Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Neerslag mee in gistingsvat

Gestart door mr.chelsea, 04-04-2015 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

mr.chelsea

Hallo,

Vandaag een weizen gebrouwen, alles prima verlopen denk ik, alleen na het koelen had ik waarschijnlijk iets langer moeten wachten met overhevelen naar het gistingsvat. Er dwarrelden dus nog wat eiwitresten (?) in de ketel. Nou had ik gehoopt dat mijn javal dat wel buiten de deur zou houden, maar er kwam toch nog wat mee in het begin. Mijn vraag; heeft dat gevolgen voor de gisting of geeft dat later misschien bijsmaken?

Robert1968

De gist smult ervan en je hoeft je geen zorgen te maken over bijsmaken. Integendeel, soms wordt het aldus vergiste bier lekkerder ervaren.

Bennemans

Daar merk je straks niks meer van. En het eindproduct van een weizen is ook troebeler dan andere bieren...

Neetje

Citaten van toppers:

Citaat van: RobinB op 03-12-2014  19:44 uJe hoeft de trub niet af te scheiden, is zelfs bevordelijk voor de vergisting. :)

Citaat van: Jacques op 03-12-2014  22:56 u...Zoals Robin aangeeft zijn de kleinere eiwitten gunstig voor de vergisting...

mr.chelsea

Ok bedankt!

Had gistermiddag na 24 uur gisten dat er schuim door mijn waterslot ging (temp. klimaatkast op 20 graden). Ik had zo'n kopruimte van 10 cm! Heb drie keer het waterslot er snel afgehaald en schoongespoeld, het schuim hield na drie keer op. Lijkt me dat er weinig tot geen zuurstof in is gekomen doordat het schuim tot aan de rand stond? Inmiddels gist hij nog rustig door (elke 20 sec. een luchtbel). Kan er toch oxidatie hebben plaats gevonden door dit voorval?

Neetje

Citaat van: mr.chelsea op 06-04-2015  17:24 uOk bedankt!

Had gistermiddag na 24 uur gisten dat er schuim door mijn waterslot ging (temp. klimaatkast op 20 graden). Ik had zo'n kopruimte van 10 cm! Heb drie keer het waterslot er snel afgehaald en schoongespoeld, het schuim hield na drie keer op. Lijkt me dat er weinig tot geen zuurstof in is gekomen doordat het schuim tot aan de rand stond? Inmiddels gist hij nog rustig door (elke 20 sec. een luchtbel). Kan er toch oxidatie hebben plaats gevonden door dit voorval?

Denk het niet. Als je het vat niet hebt verzet zal de zwaardere koolzuur in het vat zijn gebleven.
Omdat de nagisting nog niet gereed is, zal eventuele zuurstof sowieso worden weggewerkt.

Jacques

Citaat van: Neetje op 06-04-2015  17:36 uOmdat de nagisting nog niet gereed is, zal eventuele zuurstof sowieso worden weggewerkt.

Even een misverstand uit de wereld helpen. Als het bier staat te gisten wordt niet alle zuurstof weggewerkt.
Zo zit er in bier met hergisting op de fles toch zuurstof.

Vergelijkbare Topics (7)

26681

Reacties: 10
Gelezen: 4155

24328

Reacties: 27
Gelezen: 10181

40349

Reacties: 9
Gelezen: 1437

20326

Reacties: 13
Gelezen: 3201

34178

Reacties: 2
Gelezen: 1224

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.