Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoelang in de fles tot je het kan drinken?

Gestart door kamerbier, 23-03-2015 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

kamerbier

Hallo,

Ik heb zondag 15 maart mijn eerste bier gebotteld.
Ik heb het gedaan met 8 gram brouwsuiker per liter
De ene 2,5 krat is blonde pilsner en de andere mexican lager
Ik heb afgelopen dinsdag alle flesjes even geschud zoals het volgens internet moest.
Maar hoelang moet ik het nu nog in de flesjes laten zitten voor ik het kan drinken?

Alle tips zijn welkom.

Brouwers

Ik houd 2-3 weken aan voordat ik mijn eerste fles open trek. Over het algemeen zit er dan wel genoeg koolzuur op maar kan de schuimkraag nog wat tegenvallen. Een mooie schuimkraag duurt toch al gauw 4-6 weken. Voordat je hem gaat drinken eerst een paar dagen koud zetten zodat de koolzuur goed kan oplossen.

Aantekening hierbij is wel dat het om moutbrouwsels ging. Mijneerste blik was een Abdij van Brewferm. Deze had minimaal 3 maanden nodig voordat hij te drinken was. Koolzuur en schuim waren goed alleen het rijpen op fles duurde lang. Zelfs na 3 maanden was de smaak nog onder de maat

Eric v B

Citaat van: kamerbier op 23-03-2015  11:36 uHallo,

Ik heb afgelopen dinsdag alle flesjes even geschud zoals het volgens internet moest.
Maar hoelang moet ik het nu nog in de flesjes laten zitten voor ik het kan drinken?

Alle tips zijn welkom.
Gewoon een week na bottelen een flesje voor 24 uur in de koelkast zetten en proberen. Dan heb je alvast enig idee wat het gaat worden.

Pim

Voor mij werkt het volgende vuistregeltje:  voor ieder %-punt alcohol één week op fles  (als minimum)      :biersmile:

Wolter

Citaat van: Pim op 23-03-2015  14:05 uVoor mij werkt het volgende vuistregeltje:  voor ieder %-punt alcohol één week op fles  (als minimum)      :biersmile:

Sluit ik mij bij aan. Merk trouwens dat ik er steeds vaker van baal als ik het bier te vroeg ben gaan drinken omdat het in veel gevallen een aantal maanden (donker en koel weggezet) later veel smaakvoller is en er dan 'veel te weinig' flesjes over zijn.  :huilen:

hetspook

Na 2 dagen gist depot zichtbaar onder de fles.
Na 3 dagen.. ieuw zoet maar al een enkel bubbeltje
Na 5 dagen.. ieuw zoet maar al wat meer bubbels
Na 7 dagen gaat er op lijken bubbels en niet meer zo zoet.
Na 2 weken prima drinkbaar maar nog niet helemaal rijp.
Na 3 weken is er bij mij al een boel opgedronken. Heb je wel geduld is dit je moment om te proberen.

ciesvandekwis

Voor wie wil weten of er al gas op het bier zit, zijn beugelflessen wel handig: gewoon de dop éven open, hoor je een pssst, is alles ok. Desnoods ook een teug uitgieten, fles weer dicht tot volgende week.

Wolter

Citaat van: ciesvandekwis op 23-03-2015  16:06 uVoor wie wil weten of er al gas op het bier zit, zijn beugelflessen wel handig: gewoon de dop éven open, hoor je een pssst, is alles ok. Desnoods ook een teug uitgieten, fles weer dicht tot volgende week.

Of er een manometer opzetten en wachten tot er voldoende druk op zit.

Kelderbier

Citaat van: Wolter op 23-03-2015  16:07 uOf er een manometer opzetten en wachten tot er voldoende druk op zit.

