Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste probeersel: Festival Razorback IPA

Gestart door Olaf V, 13-04-2015 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Olaf V

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met mijn eerste 'brouwsel'. Het betreft een kit namelijk de Razorback IPA van Festival.

De kit bevat:
2 zakken moutextract van 1,5 kg
1 zak (650 gr) dextrose
1 zakje (10 gr) gist
1 zakje (100 gr) bottelsuiker
1 zakje (75 gr) hop pellets
1 hopzakje (voor over je hevelbuis)

Het geheel is bestemd voor 23 liter (hopelijk lekker) bier.

Eerst heb ik al de spullen die ik vandaag nodig had gereinigd met Puro Oxi.
Vervolgens heb ik de 2 zakken moutextract +/- 15 minuten in een pan met heet water gezet om het vloeibaarder te krijgen. Ondertussen een pan met 3 liter water op het vuur gezet en de waterkoker gevuld.
Na 15 minuten de zakken met moutextract uit de pan gehaald, open geknipt en in mijn gistvat uit gegoten. Beide zakken heb ik met precies 1 liter water uit de waterkoker uit gespoeld en in mijn gistvat gegoten.
Vervolgens heb ik de 3 liter kokend water erbij gegoten en de zak dextrose erbij gedaan. Deze mix heb ik gedurende een paar minuutjes voorzichtig doorgeroerd.
Hierna heb ik 13 liter koud water toegevoegd (volgens de gebruiksaanwijzing die bij de kit zat moest ik aanvullen tot 23 liter maar aangezien ik al veel heb gelezen dat je van de blikken/kits voor 23 liter beter 20 liter kunt maken heb ik besloten er een beetje tussen te gaan zitten en voor +/- 21 liter te gaan. Ik zeg +/- want ik ben er voor het gemak van uitgegaan dat 1 1/2 kilo moutextract gelijk staat aan 1 1/2 liter wat waarschijnlijk niet zo is. Uiteindelijk zal ik dus iets tussen de 20 en 21 liter bier hebben gok ik)
Na het toevoegen van de 13 liter koud water was de temperatuur in het mengsel 32 graden. Nog te hoog dus. Met behulp van natte handdoeken (waar ik regelmatig even de koude douche op heb gezet) en koelelementen uit de diepvries heb ik de temperatuur naar 24 graden gebracht. Dit heeft helaas wel zo'n 2 uur geduurd en dat is te lang. Voor de volgende keer moet ik dus iets anders verzinnen.
Bij 24 graden heb ik eerst de SG bepaald. Deze kwam uit op 1054.
Hierna heb ik de gist toegevoegd.
Vervolgens het deksel goed aangedrukt, de ring er zo stevig mogelijk op gedraaid en het waterslot geplaatst.

En nu is het dus wachten op de eerste 'blubjes'

Volgens de gebruiksaanwijzing duurt de vergisting 10 dagen maar volgens de verslagen die ik op Britse fora heb gelezen is dit eerder 3 weken.
Nu zou ik volgens de gebruiksaanwijzing de hop pellets na 5 dagen moeten toevoegen. Wat ik heb gelezen is dat de meesten dit pas rond dag 7 á 8 doen. Wat is hier wijsheid? E.e.a. zal toch invloed hebben op de smaak lijkt me...
Dus wat zeggen jullie? doen zoals de gebruiksaanwijzing zegt, dus na 5 dagen toevoegen? Doen wat onze Britse collega's doen, dus na 7 á 8 dagen? Of Misschien bij een bepaalde SG-waarde? Dat laatste betekend wel dat ik regelmatig mijn vat moet openen om de SG te bepalen. Dat lijkt me ook weer niet goed...
Zelf zit ik eigenlijk een beetje te denken aan 10 dagen. Uitgaande van een vergistingstijd van 3 weken zit je dan zo'n beetje op de helft, wat de gebruiksaanwijzing eigenlijk ook aangeeft.
Graag hoor ik jullie mening hierover.

Tot zover mijn verslagje.
Een fijne dag nog! 8)

RienP

Voor je volgende pakket zou ik na het uitspoelen van de zakken geen extra heet water toevoegen. 2 liter heet water is voldoende. Dan kun je beter bijvoorbeeld 1 liter koud water alvast toevoegen om wat meer vloeistof te hebben. Het mengsel is dan nog heet zat om de suiker goed op te lossen.

De pellets zou ik pas toevoegen als je nog maar weinig activiteit in je waterslot ziet. Ik wacht met koudhoppen soms zelfs 2 weken. Het zou zonde zijn als al die mooie hoparoma's weer het bier uit worden verdreven door het koolzuurgas tijdens het laatst deel van de vergisting.

joosting87

Als ik het goed heb hangt de vergistingstijd af van een paar factoren: hoeveelheid gist, zwaarte wort, temperatuur enz...
Ik zou dus niet na zoveel tijd je koudhop toevoegen. Ik zou dit pas doen na de hoofdgisting...de ene keer is dat wat langer dan andere keer. Zoals RienP al aangeeft... bij weinig activiteit in het waterslot. Niet teveel naar het aantal dagen kijken.

Olaf V

Bedankt voor de snelle reacties. :)

Met de pellets toevoegen zal ik dus wachten tot de hoofdvergisting voorbij is. Hiervoor dus goed mijn waterslot in de gaten houden.
Ook een goede tip wat het water betreft. 5 liter kokend water is inderdaad wel een flinke plas. Had ik misschien wat beter over na moeten denken. Maar ja, van je fouten leer je een boel. :)

Groeten,
Olaf

brouwmus

Als je de zakken (of blikken) toch gaat uitspoelen, is m.i. voorverwarmen niet nodig. Dat zorgt alleen maar voor gladde zakken of blikken, met de kans dat er eens een druppel van de buitenkant van de verpakking in je gistvat valt als je deze leeggiet.

