Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lageren van Weizen?

Gestart door Gadiot, 06-03-2015 16:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Gadiot

Even een beginnersvraag.
Laat je een Weizen ook lageren na de hoofdvergisting?

Ik heb namelijk een Weizen gebrouwen met Wyeast weihenstephan weizen gist. Deze heeft nu een week bij 19,5 graad gestaan. Na 3 dagen was er geen activiteit in het waterslot te bespeuren. Ik was van plan om hem vandaag over te hevelen (moet wel nog SG meten) omdat er een hele dikke koek onderin mijn emmer zit en dan na enkele dagen te bottelen. Maar vroeg me nu ineens af of je misschien met een Weizen anders te werk moet gaan.
Hoe doen jullie dit?

Hoppenbrouwers

Weizens lager je niet tenzij je een kristal weizen wil hebben. Gewoon na de nagisting bottelen dus.

Jacques

Citaat van: Gadiot op 06-03-2015  16:18 uEven een beginnersvraag.
Laat je een Weizen ook lageren na de hoofdvergisting?

Ik heb namelijk een Weizen gebrouwen met Wyeast weihenstephan weizen gist. Deze heeft nu een week bij 19,5 graad gestaan. Na 3 dagen was er geen activiteit in het waterslot te bespeuren. Ik was van plan om hem vandaag over te hevelen (moet wel nog SG meten) omdat er een hele dikke koek onderin mijn emmer zit en dan na enkele dagen te bottelen. Maar vroeg me nu ineens af of je misschien met een Weizen anders te werk moet gaan.
Hoe doen jullie dit?

Lang koud lageren om te zorgen dat het bier helder wordt hoeft niet. Dit staat los van het overhevelen om het bier te ontdoen van een overmaat aan gist. De overmaat aan gist kan zorgen voor smaakafwijkingen en een verminderde schuimhoudbaarheid.

pgeenen

Ik heb ook een vraagje over deze Weizen, die ik zelf nu aan het brouwen ben.
Het sg was na brouwen 1065. Ik heb dat smackpack toegevoegd zonder eerst een giststarter hier van te maken.
Ik zag naderhand 21 mei als datum op dat pack staan. Wel tot gisteren in de koelkast gelegen bij mij thuis vanaf eind juni.
De 20l bier staat nu in de temperatuurgeregelde koelkast bij 22 graden te vergisten. Gistermiddag de gist erbij gedaan.
Vanochtend zag ik dat er activiteit is geweest vanwege de schuimrand in het vat (FastFermenter).
Het waterslot werkt nog maar langzaam. Pakweg een bubbel per 5 seconden.
Moet je per se die smackpack gist laten "groeien" met wort voordat je hem toevoegd of kan hij ook direct erin.
Het pak was binnen 3 uur volledig opgezwollen. Ik maak me een beetje zorgen over de intensiteit van de vergisting.
Kan ik e.e.a "over het weekend heentillen " om in geval van stil gevallen vergisting opnieuw gist toe te voegen.
(want anders moet ik morgen korrelgist gaan halen)
En indien jullie korrelgist adviseren, welke kun  je dan het beste nemen bij deze Wyeast weihenstephan weizen gist.
gr.
Peter.

tdp

Citaat van: pgeenen op 31-07-2015  15:44 uIk heb ook een vraagje over deze Weizen, die ik zelf nu aan het brouwen ben.
Het sg was na brouwen 1065. Ik heb dat smackpack toegevoegd zonder eerst een giststarter hier van te maken.
Ik zag naderhand 21 mei als datum op dat pack staan. Wel tot gisteren in de koelkast gelegen bij mij thuis vanaf eind juni.
De 20l bier staat nu in de temperatuurgeregelde koelkast bij 22 graden te vergisten. Gistermiddag de gist erbij gedaan.
Vanochtend zag ik dat er activiteit is geweest vanwege de schuimrand in het vat (FastFermenter).
Het waterslot werkt nog maar langzaam. Pakweg een bubbel per 5 seconden.
Moet je per se die smackpack gist laten "groeien" met wort voordat je hem toevoegd of kan hij ook direct erin.
Het pak was binnen 3 uur volledig opgezwollen. Ik maak me een beetje zorgen over de intensiteit van de vergisting.
Kan ik e.e.a "over het weekend heentillen " om in geval van stil gevallen vergisting opnieuw gist toe te voegen.
(want anders moet ik morgen korrelgist gaan halen)
En indien jullie korrelgist adviseren, welke kun  je dan het beste nemen bij deze Wyeast weihenstephan weizen gist.
gr.
Peter.

Ik heb ooit met een dergelijk (denk dezelfde) smackpack een weizen gemaakt, ook zonder starter. Ik weet niet welk waterslot je hebt? Is dat zo'n deksel, of zo'n sifonmodel? Het beste kun je gewoon een meting doen, om te bepalen welk SG je hebt. Geduld is in deze (zoals gewoonlijk) een schone zaak.

Groet,
de TDP

pgeenen

Hoi.
Het swaterslot is degene die bij die FastFermenter erbij geleverd is . Zo'n ding met een dekseltje erop en een soort vlottertje erin. Dus geen sifon.
Ik zal de sifon er eens in steken. Kijken of dat verschil geeft.
gr.
Peter.

