof er iets tussen de vloeistof en het prisma zit een plastic beschermfolie bijvoorbeeld?

hobbybob

Mijn "chinees" exemplaar werkt perfect geen probleem.
(Overigens heb ik laatst een doos refractometers gezien bij een brouwwinkel die ook uit China kwamen.)

tdp

De mijne is ook uit China komen overwaaien: Werkt prima!

Groet,
de TDP

Vergelijkbare Topics (7)

29949

Reacties: 4
Gelezen: 1712

13703

Reacties: 8
Gelezen: 8168

21331

Reacties: 8
Gelezen: 3033

11241

Reacties: 87
Gelezen: 33974

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.