Ja dat kan ook, maar dan moet je weer een manometer kopen...  ;) ;D

Wolter

Citaat van: Kelderbier op 23-03-2015  16:17 uJa dat kan ook, maar dan moet je weer een manometer kopen...  ;) ;D

De waarheid. Maar op zich niet zo'n hele grote investering. ;-)

HuygenMeester

Alle tips zijn welkom.
Na de warme kamer koud wegzetten en dan: Deze vuistregel wordt wel gehanteerd: per procent alc.vol. één week geduld; dus een bier gebrouwen van 6 % dan is-ie na 6 weken wel op dronk.
Het kan geen kwaad om tussendoor wat te proeven dan weet je wat er gebeurt en merk je dat je bier beter wordt na verloop van tijd. Langer dan 2 weken in een warme kamer zou ik niet doen.
 :degroeten:
Huygenmeester

Don Emilio

Ok een manometer er op zetten. is niet zo'n hoge investering. Waar moet ik dan aan denken en waar is zoiets te koop en
hoe te bevestigen op het flesje?

rajd

Ik houd doorgaans ook de "1% per week" regel aan. Tegen beter weten in ben ik echter ongeduldig, dus met enige regelmaat trek ik het niet langer dan 3 weken. De ervaring leert dat de lichtere bieren (zowel in termen van kleur als alcoholpercentage) daar beter mee wegkomen dan de zwaardere jongens. Een Saison of een IPA kan best na een weekje of 3 al lekker zijn, mijn quadrupel (met zo'n 10%) is pas na een maand of 3 lekker. Het is overigens best leuk en leerzaam om regelmatig een flesje open te trekken, te proeven en ook de evolutie van je bier mee te maken :-).

Wolter

Citaat van: Don Emilio op 23-03-2015  19:26 uOk een manometer er op zetten. is niet zo'n hoge investering. Waar moet ik dan aan denken en waar is zoiets te koop en
hoe te bevestigen op het flesje?

Als je op het forum zoekt op manometer en of drukmeter krijg je meerdere linken met info over evt zelfbouw en er zijn ook een aantal forumleden die ze hebben gemaakt voor de verkoop. Zo ben ik ook aan mijn exemplaar gekomen. Manometers zelf kun je relatief goedkoop via ebay bestellen.

Don Emilio

Wolter dank je wel voor de tip. Super

Jacques

Alle tips zijn welkom.

Je kunt een bier natuurlijk op elk moment drinken nadat het gebotteld is. Het is bijzonder leerzaam om na een paar dagen een flesje te open, na een week en na twee weken. Je kunt dan de ontwikkeling volgen.

Ik trek mij absoluut niets aan van de zogenaamde 1 week per procent regel. Het ene bier ontwikkelt zich nu eenmaal een stuk sneller dan het andere. Persoonlijk houd ik wel van relatief jong bier. Daarin komen hoparoma's meer naar voren. Als je een liefhebber bent van vergistingssmaakjes in plaats van hoparoma's zul je waarschijnlijk oudere bieren meer waarderen. De persoonlijke smaak maakt veel uit. Probeer regelmatig een flesje en kijkt wat jou het beste bevalt. En als het bier op is heb je een goed excuus om opnieuw te brouwen. Proost!

Eric v B

Wat is de redenatie achter de "1week/% regel"?

hobbybob

Citaat van: Wolter op 23-03-2015  19:49 uAls je op het forum zoekt op manometer en of drukmeter krijg je meerdere linken met info over evt zelfbouw en er zijn ook een aantal forumleden die ze hebben gemaakt voor de verkoop. Zo ben ik ook aan mijn exemplaar gekomen. Manometers zelf kun je relatief goedkoop via ebay bestellen.

Het kan nog veel gemakkelijker en eenvoudiger, gewoon 1 petflesje bottelen druk opbouw kun je dan gewoon voelen door in het flesje te knijpen.

Ik bottel altijd 1 petflesje mee ( oud colaflesje bv ) die is dan gelijk mijn eerste "proef" fles na een week of 2, mijn Brand Saison gaat dit weekend op fles incl 1 petflesje :proost:

Wolter

Citaat van: hobbybob op 26-03-2015  14:42 uHet kan nog veel gemakkelijker en eenvoudiger, gewoon 1 petflesje bottelen druk opbouw kun je dan gewoon voelen door in het flesje te knijpen.