Oscar

Citaat van: Gadiot op 06-03-2015  16:18 uLaat je een Weizen ook lageren na de hoofdvergisting?

ja hoor..je kunt gewoon lageren koud of warm...wat jij wilt....een weizen wordt echt niet kraak helder door het lageren (ook niet als je koud lagerd !). Dus de procedure is niet anders dan bij andere bieren.... :)

12345

Ik heb wel eens gehoord dat je een Weizen tamelijk snel moet opdrinken. Een paar weken na het bottelen. Klopt dat?
Hoe lang laten jullie een Weizen rijpen?

tdp

Citaat van: 12345 op 26-01-2018  15:50 uIk heb wel eens gehoord dat je een Weizen tamelijk snel moet opdrinken. Een paar weken na het bottelen. Klopt dat?
Hoe lang laten jullie een Weizen rijpen?

Vanaf een week, 2 weken kun je hem vaak al wel drinken!

12345

Citaat van: tdp op 26-01-2018  16:28 uVanaf een week, 2 weken kun je hem vaak al wel drinken!

Dank. En wat is de maximale tijd?

tdp

Een weizen wordt bij mij niet vaak oud, maar na een half jaar is het frisse er echt wel af vind ik.
Een Fransiskaner bijvoorbeeld die tegen de THT aan zit, vind ik ook niet meer zo fris smaken persoonlijk.

12345

Dan zou ca 2 - 4 maanden na bottelen de perfecte tijd zijn om een Weizen te drinken ...

seed7

Citaat van: 12345 op 26-01-2018  22:40 uDan zou ca 2 - 4 maanden na bottelen de perfecte tijd zijn om een Weizen te drinken ...

Ik snap niet op basis waarvan je tot die conclusie komt. Vrijwel ieder bier, ook een Weizen is twee weken nadat de juiste carbonisatie bereikt is zeer goed en daarna gaat het berg afwaarts, in het begin langzaam en dan steeds sneller. Er is wat dat betreft volgens mij geen verschil met een Bitter, een Pale Ale of een IPA.

Alleen als er afwijkende, zeer donkere mouten gebruikt zijn kun je de hele periode een maandje naar achteren schuiven.

3 weken - 3 maanden en dan mag het wel op zijn (anders brouw je te veel ;) )

Mijn maatstaf voor goed is de maximale omvang van het smaakpalet zonder dat er onbalans is door slecht bezonken gist (plakkerig en krassend bitter etc), nog niet verwerkte afvalstoffen etc. Zodra het smaakpalet "smaller" wordt gaat het bier achteruit.

Ingo

lier

Citaat van: 12345 op 26-01-2018  18:11 uDank. En wat is de maximale tijd?

Ik zou hem meteen opdrinken zodra je het dopje er af wipt

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 26-01-2018  23:21 uIk snap niet op basis waarvan je tot die conclusie komt. Vrijwel ieder bier, ook een Weizen is twee weken nadat de juiste carbonisatie bereikt is zeer goed en daarna gaat het berg afwaarts
Twee weken na bottelen zit het het koolzuur er goed in meestal duurt het wat langer voor de schuimhoudbaarheid ook goed is bij mij.

Veel bieren die het van het gistprofiel moeten hebben (tripel, saison) worden bij mij vaak lekkerder in een maand of 3. Ook een gekochte Westmalle tripel vind ik lekkerder als hij nog een maandje hier in de berging heeft gestaan.

12345

Citaat van: seed7 op 26-01-2018  23:21 uIk snap niet op basis waarvan je tot die conclusie komt. Vrijwel ieder bier, ook een Weizen is twee weken nadat de juiste carbonisatie bereikt is zeer goed en daarna gaat het berg afwaarts, in het begin langzaam en dan steeds sneller. Er is wat dat betreft volgens mij geen verschil met een Bitter, een Pale Ale of een IPA.

Ingo

Nou Ingo, zo snel bier opdrinken na het bottelen, deed ik vroeger. Maar het bier is me toch beter gaan smaken toen ik het wat langer met rust liet. Een week of 5 - 6 voor lichte bieren en donkere, zware bieren vind ik na 2 maanden pas lekker.

Het schijnt persoonlijk te zijn. Voor de een kan het bier niet vers genoeg zijn, de ander vindt het pas na 2 jaar lekker.

tdp

Denk dat er ook een verschil zit in 'tellen': Tel je vanaf het moment dat je het bier op fles doet, of tel je vanaf het moment dat het bier goed op druk is. Een weizen is na 1, 2 weken wel goed op druk, een tripel heeft (bij mij in ieder geval) meer tijd nodig.

seed7

Citaat van: tdp op 27-01-2018  12:35 uDenk dat er ook een verschil zit in 'tellen': Tel je vanaf het moment dat je het bier op fles doet, of tel je vanaf het moment dat het bier goed op druk is. Een weizen is na 1, 2 weken wel goed op druk, een tripel heeft (bij mij in ieder geval) meer tijd nodig.

Precies.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.