Voor blikken kun je goed een (ontsmette) pannenlikker gebruiken om de siroop van het blik naar beneden te duwen, als je het blik half hebt gevuld met heet water. (Blik uitspoelen met 1 liter heet water, dus 0,5 liter per keer.) Dan een beetje ronddraaien om zo veel mogelijk siroop mee te krijgen en voorzichtig in het vergistingsvat gieten.

Een zak kun je in 1x goed uitspoelen met 1 liter heet water.

In totaal, is mijn ervaring, is 3 liter kokend water voor een hoeveelheid van 23 liter wort voldoende. Je komt dan uit rond 18-19-20 graden, afhankelijk van de temperatuur van je koud water.

Koudhop: meningen zijn verdeeld. Ik doe het gewoonlijk als het bier eigenlijk ook gebotteld zou kunnen worden en dan slechts 1,5 of 2 dagen, erg kort dus.
Maar wel zeker na de hoofdgisting, je waterslot mag dus zeker niet meer continu bubbelen.

Olaf V

Bedankt voor je reactie Brouwmus. Duidelijk verhaal.
Dat er ook iets aan de buitenkant van de zak kan komen en in het gistvat kan vallen had ik nog niet als 'gevaar' gezien maar aan die buitenkant kunnen natuurlijk allerlei onwelkome gasten kleven.

Groeten,
Olaf

coppel

Waar heb je deze kit gekocht?
Ik zou dit ook willen proberen.
Of weet iemand een gelijkaardige kit?

Olaf V

Beste coppel,

Ik heb deze kit bij Brouwmarkt gekocht.

Groeten,
Olaf

Olaf V

Nou, de boel staat lekker te gisten. :)
Het duurde wel lang voor de vergisting begon. Ik had de gist maandag rond vijf uur toegevoegd en op dinsdagmiddag was er nog totaal geen activiteit. Ik raakte een beetje in paniek en heb toen meteen een zakje korrelgist besteld bij Brouwmarkt zodat ik dat de volgende dag in huis zou hebben.
Maar de paniek was nergens voor nodig want 's avonds om 8 uur zag ik dat het deksel van mijn waterslot scheef stond. Even een beetje water uit het waterslot gegoten en toen begon ie mooi te klepperen. :)
Met de temperatuur tref ik het ook goed. Mijn vat staat in de badkamer en daar is het een mooie stabiele 20 graden.

Nu maar rustig afwachten.

Groeten,
Olaf

Olaf V

Omdat de activiteit in het waterslot flink was afgenomen (van 1 blupje per 25 seconden naar 1 blupje per minuut) vandaag maar eens de SG gemeten. Die kwam uit op 1010. Nog even te gaan dus want ik moet op 1005 uit zien te komen.
Uiteraard mijn test-sample opgedronken en ik moet zeggen, het proeft al naar een IPA. :)

Groeten,
Olaf

Brouwers

Citaat van: Olaf V op 27-04-2015  12:53 uDie kwam uit op 1010. Nog even te gaan dus want ik moet op 1005 uit zien te komen.

Van wie moet dat?
Van de gebruiksaanwijzing? En jij denkt dat de gist de gebruiksaanwijzing leest? :nut:
Gewoon bier nog even laten staan en over 3-4 dagen nogmaals meten (of als er geen activiteit meer is). Als het sg nog steeds 1.010 is kun je met een gerust hart bottelen

Olaf V

Dat de gist eerder koppig zijn eigen weg gaat dan zich netjes aan de gebruiksaanwijzing te houden snap ik. :) Maar aangezien er nog steeds activiteit in het waterslot is ga ik er vanuit dat de SG nog wat kan dalen.
Over een paar dagen opnieuw meten was ik inderdaad van plan.
Ik moet ook nog de hop pellets erbij doen maar daar wil ik eigenlijk ook nog een paar dagen mee wachten. Even kijken wat de SG doet over een paar dagen en ze er dan bij gooien.

In elk geval bedankt voor de feedback. :)

Groeten,
Olaf

Olaf V

Zo, vandaag gebotteld. De hoppellets had ik er vijf dagen geleden al bij gegooid.

Het bottelen met behulp van een vulpijpje ging goed. Het kroonkurken zetten heel wat minder. Ik heb zo'n Emily apparaat gekregen bij mijn startset. Wat een ellendig ding zeg. Hij/zij greep onder het onderste randje bovenaan de fles en schoot er vervolgens overheen omdat er wat spelling op zat. De oplossing was schuin knijpen maar dat moest je dus aan vier kanten doen om de dop er goed op te krijgen. Mijn vriendin was hier gelukkig heel wat meer bedreven in dan ik. :)

Maar goed, uiteindelijk 57 flesjes kunnen vullen. En nog een half flesje over, die zit ik nu te drinken en gelukkig smaakt hij al goed. Nu dus een paar weken geduld en dan kan ik zien hoe ie smaakt met koolzuur erin.

Groeten,
Olaf

Vergelijkbare Topics (7)

23174

Reacties: 27
Gelezen: 8728

27735

Gestart door jur

Reacties: 29
Gelezen: 10627

1847

Reacties: 14
Gelezen: 6323

27-02-2005 14:18 u
door Roel Rutjes
32396

Reacties: 41
Gelezen: 8528

27173

Reacties: 25
Gelezen: 10239

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.