Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verstokte vergisting, ligt het aan de gist? En wat te doen?

Gestart door Riniman, 26-11-2014 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Riniman

Hallo,
op 1 november heb ik een quadrupel gebrouwen. 30 liter, berekende begin SG 1090 en berekende eind SG 1017.
Gebruikte gist Wyeast 1762 Belgian AbbeyII. Getrapte starter 1,5 en 2 liter (volgens BrouwHulp) op de magneetroerder.
op 6 november - volgens recept- een deel van de suiker later toegevoegd. Vergisting gestart op 18 graden tot 22,5 graden.
Afgelopen zaterdag overgeheveld in mandfles, SG 1028. Dat was dus wel hoog.

De slurry had ik zaterdag al afgegoten en dan maar vandaag een giststarter (met voeding) van gemaakt. Beetje revitaliseren en terug bij het wort, was de strategie. De starter staat nu vier uur op 24 graden op de roerder maar doet eigenlijk niet zoveel.

Vraag: voor mij de eerste keer dat ik deze gist gebruik. Ik ken het karakter dan ook niet maar bij de eerste starters vond ik het al een beetje een slap bakkie. Weinig schuim en heel snel bezinken van de gist bij stoppen van roeren. Alsof hij niet echt "viriel" was. Die indruk krijg ik nu weer.

En dus nu, wat te doen. Ik zie drie opties:

1) Deze gist laten bezinken en aan de mandfles toevoegen: dat lijkt me niet zoveel te gaan uithalen gezien de weinige activiteit
2) andere gist toevoegen. Dan vraag ik mij af, kan ik er zomaar korrelgist opgooien of krijgt deze dan zo'n oplawaai van de alcohol (zal toch al zo'n 8% alcohol hebben) dat hij het loodje legt
3) Nu niets doen en wel bottelgist maar geen extra suiker toevoegen en hopen dat er dan nog wat van het suikergehalte afgesnoept wordt.

Vragen:
1)Welke optie lijkt de beste?
2) herkent iemand het gedrag van deze gist uit wat ik beschrijf?

RobinB

Riniman

RobinB

Wat is je volledige recept + uitvoer?

Je zit nu op een SVG van 68%, dat is wel wat laag inderdaad wat zou kunnen wijzen op een gestokte vergisting.
Je kan er gist aan toevoegen, dat geeft niet altijd het gewenst resultaat.

Een aardige methode is de starter-voed-methode van Adrie:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12709.msg172343.html#msg172343
vanaf daar en verder. :)

Riniman

Robin bedankt voor je tips. De manier van Adrie is een goede tip, is denk ik een slimmere manier dan blijven klungelen met die huidige gist. Hieronder het recept, ik ben benieuwd of je hier aanwijzingen tegenkomt voor deze lage SVG. Overigens is een deel van de rietsuiker vervangen door bruine basterdsuiker.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkQuad01
Naam receptQuadrupel proef
Brouwdatum01-11-2014
BiertypeQuadrupel
Volume27,7 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)45 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement75,9 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row][row][row][row]
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lKraanwater0,20 gCaCl21,20 gCaSO462,50 mlMelkzuur14,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l6 mg/l22 mg/l99 mg/l48 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPilsmout 3 EBC3 EBC51,2 %
1,181 kgCara 120Dingemans120 EBC12,1 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC10,2 %
1,000 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,2 %
1,000 kgRietsuikerSupermarkt3 EBC10,2 %
0,090 kgChocolademoutDingemans900 EBC0,9 %
0,500 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,0 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.40 min.3,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.20 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
48,6 gStyrian Goldingsbellen3,3%80 min.13,2 IBU
48,5 gHallertau Mittelfrühbellen2,9%80 min.11,6 IBU
35,0 gSaazbellen3,1%20 min.5,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,500 l + 2,0 l getrapte starter1762 Belgian Abbey II ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,028 SG
Schijnbare vergistingsgraad65,4%
Start nagisting22-11-2014
Temp. nagisting23,0 °C
Temp. lagering18,0 °C
Alcoholgehalte10,5 vol.%

RobinB

Het model van Geert verwacht ca 1020, dus ook daarin zouden er nog wat punten af moeten.
Hoe lang is hij al aan het vergisten?

Misschien dat nieuwe gist en wat gistvoeding (niet teveel!) toch net die paar punten eraf krijgt?

Riniman

SVG Model van Geert. Kijk door vragen te stellen leer je vanalles nieuw bij, bedankt.

Anyway: hij staat al vanaf 1 november te gisten, gestart op 18 graden en ge-eindigt op 22 graden. Ik heb het nu op 23,5 graden staan.

Zou het in dit geval dan slim zijn een gist te kiezen met een hoge alcoholtolerantie of hoge SVG?

En de vraag blijft natuurlijk of het gedrag van die 1762 normaal is. het ruikt wel gistig maar het blijft vreemd dat er zo weinig in de erlenmeyer gebeurt. Zit trouwens te denken om het wort ook nog wat te beluchten als ik gist ga toevoegen.

RobinB

Je zou eigenlijk hiervoor een gist moeten hebben met een hoog SVG én een hoge alcoholtolerantie. Met de CBC-01, F2, S33 en T58 kom je er bijvoorbeeld niet.
Westmallegist zou moeten kunnen, maar eigenlijk de 1762 ook... maar dan inderdaad wel vitale gist.
Misschien zou een zakje Fermentis Abbaye hier uitkomst kunnen bieden? Die heeft een hoog SVG en hoge alcoholtolerantie én is supervitaal in korrelvorm! :)

Wat beluchten, maar ook schudden/zwenken om CO2 uit te drijven helpt ook om de vergisting weer op gang te brengen.

Riniman

Zojuist bij Kooy maar een enveloppost Fermentis Abbaye besteld. Als hij binnen is het starter-maken-en-daaraan-wat-wort-toevoegen principe toepassen. Intussen het wort beluchten, starter erbij en dan kijken of we er weer feest in kunnen krijgen.
We gaan het zien. Bedankt voor de tips. 

Riniman

De gist is binnen, staat lekker te pruttelen in een erlenmeyer met 2 liter quadrupel wort erbij.

Meet ik het SG van het hoofdwort, nu is het 2021. Dus toch behoorlijk doorgegist afgelopen weken.
Zal ik die 2 liter met nieuwe gist bij het hoofdwort gooien? Welke nadelen kan ik verwachten?

Jacques

Citaat van: Riniman op 02-12-2014  17:34 uDe gist is binnen, staat lekker te pruttelen in een erlenmeyer met 2 liter quadrupel wort erbij.

Meet ik het SG van het hoofdwort, nu is het 2021. Dus toch behoorlijk doorgegist afgelopen weken.
Zal ik die 2 liter met nieuwe gist bij het hoofdwort gooien? Welke nadelen kan ik verwachten?

Ik neem aan dat je 1021 bedoeld.

Robin heeft doorgerekend wat het eind SG volgens het model van Geert zou zijn en kwam uit op 1020. Veel lager zul je waarschijnlijk niet komen.

De Fermentis Abbaye vergist wat verder door dan de Wyeast 1762 Belgian Abbey II. Als je de starter toevoegt zul je waarschijnlijk wat lager uitkomen. Hier op het forum worden vergistingsgaden van rond de 85% gemeld voor Fermentis Abbaye. Dat zou betekenen dat je rond de 1012 zou kunnen uitkomen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is moet je afwachten.

Riniman

Alles zit bij elkaar sinds gisteren. Hoofdwort gaat niet heel hard tekeer maar er gebeurt wel iets. Afwachten dus.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.