Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hopextract maken en toevoegen aan bier

Gestart door Hai, 19-05-2015 11:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Hai

Heeft iemand van jullie ervaring met het maken van een soort hopextract en dan op het einde van de gisting toevoegen.

Plan: een soort thee trekken van hop en dan op het einde van de vergisting toevoegen.

Zou dit hetzelfde resultaat geven als koudhoppen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zooms

Citaat van: Hai op 19-05-2015  11:12 uHeeft iemand van jullie ervaring met het maken van een soort hopextract en dan op het einde van de gisting toevoegen.

Plan: een soort thee trekken van hop en dan op het einde van de vergisting toevoegen.

Zou dit hetzelfde resultaat geven als koudhoppen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Geen ervaring mee, maar gisteren toevallig net over gelezen. Je kan de hop extraheren met CO2. Dat moet dan wel onder druk want je moet het met vloeibare CO2 doen (kan zelfs tot superkritisch). Een andere methode is om te extraheren met ethanol. Na extraheren verdamp je de ethanol weer en hou je een hopextract over. Pas als het verhit is (gedurende langere tijd) zullen de alfazuren uit de hop bitterheid gaan geven. Dus daar moet je dan nog even wat voor verzinnen. [edit: Je wil geen bitterheid maar de aroma's. Verhitten is dus niet nodig]

Je kan natuurlijk ook een flesje hopextract halen. Is minder leuk maar wel zo makkelijk. Succes ermee  :proost:

seed7

Hai,

ik lees dit nu vlak voor ik een bakkie koffie ga zetten, ik ben geïnspireerd, meld me dadelijk wel weer,

Ingo

seed7

Water koken

Potje spoelen

Water en hop in het potje

Glas en vlam er onder, wachten maar

Drup, drup, hopextract.

De gedachtegang bij de koffiemachine was, een mooie manier van extraheren van etherische olien is de stoomextractie/destillatie. Mmm, dat is toch bijna wat een mokkapotje doet. Flux de hop er in...

Dat wordt dus een troebel zooitje en het duurde ook veel te lang, bij het uitkloppen van het koffiehoudertje blijkt waarom, een dikke knoertharde hoppellet. Te veel hop gebruikt dus.

Een deel van het extract in een glas pils gemikt. Dat valt tegen, wel hoppigheid maar geen citrus en fruit van de Mosaic hop. Veel "groene" smaken en meer bitterheid. Het extract zelf smaakt ook zo, bitter en groen. Er zit wel aroma in maar het is heel snel weg.

Tzt nog maar eens proberen.

Ingo

Jacques

Mooi dat je dit geprobeerd hebt Ingo. Het verbaast mij een beetje dat je weinig aroma hebt. Mijn ervaring bij het maken van hopthee is dat je daarmee het hoparoma goed kunt waarnemen.
Misschien als je minder hop gebruikt dat de extractie anders is.

seed7

Ik zal het nog eens proberen, misschien dat het gewoon te heet is geworden omdat de stoom niet vlot door de hop heen gaat. Minder hop inderdaad.

@Hai
ieder proces om smaak te extraheren zal een andere uiteindelijke smaak geven. Op een normale manier een hop thee zetten werkt en ik heb dat wel eens gedaan voor ongekookte bieren, zowel voor aroma als bitterheid. Direct koudhoppen zal minder bitterheid geven dan een thee. Je zou b.v. ook een hop thee met Vodka kunnen maken en dat zal dan weer anders smaken dan een met water.

Ingo

foz

Vergelijkbare Topics (7)

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1267

25220

Reacties: 13
Gelezen: 3834

18946

Reacties: 2
Gelezen: 1721

3274

Gestart door Jeroen Beckers

Reacties: 13
Gelezen: 5205

35508

Reacties: 33
Gelezen: 5697

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.