Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dun bier en hoe het te vermijden

Gestart door homoeccentricus, 17-04-2015 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Veel beginnende hobbybrouwers klagen over dun, waterachtig, smaakloos bier, en de oorzaken zijn niet altijd even duidelijk. Hebben de geachte forumleden gouden tips om dit te vermijden? Want ik lees soms raadgevingen waarvan ik niet goed weet of ze terecht zijn.

seed7

Edwarff

Hier ook een beginner die dit interessant vindt. Ik brouw voornamelijk IPA's die ik doorgaans niet te dun ervaar.

Ik brouw ook stout,  die probeer ik wat voller te krijgen.  Vooralsnog heb ik dit geprobeerd door warmer te Maischen. Ik begon met éénstaps op 67 graden. De laatste poging was op 69 graden. Ik ervaar een verbetering,  maar ben nog niet tevreden. 

Bij mijn  volgende brouwsel ga ik naast de Pale Ale mout en geroosterde mouten ook wat Cara 120 toevoegen.  Zou dat helpen?

Edwarff

Oh,  ja: ik heb ook eens geprobeerd wat warmer te vergisten. Op 21 graden in plaats van mijn gebruikelijke 18 graden. Dat gaf denk ik ook een wat meer uitgesproken bier. Niet ' dikker'  maar wel meer smaak.

Heeft vergistingstemperatuur invloed?

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 17-04-2015  14:23 uVeel beginnende hobbybrouwers klagen over dun, waterachtig, smaakloos bier, en de oorzaken zijn niet altijd even duidelijk. Hebben de geachte forumleden gouden tips om dit te vermijden? Want ik lees soms raadgevingen waarvan ik niet goed weet of ze terecht zijn.

Veel hobbybrouwers beginnen met blikken waarbij veel suiker wordt gevoegd...

Beter is het om minder suiker te gebruiken.
Een iets hogere vergistingstemperatuur geeft meer vergistingsproducten die bijdragen aan de smaak.

En verder het bier niet te lang op de gist laten staan. Door autolyse komen enzymen vrij die eiwitten afbreken die verantwoordelijk zijn voor voor schuimhoudbaarheid en body.

Bij moutbrouwen heb je het allemaal veel meer zelf in de hand. Inmaischen bij 60 ºC of hoger en niet te lang maischen maakt dat meer middelgrote eiwitten hebt in je bier en meer restsuikers. Daarnaast kun je in de stort caramouten doen die ook de body verhogen.

homoeccentricus

Op een ander forum wordt bereid dat beginnende brouwers juist vaak te "dik" bier brouwen: te zoet, te veel dextrines, te veel crystal malts. Wat is de mening van de geachte forumleden?

Jacques

Citaat van: homoeccentricus op 18-04-2015  17:05 uOp een ander forum wordt bereid dat beginnende brouwers juist vaak te "dik" bier brouwen: te zoet, te veel dextrines, te veel crystal malts. Wat is de mening van de geachte forumleden?

Dat veel beginnende hobbybrouwers brouwen met te veel caramouten kan ik niet beamen. Meestal volgen ze een bestaand recept. Wel zie ik dat veel beginnende hobbybrouwers gefascineerd zijn in het feit dat ze een alcoholische drank kunnen maken. Ze slaan vaak daarin door en willen hele zware bieren brouwen, maischen heel dik en enten onvoldoende gist. Het gevolg is stokkende vergistingen en veel restsuikers.

mvdhiele

Ik volg deze discussie. Kan ik als beginnende brouwer veel van leren.
Ik heb (zoals eerder te lezen op het forum) ook wat problemen met te "dun" bier.

Ferry1978

Zou het kunnen dat er teveel spoelwater gebruikt wordt?

John

Citaat van: Jacques op 18-04-2015  20:46 u... maischen heel dik en enten voldoende gist. Het gevolg is stokkende vergistingen en veel restsuikers.
neem aan dat je bedoelt onvoldoende gist

Jacques

Citaat van: John op 22-04-2015  21:20 uneem aan dat je bedoelt onvoldoende gist

Inderdaad. Pas het even aan.

Vince

Citaat van: seed7 op 17-04-2015  15:16 uNiet te vroeg proeven.

Heb je een concretere definitie van "te vroeg", afhankelijk van het biertype? (met de natte vinger uiteraard)

Citaat van: Jacques op 17-04-2015  17:26 uDaarnaast kun je in de stort caramouten doen die ook de body verhogen.

Is het bij definitie zo dat mouten met een lagere EBC ook minder body geven?
En dat je dus bijvoorbeeld nooit enkel met pilsmout (3 EBC) zou brouwen?

Jacques

Citaat van: Vince op 24-04-2015  12:51 uIs het bij definitie zo dat mouten met een lagere EBC ook minder body geven?
En dat je dus bijvoorbeeld nooit enkel met pilsmout (3 EBC) zou brouwen?

Dat kun je zo niet stellen. Niet zo zeer de kleur maar het eiwitgehalte en de onvergistbare suikers door het eestproces zijn vooral van belang als het gaat om mout.
Verder is body van heel veel andere factoren afhankelijk zoals het zwaarte van het wort, de hopgifte, vergistingstemperatuur en soort en hoeveelheid gist om maar wat te noemen.

Vergelijkbare Topics (7)

7089

Reacties: 16
Gelezen: 7179

35200

Reacties: 17
Gelezen: 3744

13083

Reacties: 8
Gelezen: 3224

37496

Reacties: 7
Gelezen: 1662

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.