Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Champagnegist of niet

Gestart door Rob Vissers, 20-11-2014 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Rob Vissers

Beste brouwers,

Vorige week zondag heb ik gebrouwen. Het zou een quadrupel moeten worden. Het OSG was 1100.
Na 7 dagen hoofdvergisting is de SG gedaald naar 1012 wat neerkomt op zo'n 11,5 % alc.
De gistsoort is : Wyeast 1762 Belgian Abbey II.  De nagisting doet nu nagenoeg niets meer.
Of de vergisting is zo goed als klaar of de gist sterft door de hoge alcohol.
Wat is nu verstandig:
1. Voor het bottelen het bier iets verdunnen naar 10,7% om uiteindelijk met een shot verse gist uit te komen op 11%.
2. Champagnegist gebruiken als bottelgist.  Wordt de vergisting dan niet voortgezet met als risico dat teveel CO2
    onstaat met als gevolg :gushing

EvdBroek

Gewoon geduld hebben.
Ik heb vorig jaar een quadrupel gebrouwen en dat duurde ook maanden voordat er zich voldoende koolzuur gevormd had in de flesjes.

RobinB

Alles kan, Brewferm Champ, fermentis F2, danstar cbc1, of inderdaad geduld.
Je zou dus kunnen bottelen en afwachten, maar dan misschien best bottelen met glucose? Is de makkelijkste suiker voor je gist. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 20-11-2014  22:06 uJe zou dus kunnen bottelen en afwachten, maar dan misschien best bottelen met glucose? Is de makkelijkste suiker voor je gist. :)

Misschien iets voor een vergelijkende test. Of heb je dat al gedaan?

Anton

Citaat van: Rob Vissers op 20-11-2014  13:18 uWordt de vergisting dan niet voortgezet met als risico dat teveel CO2
    onstaat met als gevolg :gushing
Gushing is een excessieve schuimeruptie welke doorgaans niet door een normale te grote CO2 vorming ontstaat.
Eerder bij een ietwat verontreinigde fles of door een infectie.

nembrionic

Misschien ben ik ongeduldig maar "maanden wachten" op een hergisting vind ik toch niet zo heel plezierig  ^-^

EvdBroek

Citaat van: nembrionic op 21-11-2014  09:14 uMisschien ben ik ongeduldig maar "maanden wachten" op een hergisting vind ik toch niet zo heel plezierig  ^-^
Gewoon meer brouwen zodat je een goede voorraad hebt  ;)

Rob Vissers

Ik zal het bier opsplitsen in 2 delen.
1 deel met kristalsuiker als bottelgist, het andere met glucose.

Ik laat het resultaat wel weten.

RobinB

Citaat van: Jacques op 20-11-2014  23:33 uMisschien iets voor een vergelijkende test. Of heb je dat al gedaan?
Niet getest, maar gewoon op basis van de kennis dat glucose preferentieel vergist wordt én geen enzymatische voorbewerking nodig heeft.

Citaat van: Rob Vissers op 21-11-2014  18:46 uIk zal het bier opsplitsen in 2 delen.
1 deel met kristalsuiker als bottelgist, het andere met glucose.

Ik laat het resultaat wel weten.
Leuk! :duimop:

Oxhead

Champagnegist zou ik in ieder geval niet aanraden omdat dat geen vast sediment vormt, het is ontwikkeld om uit de fles verwijderd te worden (degorgement).

Je kan beter als je twijfelt aan de fitheid van de aanwezige gist een van de nieuwe botelgisten gebruiken, F2 of Danstar CBC1.

Hoewel ik uit ervaring weet dat de Brewferm top ook tot 13 % hergist zonder te ver uit te vergisten en bovendien een vast sediment vormt.

Groeten, Marco :brouwen:

Markiej87

Champagnegist vergist toch ook de restsuikers in je bier, naast de toegevoegde suiker? Dat wil je niet hebben volgens mij.

bierhenkie

Citaat van: Markiej87 op 23-11-2014  11:49 uChampagnegist vergist toch ook de restsuikers in je bier, naast de toegevoegde suiker? Dat wil je niet hebben volgens mij.
Volgens mij kan champagnegist niks met dextrinen. Dus nee, niet waar.

Menno71

Zelf maak ik regelmatig een Saison, en voor de hoofdvergisting gebruik ik een combinatie van Brewferm topgist en champagnegist (2 soorten gist tbv hoofdvergisting, dus).

Dit is mij in al die brouwsels die ik gemaakt heb perfect bevallen.

T.b.v. hergisting op fles voeg ik alleen wat bottelsuiker toe (ca 7 gram/liter).

Resultaat is een mooi koolzuurgehalte en schuimkraag (al na 1,5/2 weken na botteling.

Vergelijkbare Topics (7)

43685

Reacties: 2
Gelezen: 543

32357

Reacties: 6
Gelezen: 2602

19636

Reacties: 10
Gelezen: 2935

35616

Gestart door WimR

Reacties: 11
Gelezen: 1774

416

Reacties: 27
Gelezen: 15309

39729

Reacties: 28
Gelezen: 4012

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.