Ik bottel altijd 1 petflesje mee ( oud colaflesje bv ) die is dan gelijk mijn eerste "proef" fles na een week of 2, mijn Brand Saison gaat dit weekend op fles incl 1 petflesje :proost:

Is ook een mooie, en stuk voordeligere, manier om in Rome te komen.  :D

Jacques

Citaat van: Eric v B op 26-03-2015  13:41 uWat is de redenatie achter de "1week/% regel"?

De redenatie is simpel: zwaarder bier heeft meer tijd nodig om op smaak te komen.

Bij deze vuistregel wordt geen rekening gehouden met andere factoren zoals de temperatuur tijdens de hergisting en het biertype. Bij veel commerciële brouwerijen wordt gebotteld bier opgeslagen in zogenaamde warme kamers bij een temperatuur van 25 ºC. Na 2 weken in de warme kamer wordt het bier verkocht. De hergisting is dan voltooid. Desondanks wijzigt de smaak nog wel. Dat gebeurt namelijk altijd met de tijd. Aanvankelijk verbetert de smaak maar na een tijd wordt het minder doordat je steeds meer verouderingssmaakjes krijgt. Ook wordt het hoppig karakter steeds minder.

jharens

Tegenwoordig bottel ik met elk bier ook drie kleine flesjes van Duvel mee (verschenen een tijdje geleden in de supermarkt). Er gaat 180 ml in, dus kun je je bier mooi in de gaten houden zonder dat je een 'grote' fles open hoeft te maken. En inderdaad één keer in de week een open maken om te kijken hoe het bier zich ontwikkelt.

wilbertd

Ik moet er altijd eentje opentrekken na een week of 2/3.

Ik merk wel dat er bieren zijn die in de loop der tijd van smaak veranderen, met name als ik veel esters in mijn bier heb, of zoals al is opgemerkt, ik veel hoparoma heb.
Een bier met een Belgisch gist laat ik wat langer staan, een IPA daarentegen drink ik het liefst zodra er genoeg koolzuur in zit.

Als ik daarnaast niet tevreden ben met de schuimstabiliteit (het schuim zakt snel weg) dan zet ik het kratje nog wat langer op een koele plek weg.

Ach ja, en als ik het te zoet vind wacht ik nog even met het openen van een tweede flesje :)

Eric v B

Citaat van: Jacques op 26-03-2015  22:23 uDe redenatie is simpel: zwaarder bier heeft meer tijd nodig om op smaak te komen.

Bij deze vuistregel wordt geen rekening gehouden met andere factoren zoals de temperatuur tijdens de hergisting en het biertype. Bij veel commerciële brouwerijen wordt gebotteld bier opgeslagen in zogenaamde warme kamers bij een temperatuur van 25 ºC. Na 2 weken in de warme kamer wordt het bier verkocht. De hergisting is dan voltooid. Desondanks wijzigt de smaak nog wel. Dat gebeurt namelijk altijd met de tijd. Aanvankelijk verbetert de smaak maar na een tijd wordt het minder doordat je steeds meer verouderingssmaakjes krijgt. Ook wordt het hoppig karakter steeds minder.
Ok, bedankt voor je antwoord. Zoals gewoonlijk bij het brouwen: een richtlijn en geen wet van Meden en Perzen.

joosting87

Ik moet eerljik zeggen dat ik ook na een paar dagen toch het eerste flesje opentrek. Al is het maar om te kijken of de hergisting op gang is en hoe het nu eigenlijk smaakt met een beetje koolzuur. Ik ben nog niet echt teleurgesteld (alleen bij een blikbier...  :-\. maar die moeten sowieso langer). Dus ik drink mijn bier vanaf hij op de fles is :-)

tdp

Ik trek er elke week na het bottelen 1 open, gewoon om te proeven, wat er gebeurt, of er genoeg koolzuur in zit, etc. Met zwaardere bieren, tripels bijvoorbeeld, begin ik pas na 2 a 3 weken mee. Normaal brouw ik zo'n 20 liter, dus een 6 tal flesjes vind ik een goede investering om te leren wat er precies qua smaak gebeurt in de periode.

Groet,
de TDP

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.